Skocz do zawartości

[odchudzanie] Waga którego komponentu najważniejsza?


damianste1

Rekomendowane odpowiedzi

Nie no - "mityczna" sztywność vs "mityczna" rola wagi... To gdzie tak ważna jest owa sztywność jeśli jeździ się ot tak dla przyjemności jeśli niska waga jest wtedy faux pas ? Chyba tylko o to chodzi że nie każdego stać na lekki rower, ale sztywnego 20 kg kloca można zbudować za grosze... Dla każdego coś innego... Jeśli sie scigasz w maratonach - waga jest ważna, latasz w dh - stawiasz na sztywność i precyzję - proste. W innym przypadku tak samo śmiesznie wyglada gość w kasku full face jadący na sztywnej zjazdówce po płaskiej ścieżce rowerowej, jak inny gość lansujący się na 8 kg rowerze, a co krawężnik to rower nad nim przenosi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli się ścigasz w maratonach to sztywność i precyzja jest tak samo ważna jak w DH. Zysk na przenoszeniu mocy na koła dzięki sztywności całego roweru jest dużo większy niż ten uzyskany poprzez obniżenie masy. Dyskusje na temat ceny obniżania masy można pominąć bo to nie ma znaczenia. O ile zbijanie wagi kół i amora można jeszcze jakoś uzasadnić to reszta osprzętu łącznie z ramą ma znaczenie marginalne. Fajny jest lekki rower, wiem bo mam ;) ale wszystkie elementy z których go składałem były oceniane przede wszystkim pod względem sztywności a nie wagi. Zbijanie masy na rurkach etc ma tylko jedno uzasadnienie... liczby w podsumowaniu i odczucia przy noszeniu, nic więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla jednago ht 10 kg to już piórko a dla innego to wciąż kloc. Ktoś kto startuje co tydzień w zawodach wymieni owe rurki a także i pojedyncze śrubki, a ktoś kto okazjonalnie "się przejedzie" nawet o tym nie pomyśli. Ważne żeby lajtując rower robić to z głową i nic na siłe dla kilku gramów. Można jednak zrobic tak aby było i lekko i tam gdzie potrzeba sztywno - zależy jak kto ma głęboką kieszeń... Odczucie przy noszeniu czy też chwalenie się gramami to rzecz drugorzędna. Wiem jedno za to - im lżejszy rower tym więcej energii można zaoszczędzić i tym szybciej można przyjechać na metę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Naprawdę wierzysz że wsadzając lżejszą o 100g sztycę i wymieniając śrubki w mostku szybciej wjedziesz na metę? Zrzucisz 2kg z siebie i będzie jeszcze lżej. Po za tym procentowy udział wagi w całym zestawie - rower i kierownik - jest na tyle mały że zyski nawet kilkuset gramowe są w zasadzie pomijalne. Tylko nie pisz o kołach i amorze bo już wspomniałem że ich waga ma jakieś znaczenie. Nie tyle dla samej wagi całości ale wpływu mas rotujących i masy nieresorowanej.

 

Nadal upieram się że wpływ sztywności, nawet kosztem wagi, bądź jej brak ma kolosalnie większe znaczenie na efektywność przenoszenia siły na koła niż gubienie wagi na osprzęcie czy ramie. Takie lajtowanie to jednak bardziej sztuka dla sztuki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie będę wnikał gdzie kto jeździ, czy po górkach czy po parku ale jednak znacznie szybciej się jedzie pod górę na rowerze 10kg niż na 13kg, niby to tylko ~ 30% lżejszy rower, ale jednak szybciej, w szczególności gdy trzeba mielić 8km pod górę po korzeniach i za każdym razem "przepychać" rower nad przeszkodami

 

nie wiem ile jeździcie po górach ale sztywne, lecz ciężkie koła ci w niczym na podjazdach nie pomogą , tutaj raczej suport i korba

 

śmiesznie się tak "kłócimy", to jest temat rzeka, ale i tak będę się trzymał swojego zdania że warto zainwestowac w lekkie rurki i częsci które się nie zużywają, gram do grama....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że ja nikogo nie namawiam do nie kupowania lekkich części, sam mam kilka takich w rowerze, choć już kolega sivydym dał mi do zrozumienia gdzie moje miejsce w szeregu wag rowerowych ;)

 

Jedyne o co mi chodzi to o niedorabianie do tego ideologi że wpływ masy sztycy czy mostka jest tak niesamowity dla osiągów.

 

Porównanie rowerów 10kg i 13kg też nie jest do końca trafne. Rower cięższy nie oznacza automatycznie sztywniejszy! Sprzęt na poziomie 10kg jest dużo bardziej zaawansowany niż ten na poziomie 13kg a co za tym idzie najczęściej sztywniejszy! Jak weźmiesz rower o wadze 10kg, przykleisz do niego kawałek ołowiu i wtedy porównasz osiągi to można mówić o jakimś porównaniu. Jestem bardziej niż pewny że rower 10kg +3kg ołowiu będzie szybszy niż ten domyślnie 13 kilogramowy.

Edytowane przez kadargo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie bardzo rozumiem ten bum na szerokie kiery, trzyma się to jak paralotnie, można zahaczyć o drzewa...

waga roweru a człowieka to co innego, tu się nie porównuje % masy itp

 

Jeździłem na 580 teraz jeźdzę na 640. Te kilka centymetrów różnicy w długości kiery PRZEOGROMNIE poprawia stabilność przedniego koła na stromych, pionowych podjazdach, które się pokonuje przy niskich prędkościach. Na wąskiej kierownicy o wiele trudniej było w takiej sytuacji utrzymać równowagę.

Przy podłożu kamienistym z luźno leżącymi kamolami efekt był taki jakby mi ciągle ktoś nogę podkładał po złości :) Po zmianie na kierownicę szerszą rower jedzie dokładnie tam, gdzie mu każę. Zresztą w każdej sytuacji lepsza jest kierownica szersza. Między drzewami jak się mieściłem tak się mieszczę nadal.

 

Widziałeś kiedyś linoskoczka przechadzającego się między dwoma budynkami? Zauważ, że w ręku trzyma kilkumetrową tyczkę a nie ołówek :) Z kierownicą w rowerze efekt jest podobny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczególnie że parametr cena/waga jest chyba najlepszy ze wszystkich. Dodałbym jeszcze obręcze. Piasty już tylko w kategorii masy nieresorowanej bo rotująca nie ma dla nich żadnego znaczenia. Więc kolejny po oponach i obręczach będzie widelec ewentualnie rozpatrując kosztowo szprychy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...