Skocz do zawartości

[rower] Ranger T3000 - wymiana hamulców


fint

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

Jako iż zaczął się już okres rowerowy, chciałbym w swoim starym złomku z supermarketu wymienić hamulce gdyż przedni tarczowy jest praktycznie nie do wyregulowania, a tarcza jest wykrzywiona. Dodatkowo dźwiegnie hamulcowe stawiają spory opór, a żeby solidnie zahamować należy użyć sporo siły. W związku z tym, od tygodnia szukam odpowiednich hamulców do mojego roweru, a jako że jestem laikiem w tych sprawach postanowiłem założyć tutaj temat i spytać o radę fachowców i ludzi znających się na rzeczy.

 

Jak już wspomniałem, mój rower to zwykły sh*t z marketu. Jak nazwa tematu wskazuje, rower ten zwie się Ranger T3000. Poniżej daje linki do fotek znalezionych w internecie:

 

http://img231.imageshack.us/img231/3170/dsc00155z.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/81/dsc00153h.jpg/

 

Zaczynając od najważniejszego, czyli budżetu - do dyspozycji będę miał około 300-350zł na hamulec przedni oraz tylny. Ze wstępnych znalezionych informacji i udzielonych rad na innym forum, ustaliłem iż chciałbym wymienić przedni hamulec na inny tarczowy, a tylny na lepszy v-brake. Do tego dwie dźwignie hamulcowe oraz ewentualnie linki itp. rzeczy.

 

Na pierwszy ogień, rzucam hamulec tarczowy iż to właśnie on uniemożliwia mi bezpieczną i konfortową jazdę na rowerze. Niestety nie mam możliwości kupna wszystkiego odrazu, ale chciałbym się zmieścić w/w budżecie. Szukałem, szukałem, aż znalazłem coś ciekawego i polecanego. Hayes MX 4 160mm.

 

http://roweryokey.pl/hamulec-mechaniczny-hayes-mx-4-v6-160mm.html

 

Aktualnie fabrycznie zamontowana tarcza ma właśnie 160mm średnicy oraz 2mm grubości. Z opini znalezionych w internecie, wszystko wskazuje na to, iż jest to chyba najbardziej opłacalny i najlepszy mechaniczny hamulec tarczowy w tej cenie.

Do tego dźwignie Avid FR 5 - komplet dwóch dźwigni kosztuje ok. 50zł.

 

http://www.synkros.pl/product-pol-1106-Dzwignie-hamulcowe-FR-5-AVID-komplet-.html

 

Był on polecany przez jednego z użytkowników innego forum.

 

Czytając opis tych dźwigni doszedłem do wnisku iż będą (chyba) lepiej współpracować z tymi tarczówkami:

 

AVID BB5 160mm

 

http://www.bikeserwis.pl/295,avid-bb5-hamulec-tarczowy-przod-tyl-disc-bb5-mtb-160mm-g2cs-czarny-160mm.html

 

Jest troche droższy od Hayes'a, ale z opisu wynika iż będzie lepiej współpracował z dźwigniami. Nie wiem jak to wygląda w praktyce, ale zależałoby mi na jak najlepszym spasowaniu części i jak najlepszej skuteczności hamowania. Nie zajmuje się jakąś ekstremalną jazdą (wyjazd do lasu z rodziną, kumplami itp.), więc myślę że takie hamulce wystarczą, a lepiej żeby wszystko dobrze ze sobą współgrało.

 

Teraz hamulce tylne.

Tutaj znalazłem także produkcje Avid'a, a dokładniej Avid Single Digit 7.

 

http://www.sklep.rowery.com.pl/index.php?products=product&prod_id=1262

 

Myślę, że takie coś wystarczy aż nadto, jednak chciałbym mieć pewność co do hamulców i wydać troche więcej na coś co wytrzyma dłużej i będzie dobrze oraz skutecznie hamować.

