Skocz do zawartości

[korba] LX 04 - "bezinwazyjna" dieta odchudzająca ;)


Żbik

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Korbę LX 2004 znają zapewne wszyscy ;) Masa rzeczywista kompletu 662g (moja akurat 659,6g :) ). Poza ramionami 443,55g (lewe 190,5g, prawe 253,05g) jedynymi elementami do wymiany pozostają:

- 2 stalowe śruby osi - 2x10g,

- 12 (8 + 4 "nakrętki") śrub zębatek - 33,0g,

- zębatki: 22T stal - 40,4g, 32T alu - 40,5g, 44T alu - 82,15g

 

Do wymiany najpierw poszła mała zębatka. Na allegro zakupiłem nową 22T alu Truvativ. Rożnica masowa jest ogromna - 23,85 grama :!!: (Truvativ - 16,55g). Do wymiany poszły również śruby zębatek, oczywiście na alu. Tu wybór padł na FSA. 12 śrub (8 + 4 "nakrętki") ważą 13,45 grama. Zysk wagowy to kolejne 19,55g. Komplet obecnie waży 616,2g. W planach jest jeszcze wymiana śrub osi na alu. Tu będzie można "urwać" ok 6-7g i zbliżyć się może do 610g ;)

A teraz trochę o kosztach. Cena zębatki alu Truvativ 22T to 23zł. Komplet aluminiowych śrub zębatek FSA (mocowanie torx, w komplecie klucz) to wydatek 69zł. Wymiana śrub osi powinna zamknąć się w 40-50zł. Razem - 142zł... Może i nie mało ale wagowo mamy korbę lżejszą od XT za niższe pieniądze :)

 

ps. Dysponuję tylko wagą do 200 gram więc zdjęcia są "kombinowane" :)

Napisano

Troche inwazyjne ale mysle ze małą zębatke możesz spokojnie ponawiercac co da kolejne gramy... a nie ma obawy ze cos bedzie nie tak itd... miedzy innymi z powodu małej wartości tej zębatki...

 

Reszty tarcz raczej juz bym nie ruszal...

Napisano

Czy kupowałeś może takie śruby srubydokorby0ss.th.jpg .

Ja dałem za komplet 15 elementów ( na korbe 5 ramienną ) 48zł po przecenie. Ponieważ mam korbe 4 ramienną to mam 2 śruby w zapasie.

Napisano

Tak, mam właśnie te śruby, z kluczem Torx w komplecie. Gdzie je kupowałeś za 48zł? Ja mam je za 69zł ale po "znajomości" za 55 ;)

Napisano

A co powiecie o śrubach alu do osi? Słyszałem wiele złego o ich wytrzymałości... W sumie i tak całość trzeba dokręcić stalową śrubą, potem ją wykręcić i wkręcic alu... Tiso ważą podobno 18 gram (2 sztuki). Nie opłaca mi się wtedy zmieniać moich stalowych, bo te ważą 20 gram. 2 gramy różnica, a wytrzymałość o wiele większa. A może tytan? Tylko jak tam z masą?

Napisano

Zbiku, wymiana malej zebatki na alu byla imo znakomitym pomyslem, ale bawienie sie w kosztowne, a dajace niewielki zysk wagowy sruby juz mniej mi sie podoba :) sadze, ze te pieniadze zainwestowane gdzie indziej pozwolilyby obinzyc mase bika bardziej. no chyba, ze wziales sie za calego bika komplexowo :)

Napisano

Odchudzam w bike'u co się da i jak się da :) Przez to od jakiegoś czasu jem tylko chleb ze smalcem (tym najtańszym) i popijam kranówką... :) Ale cóż, jak powiedział mi mój lekarz, cyklolajtozy (łac. cyklozus lajtus :) ) nie da się wyleczyć...

Napisano

Ja mam śruby alu ponieważ dostałem takowe w komplecie z suportem ( FSA Ultimax Ti ). Ponieważ jest to gwint M14 to nie mogłem dokręcić stalowymi. Ale ramiona korby weszły dosyć łatwo a w końcowej fazie wepchałem je ręką i pobiłem lekko młotkiem gumowym. Następnie przykręciłem śrubami alu "z czuciem" i mam nadzieje że będzie działać. Zdjęcia jak i cały bike jest na LB.

Napisano

A jak z masą samych tych śrub alu FSA? Były w komplecie z tytanowym suportem...? Conajmniej dziwne...

Napisano

Fajna masa końcowa Żbiku <_<

 

Też ostatnio przeprowadzałem tuning śrubkowy :twisted: Mam też śruby do osi - leciutkie alu M15 (pasują pod ISIS i Octalink) - 13.2g 2szt :) Wkręcałem najpierw stalowe, potem zmieniłem na te alu - niestety się odkręcały :025: Nałożyłem Loctite 243, ale po 500km znów jedna się poluzowała... i to na trenażerze... Na razie nie chce mi się z tym bawić, wkręciłem na szybko stalowe. W chwili wolnego czasu jeszcze z tym pokombinuje B)

Napisano

Nawet na stronie FSA pisze że do tego suportu są firmowo śruby alu.

