olomaster Napisano 16 Kwietnia 2012 Napisano 16 Kwietnia 2012 Witam ! Mam problem dotyczący liczenia przewyższeń. Kiedy przychodzę do domu i uploaduje loga z gps'a na serwer endomondo'a to pokazują mi się dane przewyższeń całkowicie inne niż takie które po ściągnięciu pliku gpx nakładam na mapę np. na stronie bikemap.net. Przykładowo : Na endomondo mam 1880 metrów przewyższeń a na bikemapie 920. Które z tych danych są poprawne ? Może żadne z nich... ? Jakie macie metody na liczenie przewyższeń na trasach ? Pozdrawiam Olomaster
Tofi Napisano 16 Kwietnia 2012 Napisano 16 Kwietnia 2012 Przewyższenia liczone z gps są mało dokładne ze względu na niski kąt potrzebny do w miarę dokładnego obliczenia wysokości, dlatego dobry loger ma dodatkowo barometryczny czujnik wysokości.
elkaziorro Napisano 16 Kwietnia 2012 Napisano 16 Kwietnia 2012 Poprawniejsze są te odczytane z mapy. Polecam Navime, tam dość dokładne są odczyty i masz porównanie danych GPS z danymi na podst. mapy.
PrzemkoVonLezajsk Napisano 16 Kwietnia 2012 Napisano 16 Kwietnia 2012 Niestety GPSy dostępne na "cywilnym" rynku mają tą wadę że dane wysokościowe są najczęściej przekłamane. Do tego idą zakłócenia i zrywanie sygnałów podczas jazy w lesie. Już wiele razy mi się zdarzało, że jechałem pod poziomem morza (a mieszkam na Podkarpaciu) Albo po powrocie do domu z jazdy, "start" i "meta" miały różnice 40m Ta sama wada jest na większości urządzeń, czy to Smartfon, nawigacja samochodowa czy licznik rowerowy z GPS, wszystko już próbowałem. Teraz się tym nie przejmuję i robię tak, Po powrocie do domu zrzucam gpx'a z urządzenia na PC'ta, odpalam program (darmowy) GSP Prune, ładuję tam gpx'a Zaznaczam całą trasę (Ctrl+A) wymazuję dane wysokościowe (Narzędzia -> Wymaż dane -> Wysokość.... chyba taka ścieżka) A następnie (Ścieżka -> pobierz wysokości z SRTM) SRTM - są to dane z radarowego pomiaru topografii ziemi - NASA się w to bawiła Dane są dostatecznie dokładne jak na rower (no chyba że jeździmy w wysokich Tatrach lub po innych bardzo stromych górkach) Tak przerobioną ścieżkę eksportuję do gpx i łąduje tam gdzie mi się podoba - Endomondo, Sport tracker itp. wtedy przewyższenia są ok A jeżeli chodzi co jest dokładne to BIKEMAP - tam właśnie wysokości są brane z radarowej mapy ziemi
madluki Napisano 16 Kwietnia 2012 Napisano 16 Kwietnia 2012 Tak jak ktoś wspomniał. Gps z barometrycznym czujnikiem. Używam leciwego garmina etrex vista z darmowymi mapami UMP.pl i jest git Używki do wyrwania za parę stówek Konstrukcja bardzo toporna, ale dokładność nieporównywalna z pseudo gpseami ( gęste lasy a nawet dach nie sa większym problemem ;-) )
marwask Napisano 16 Kwietnia 2012 Napisano 16 Kwietnia 2012 Niestety GPSy dostępne na "cywilnym" rynku mają tą wadę że dane wysokościowe są najczęściej przekłamane. Do tego idą zakłócenia i zrywanie sygnałów podczas jazy w lesie. Już wiele razy mi się zdarzało, że jechałem pod poziomem morza (a mieszkam na Podkarpaciu) Dane z gps są nieporównywalnie mniej dokładne w płaszczyźnie pionowej w stosunku do płaszczyzny poziomej. Często jest tak, że wysokość jakby "kalibrowała się", tzn. na początku pokazuje np. zawyżoną wysokość np. o 50m i