 

Jaki wybór będzie najrozsądniejszy? Czy w ogóle ten rower nadaje się na wymiane hamulców?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

fint Na przód zdecydowanie bierz BB5. Łatwiejsza regulacja, zmiana klocków i ogólnie łatwiejszy w obsłudze niż Hayes. Sam mam z przodu BB5 i przy tarczy 180 siła hamowania jest b. duża. Polecam. A Avidy SD7 są często zbierają pochlebne opinie. No więc warto - nie zawiedziesz się.

Pomyśl jeszcze nad nową tarczą, bo mówisz, że ta jest wykrzywiona. Lepiej też dorzucić kilka zł i kupić nowe linki oraz pancerze. Zdecydowanie zrobi to różnice w jakości hamowania. Linki najlepiej szlifowane Clarks'a a pancerze np. Shimano M-System, Jagwire na metry lub taki Clarks.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ANDRIUBIKER

hamulec przedni to w zaleznosci co sie uda taniej wyrwac, albo avid, albo shimano deore, albo hayes, mowa oczywiscie o mechanicznych hamplach, (jak chcesz to mam na zbyciu hayes mx4 w idealnym stanie ) , dwie klamki hamulcowe dobrej klasy, jakies shimano lub avid, moga byc tez hayesy, (tanio mozna wyrwac) mam na zbyciu takze komplet avidow wysoki model z regulacja , tylny hamulec v0brake najlepiej jakis model shimano z rownioleglym prowadzeniem klockow, najlepsze w historii sa shimano xt 770, i na koncu dobre linki i pancerze, najlepszym rozwiazaniem bedzie kupienie linek shimano m-system, ktore sa fabrycznie bardzo dlugie i mozna sobie je dociac na odpowiednia dlugosc, jesli to wszystko sie dobrze ustawi i wyreguluje to beda hamulce przewyzszajace swoja klasa i dzialaniem wartosc calego marketowego roweru, a w cenie ktora podales spokojnie sie zmiescisz, gdyz wszystkie te czesci mozesz spokojnie uzywane kupic (byle stan techniczny byl dobry) , linki oczywiscie wraz z pancerzami nowe, tarcze mozna oczywiscie wyprostowac, ale podstawa jest przykrecanie jej kluczem dynamometrycznym , gdyz to glownie nierownomiernie dokrecone sruby krzywia tarcze....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak więc wybrałem taki sprzęt:

 

Przód:

 

Avid BB5 160mm - Hamulec tarczowy Avid BB5 160 - AirBike

 

Tył:

 

Shimano XT 770 - Probikes.pl - XT BR-M770 Hamulec V-Brake Shimano

 

Dźwignie:

 

Avid FR 5 - LEGENDARNE DŹWIGNIE HAMULCA AVID FR-5 154g SREBRNO-CZARNE - Sklep rowerowy rowery Merida Scott Kellys serwis rowerowy serwis Shimano Mavic Rock Shox Shimano, części Shimano rowerowe

 

Linki i pancerze:

 

Tutaj prosiłbym o podanie linków bo szukam tych szlifowanych linek od clarks'a, lecz nie moge znaleźć bo są same nierdzewne, galwanizowane, teflonowane i karbonowe.

 

Czy wszystko na pewno będzie pasować do tego roweru? Czy coś oprócz w/w części musiałbym jeszcze dokupić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ANDRIUBIKER

Hamulec jest ok, avidy mechaniczne sa dobre, tarcze bym proponowal jednak 185mm , znacznie wieksza sila hamowanie, lepsza modulacja, co do klamek to avidy tez moga byc jak najbardziej, ale co do hampli V-brake to jednak proponuje starsze wersje BR. M750 najlepiej, bo kazde kolejne juz byly gorsze (shimano na tarczowkach sie skupilo) a br M 750 to najlepszy vibrake w historii lepszy od xtr z tych samych czasow , linki I pancerze najlepiej kup komplet jagwire ( mozesz cobie wybrac wtedy kolor pancerzy, a lwszystko bardzo dobrze uszczelnione I swietnie pracujace, linki pokrywane teflonem, nie uzywamy smaru ) trzeba je tylko precyjnie wymierzyc , dociac I bedzie super zestaw hamulcowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hamulec jest ok, avidy mechaniczne sa dobre, tarcze bym proponowal jednak 185mm , znacznie wieksza sila hamowanie, lepsza modulacja, co do klamek to avidy tez moga byc jak najbardziej, ale co do hampli V-brake to jednak proponuje starsze wersje BR. M750 najlepiej, bo kazde kolejne juz byly gorsze (shimano na tarczowkach sie skupilo) a br M 750 to najlepszy vibrake w historii lepszy od xtr z tych samych czasow , linki I pancerze najlepiej kup komplet jagwire ( mozesz cobie wybrac wtedy kolor pancerzy, a lwszystko bardzo dobrze uszczelnione I swietnie pracujace, linki pokrywane teflonem, nie uzywamy smaru ) trzeba je tylko precyjnie wymierzyc , dociac I bedzie super zestaw hamulcowy