 

potem zmieniłem na te alu - niestety się odkręcały :025: Nałożyłem Loctite 243, ale po 500km znów jedna się poluzowała... i to na trenażerze...

 

Wiesz czy jesteś pojedyńczym przypadkiem czy to jest powszechne? Ja dałem bez loctite. Bo nie chce się przekonać podczas jazdy szczególnie zawodów że mi się korba odkręci.

Napisano

Ja się właśnie boję zastosować w tym miejscu śruby alu... Zysk wagowy nad stalowymi nie jest aż tak duży (ok 6 gram), żeby ryzykować zgubienie któregoś z ramion podczas maratonu lub ostrzejszego zjazdu... Zastanawiam się nad śrubami tytanowymi, tylko nigdzie nie widziałem takich... :/

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Dalej w kwestii śrubek alu do suportu - jeździłem dziś Meridą Carbon Team (taka jak Gunn Rity :D), korby FSA Carbon Pro Team Issue, suport FSA MegaExo, śrubka alu - poluzowała się... :029:

Napisano
śrubka alu - poluzowała się... 029.gif

wydaje mi sie (w poniedzialek postaram sie dorwac na uczelni jakies tabele i to sprawdzic), ze aluminium ma nizszy wspolczynnik tarcia niz stal i dla sruby alu moze nie byc spelniony warunek samohamowalnosci tego gwintu (ktory oczywiscie jest spelniony dla identycznej sruby stalowej) i dlatego sruby alu sie luzuja, podczas gdy stalowe nie. doraznie moze pomoc nieco wyzszy moment dokrecania i kleje do gwintow, ale sruba taka prawdopodobnie i tak bedzie sprawiac problemy (wymagac okresowego dokrecania). dziwie sie tylko, ze tak renomowany producent, jak merida naraza swoich (i to najwazniejszych) klientow na niedogodnosc zwykle bedaca udzialem posiadaczy rowerow klasy makro w imie oszczednosci paru gram. ale coz- szczegolny sprzet wymaga szczegolnego traktowania :D

Napisano

Fakt przykręciłem swoją bez kleju ( bo nie miałem chwilowo ) i teraz jak sprawdziłem to się poluzowała :) . A bike stoi w pokoju nawet łańcucha nie ma założonego. Tylko czasem nią pokręciłem. Trza coś wykombinować chyba loctite bo może nie być ciekawie.

Napisano

Bez sensu moim zdaniem się męczyć dla 5 gram. Moje stalowe śruby LX ważą 20g i ani razu żadna się nie odkręciła :) A 15-gramowe aluminiówki ciągle się odkręcają, z tego co słyszę... :/

Napisano

Weekend miałem mocno rowerowy i jestem zmęczony, ale jutro jeśli nie zapomnę odtłuszcze oskę i wkręce ponownie te alu nakładajac obficie Loctite 243. Dam znać jak to trzyma.

 

 

dziwie sie tylko, ze tak renomowany producent, jak merida naraza swoich (i to najwazniejszych) klientow na niedogodnosc zwykle bedaca udzialem posiadaczy rowerow klasy makro w imie oszczednosci paru gram. ale coz- szczegolny sprzet wymaga szczegolnego traktowania :)

 

Osobiście uważam, że powinna tam być seryjnie śrubka TI a nie Alu. Nie byłoby problemów a waga i sztywność pozostałaby na niezłym poziomie.

Gość Gość_Skydiverek_*
Napisano

Ja mam alu sruby do przykrecania korb i juz tak ze 4 lata smigaja. Jeszzce ani razu mi sie nie odkrecily i sa bez kleju. Zato maja na kolniezu taka gumowa podkladke co zapobiega odkrecaniu. Szukajcie takich

Napisano

Ja wlasnie zaczynam drugi sezon na alu srubach (noname - 16g) do korby/suportu i nic sie nie dzieje.

Proponuje ponawiercać zebatki - to da kilka gram zysku zerowym kosztem.

Moja 22t Truvativ po malym zabiegu wazy 14g, średnia (32t) FSA to 30g i blat LX (44t) to 72g

Czyli spokojnie mozna odchudzić korbe jeszcze o kolejne 23,5g co da wynik calosci sporo ponizej 600g.

Moje zebatki przejechaly tak juz caly sezon i nic im nie jest wiec uwazam ze nie ma sie czego bac.

Pozdrawiam

Gość kamoreks
Napisano

:] jak taka nawiercona zębatka wygląda? bleee...jak sitko.

  • 5 miesięcy temu...
Napisano

Mam nadzieję, że odpowie mi ktos kto się lepiej zna. Jak wiadomo korba jest bardzo fajna i lekka tylko problemem jest ciężki suport i brak alternatywy dla niego. Czy gdyby wywalić najmniejszą zębatkę byłaby szansa na zastosowanie jakiegoś lżejszego wkładu? Proszę niech się ktoś wypowie :033: POzdrower

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...