stopniowo z czasem zmierza do prawidłowej wysokości. W ten sposób uzyskuje się wykres ciągłego zjazdu, pomimo tego, że start i stop trasy są w tym samym miejscu. Nie jest to częsty efekt, ale czasem zdarza się. Właśnie z tego powodu w swoim serwisie przez bardzo długi czas nie wprowadzałem statystyk po wysokości, bo kompletnie nie miały one sensu. Dopiero robiąc statystyki dla narciarzy rozbudowałem serwis o funkcje odczytu wysokości z mapy. SRTM - są to dane z radarowego pomiaru topografii ziemi - NASA się w to bawiła Dane są dostatecznie dokładne jak na rower (no chyba że jeździmy w wysokich Tatrach lub po innych bardzo stromych górkach) Można korzystać z SRTM, można też skorzystać z odczytów bezpośrednio z mapy Googla. W navime korzystam z tego drugiego rozwiązania, bo bez potrzeby pobierania dużych ilości danych uzyskuje się dostęp do danych wysokościowych całego świata. Ze względu na to, że statystyki wysokościowe robiłem dla narciarzy, są one dość rozbudowane. Dodatkowo, dla porównania, widoczne są również statystyki pomiarów z gps. To samo dotyczy wykresów wysokościowych, można wyświetlić wykresy z gps oraz danych z mapy. Oprócz wykresów, można również włączyć kolorowanie samem mapy trasy w zależności od procentowego nachylenia trasy. Przykładowe statystyki: - http://www.navime.pl/tripstats.xhtml?tripId=11668 - http://www.navime.pl/tripstats.xhtml?tripId=3423 W obu przypadkach widać różnice we wskazaniach gps w stosunku do mapy. Wszystko też zależy od klasy samego gps, widoczności satelitów, pogody itp. Z tego co pamiętam wszelkie podjazdy i zjazdy liczone są, gdy nachylenie jest większe od 1%. Tak przerobioną ścieżkę eksportuję do gpx i łąduje tam gdzie mi się podoba - Endomondo, Sport tracker itp. wtedy przewyższenia są ok Zawsze irytowały mnie błędy w statystykach, które są prezentowane na konkurencyjnych serwisach i dlatego stwierdziłem, że trzeba zrobić coś lepszego A tak poważnie, to jeśli się samemu z czegoś korzysta, to trzeba zrobić to dobrze, żeby mieć z tego satysfakcję, a nie patrzeć na nierealne dane.
PrzemkoVonLezajsk Napisano 17 Kwietnia 2012 Napisano 17 Kwietnia 2012 Ciekawy ten serwis... zalogowałem się.. dziś pierwsza próba jak to działa.. jak będzie ok to zrezygnuję z SportTrackera
zekker Napisano 19 Kwietnia 2012 Napisano 19 Kwietnia 2012 Niestety GPSy dostępne na "cywilnym" rynku mają tą wadę że dane wysokościowe są najczęściej przekłamane. Do tego idą zakłócenia i zrywanie sygnałów podczas jazy w lesie. Już wiele razy mi się zdarzało, że jechałem pod poziomem morza Mi się zdarzyło zaliczyć ponad -600m
marwask Napisano 25 Kwietnia 2012 Napisano 25 Kwietnia 2012 Ze względu na dziennie ograniczenia Google Elevation, zmieniłem w Navime mechanizm korygowania wysokości punktów trasy na SRTM. Dzięki temu nie będzie już sytuacji, że niektóre trasy nie zawierały poprawionych danych wysokościowych. Muszę jeszcze popracować nad statystykami wysokościowymi, bo obecne obliczanie np. dystansu podjazdów, czy łącznej wysokości podjazdów nie działa dobrze opierając się na założeniu, że liczone są tylko odcinki z nachyleniem min 1% na dystansie 100m.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.