 

Gdzieś czytałem, że tarcza musi być 160mm, taka sama jak fabryczna. Co do tych V-brake shimano BR-m750, nie moge ich nigdzie znaleźć w polskich sklepach. Chciałbym, aby wszystko było do zamówienia w polsce, fabrycznie nowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim sprawdź czy rozstaw otworów w piaście i normalnej tarczy jest identyczny. Te chińskie wynalazki czasami mają piasty niekompatybilne z resztą cywilizacji.

Tarcza nie musi mieć takiej samej średnicy jak stara bo od tego są adaptery.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ANDRIUBIKER

No m750 to juz raczej nie kupisz w sklepie , a I na allegro sa zadkoscia, bo jak juz ktos je ma to sie ich nie pozbywa, ale jest na allegro jeden kpl br m760 , troche gorszy mechanizm pantografu, ale nadal klocki rownolegle, I wcale nie musza byc nowe ze sklepu, wazne by byly w bdb stanie , a te co sa teraz sa ok, Sam mam caly kpl m 750 I stanowia zapas nienaruszalny ;) , co do tarczy to 160 musza byc standardowo bez adaptera, ale avidy I tak naja aodapter, wiec poprostu zakladasz jak kolega wczesniej napisal inny adapter I tarcza 185 mm ,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już sam nie wiem... Boje się, że nie będzie pasować jak zamówie przez internet. Jednak jest jeszcze taka opcja, że pójde do sklepu rowerowego i tam mi wszystko spasują i ustawią - jednak zapewne będzie to kosztować. Najbliższy sklep to AMP Polska - tyle, że oni nie mają zadnej części która mnie interesuje, a nie wiem czy jest możliwość sprowadzenia (napisze do nich maila). Osobiście wolałbym jednak wszystko samemu zrobić, przynajmniej wiedziałbym jak to działa i potrafił to rozłożyć, nasmarować, zreperować i złożyć z powrotem.

 

Śruby do mocowania tarczy mają średnicę 5mm. Rozstaw pomiędzy otworami to 20mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ANDRIUBIKER

Już sam nie wiem... Boje się, że nie będzie pasować jak zamówie przez internet. Jednak jest jeszcze taka opcja, że pójde do sklepu rowerowego i tam mi wszystko spasują i ustawią - jednak zapewne będzie to kosztować. Najbliższy sklep to AMP Polska - tyle, że oni nie mają zadnej części która mnie interesuje, a nie wiem czy jest możliwość sprowadzenia (napisze do nich maila). Osobiście wolałbym jednak wszystko samemu zrobić, przynajmniej wiedziałbym jak to działa i potrafił to rozłożyć, nasmarować, zreperować i złożyć z powrotem.

 

Śruby do mocowania tarczy mają średnicę 5mm. Rozstaw pomiędzy otworami to 20mm.

dzis jest wszystko zestandaryzowane, wiec nie ma problemu z kompatybilnoscia, mozna smialo kupowac w internecie ,
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zestandaryzowane jest, ale nie w chińskich złomkach.

 

Nie wiem czy wiesz, ale kupująć BB5, FR5 i jakieś wyższe V-brake podwajasz wartość tego roweru. Na Twoim miejscu kupiłbym jakieś tańsze ramiona od Tektro czy Shimano zarówno na przód jak i tył (chyba, że nie masz z przodu pivotów, wtedy jakaś tani, najlepiej używany, mechaniczny zacisk Avid lub Shimano). Przy klamkach FR5 możesz zostać, opłacalny zakup, a tu wiele nie oszczędzisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ANDRIUBIKER

Zestandaryzowane jest, ale nie w chińskich złomkach.

 

Nie wiem czy wiesz, ale kupująć BB5, FR5 i jakieś wyższe V-brake podwajasz wartość tego roweru. Na Twoim miejscu kupiłbym jakieś tańsze ramiona od Tektro czy Shimano zarówno na przód jak i tył (chyba, że nie masz z przodu pivotów, wtedy jakaś tani, najlepiej używany, mechaniczny zacisk Avid lub Shimano). Przy klamkach FR5 możesz zostać, opłacalny zakup, a tu wiele nie oszczędzisz.

nawet w chinskich zlomkach bez problemu zamontuje kazdy hamulce v-brake, nikt nie przyspawa przeciez piwotow w zlym miejscu, a jak sie chce miec super hamulce w rozsadnych pieniadzach, to jak pisalem wyzej, na tyl smialo xt 750, klamki wvidy, starsze xt, i mechaniczny hayes, avid, shimano na przod, wszystkie te czesci mozna bez obaw kupowac uzywane i za stosunkowo niska cene miec bdb hamulce w rowerze, bez wzgledu na to czy to chinskie cos, czy markowy rower, na bezpieczenstwie zbyt nie nalezy oszczedzac, przykladowo, mam zacisk z tarcza centerlock hayes mx4, klamki avid speed dial ultimate 2.0, tylny v-brake xt do sprzedania, ceny odpowiednio, 60pln, 70pln,xt raczej zostawie, ale mozna kupic za 100pln na jedno kolo jak sie poszuka, plus 2 linki shimano m-system za 15pln kazda , co nam daje pi razy drzwi 250pln.... a hamulce super, za rozsadna cene a v-ki np te http://allegro.pl/xt-kultowe-v-ki-br-m-739-i2277391736.html lub te http://allegro.pl/listing.php/search?string=xt&category=16464 a najlepiej takie http://allegro.pl/kultowe-hamulce-shimano-xt-komplet-super-stan-i2274306567.html
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wolałbym jednak kupić wszystko nowe. Co do tego, że hamulce przewyższą wartość roweru - no to co z tego? Przecież gdybym kupił nowy rower to mógłbym zaoszczędzic na hamulcach i zamontować te które kupiłem wcześniej.

 

Myślałem też nad kupnem nowego roweru i sprzedaniem tego ranger'a, jednak myślę że wiecej niż za 100-200zł bym go nie upchnął. Zresztą, nie mam na tyle dużo pieniędzy, aby kupić nowy rower, a to koszt conajmniej 1000zł (chce mieć amortyzatory, bo nawet w chińskich produkcjach dają o wiele większy komfort jazdy).

Zdecydowałem się na mały upgrade aktualnego roweru. Na początek kupie samą tarcze z zaciskami (prawdopodobnie Avid BB5), dźwignie Avid FR 5 oraz linki teflonowe razem z pancerzem. Myślę, że wyjdzie to w okolicach 250zł. Za jakiś czas wymienie tylne hamulce, bo póki co te tylne ujdą w tłoku, a możliwe że po wymianie dźwigni i linki będą lżej działały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ANDRIUBIKER

Wolałbym jednak kupić wszystko nowe. Co do tego, że hamulce przewyższą wartość roweru - no to co z tego? Przecież gdybym kupił nowy rower to mógłbym zaoszczędzic na hamulcach i zamontować te które kupiłem wcześniej.

 

Myślałem też nad kupnem nowego roweru i sprzedaniem tego ranger'a, jednak myślę że wiecej niż za 100-200zł bym go nie upchnął. Zresztą, nie mam na tyle dużo pieniędzy, aby kupić nowy rower, a to koszt conajmniej 1000zł (chce mieć amortyzatory, bo nawet w chińskich produkcjach dają o wiele większy komfort jazdy).

Zdecydowałem się na mały upgrade aktualnego roweru. Na początek kupie samą tarcze z zaciskami (prawdopodobnie Avid BB5), dźwignie Avid FR 5 oraz linki teflonowe razem z pancerzem. Myślę, że wyjdzie to w okolicach 250zł. Za jakiś czas wymienie tylne hamulce, bo póki co te tylne ujdą w tłoku, a możliwe że po wymianie dźwigni i linki będą lżej działały.

ja przy tych nowych bym sie nie upieral, z prostej przyczyny, analogia do nowego samochodu, dajesz w salonie 100 tys , a za 3 lata jest nadal prawie nowy tyle ze wart 50tys, a osprzet rowerowy to nie samochod ze gwarancja itd, ma byc sprawny i tyle, rozumiem jak sie sklada rower dla siebie od podstaw, kupujesz rame , i po kolei wszystkie czesci , wtedy ma sens zakladanie nowych , oczywiscie sa czesci ktore koniecznie musza byc nowe, nigdy nie montowalem nikomu uzywanego napedu, lancucha, kierownicy, ale cala reszta to tylko kwestia stanyu technicznego , tymbardziej ze pewne czesci z poprzednich generacji sa o niebo lepsze niz ich odpowiedniki z najnowszych, ale oczywiscie kazdy niech robi wedle wlasnego uznania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ANDRIUBIKER

Gdybym miał możliwość sprawdzenia stanu technicznego osobiście, może i bym kupił. Ale przede wszystkim liczy się dla mnie gwarancja.

no jak tam uwazasz, ale gwarancja w czesciach to taki chyba tylko i wylacznie chwyt marketingowy, nie majacy niz wspolnego z rzeczywistoscia, a dwa to na co gwarancjja na hamulce typu v ? a co tam sie zepsuc moze? poza zuzytym klockiem, a reszte i tak uznaja jako wina uzytkownika w razie co, mozesz mi wieerzyc ze te komponenty ktore chcesz kupic, jeszcze sie w mojej praktyce wieloletniej nie spotkalem aby zepsuly sie lub uszkodzily samoistnie ze wzgledy na wady materialowe, zawsze winny byl uzytkownik, cos zamocno dokrecone, cos niedokrecone, dzwon etc......uwazam i mysle ze wiekszosc tak samo, ze zawsze lepiej miec wyzszej klasy sprzet za mniejsze pieniadze niz odwrotnie... przy czym zaznaczam po raz kolejny kazdy robi jak uwaza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpisuję się pod tym całkowicie. Jest kilka części które przy nieznajomości tematu lepiej kupić nowe ale Vki akurat do nich nie należą. Ludzie sprzedają często wysokiej klasy sprzęt z powodu zmiany na lepszy, lżejszy a nie dlatego że jest zniszczony. Często bardzo tanio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówiąc o standardach myślałem akurat o mocowaniu tarczy. Zaś piwotów nie widzę na zdjęciu.

 

Skoro analogia do samochodów. Czy do malucha wartego 400zł wrzuciłbyś średniej klasy zaciski i tarcze Brembo? Wątpię. Tu wystarczą dwa tanie V-brake od Tektro czy Shimano, jakieś klameczki i będzie dobrze. Z pewnością lepiej niż na oryginalnych częściach. A przy tym taniej. Skąd wiem? Bo sam tak zrobiłem w dwóch marketowych rowerach. Lepiej kupić taniej i zacząć odkładać na nowy, porządny rower niż pakować pieniądze w ten chiński sprzęt.

 

Zakup fulla to nie takie, że chcesz amortyzację. Jeśli nie masz zbyt wiele kasy, uwierz, że lepiej mieć sztywny rower na lepszym osprzęcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość ANDRIUBIKER

Mówiąc o standardach myślałem akurat o mocowaniu tarczy. Zaś piwotów nie widzę na zdjęciu.

 

Skoro analogia do samochodów. Czy do malucha wartego 400zł wrzuciłbyś średniej klasy zaciski i tarcze Brembo? Wątpię. Tu wystarczą dwa tanie V-brake od Tektro czy Shimano, jakieś klameczki i będzie dobrze. Z pewnością lepiej niż na oryginalnych częściach. A przy tym taniej. Skąd wiem? Bo sam tak zrobiłem w dwóch marketowych rowerach. Lepiej kupić taniej i zacząć odkładać na nowy, porządny rower niż pakować pieniądze w ten chiński sprzęt.

 

Zakup fulla to nie takie, że chcesz amortyzację. Jeśli nie masz zbyt wiele kasy, uwierz, że lepiej mieć sztywny rower na lepszym osprzęcie. no tu analogia trroche slaba, bo komponenty ktore chce kolegas kupic, znacznie podniosa skutecznosc hamulców, o prestiige nie wspomne;) a przy ewentualnej zmianie ramy przyszlosciowo, bedzie je mial do nowego naspytku, na poczatku mojej historii z mtb, o rowerach dobrej klasy mozna byulo czytac tylko w katalogach, a tzw mtb to romet atos i atlas, ale juz sie pojawial osprzet shimano dobrych klas, i zawsze zajladajac do tych rometowskich padlin, hamulce, korby np stx, rower jezdzil wrezszcie jak nalezy i wygladal o niebo lepiej i zaczynal sie nadawac do jezdzenia, wiec ja pomyslu kolegi nie neguje, nie ma na razie kasy na wymiane maszyny, to nie ma, ale usprawnic to co ma zawsze mozna, a osprzet zawsze bedzie do kolejnego roweru

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedno retoryczne pytanie natury technicznej. Czemu cytujesz całe wypowiedzi, a swoje piszesz w samym cytacie?

 

W maluchu też podniosą. Ale nie w tym rzecz. Taka inwestycja opłaca się, gdy zamierzać po kolei składać rower, albo liczysz na to, że gdzieś tam kupiony w przyszłości będzie wyposażony w piasty pod tarcze oraz obręcze pod V-ki. Sam mam takie koła, więc wiem, że się to zdarza. Tyle, że w tanich rowerach nie ma piast pod tarcze, a w droższych są już hamulce tarczowe klasy zbliżonej do BB5 lub wyższej. Więc i tak źle, i tak niedobrze.

Wiem, jak spowalniają (hamowaniem tego nazwać się nie da) najtańsze hamulce w tanich, chińskich roweruch. W dwóch takich zmieniłem hamulce na tanie Tektro. Siła hamowania wzrosła ogromnie. Oczywiste, że mi czy Tobie taki poziom nie wystarczy, ale bez przesady, autor tematu na tym rowerze nie będzie chyba jeździł pod szyję w błocie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Rower będzie służył tylko i wyłącznie to jazdy rekreacyjnej w towarzystwie znajomych i/lub rodziny. Będę jeździł na wycieczki do lasu itp. nic ekstremalnego, od tego mam asg ;]

 

Zapewne macie racje co do tego, aby zakupić tańsze części, jednak w przyszłości zapewne będę kupował nowy sprzęt (nie wiem, za 3-4lata), więc te hamulce mogą być przydatne.

 

Interesuje się komputerami, w tym temacie jeśli ktoś chce mieć najlepszy sprzęt za najniższą możliwą kase składa sprzęt samemu. Czy z rowerami też tak jest? Lepiej jest złożyć samemu (tzn. kupić części i złożyć samemu lub dać to komuś do zrobienia) czy kupić gotowy, wyposażony fabrycznie rower?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uwierz, że za 3-4 lata te hamulce Ci się nie przydadzą. Czy składać czy kupić gotowy, to odwieczne pytanie rowerzystów. Wiele zależy od budżetu i doświadczenia. Czasami lepiej kupić gotowy, szczególnie gdy trafisz na niezłą okazję, i ewentualnie wprowadzić drobne modyfikacje, czasami lepiej składać.

 

 

@kadargo Właśnie odwrotnie. Komputery już złożone oferują za pieniądze, które wydałbyś na złożenie sam, zdecydowanie gorszą wydajność i jakość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...