Skocz do zawartości

[smarowanie] zawiasów w full'u


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam Giant Anthem X. Jest to full o konstrukcji Maestro. Słyszę lekkie "stękanie" dochodzące z "zawiasów" nie jest to problem dampera tylko tak jak by rama zbyt mało płynnie się uginała. Dodam że wcześniej już próbowałem na połączenia polać jakimś teflonowym smarem do łańcucha i jeśli pomogło to minimalnie.

I teraz pytania:

1. czy jest sens rozkręcać całe zawieszenie żeby je wyczyścić / nasmarować jeśli nie to jak to inaczej zrobić

2. jakie niespodzianki po odkręceniu śrub mogą mnie spotkać (kulki, łożyska )?

3. czym smarować

4. z jaką siłą to później poskręcać, dodam że dysponuje kluczem dynamometrycznym?

5. czy używać kleju do gwintów podczas skręcania?

 

Z góry dzięki

Napisano

ad1. polecam rozkręcić i zajrzeć pod uszczelniacze w łożyskach

ad2 po rozkręceniu czekają łożyska maszynowe 2 syrtonie uczelniane kilka podkładek stożkowych (4) 2 podkładki dystansowe (na dole przy tłumiku tu największa trudność by je z protem zamocować tak jak trzeba ale to kwestia kombinacji i precyzji)

ad3 kup smar do łożysk (koło 12zł a starczy ci na długo)

ad4 6-7N

ad5 tak

 

ps. pomierz se łożyska idź do sklepu i kup nowe bo ta rama ma standardowe nie pamiętam wymiarów i numerów (będę miał w maju dostęp do zapisków to ci mogę podesłać)

 

pps. pisałem o ramie z 2011

Napisano

No ja mam ramę z 2011 to chętnie bym się dowiedział jakie łożyska bo średnio chce go rozłożyć a później szukać łożysk i nie mieć roweru w trakcie sezonu ;)

 

Skoro masz zapiski to rozumiem że taką operację wykonywałeś?

Napisano

Przy okazji smarowania, pomierz sobie wszystkie, spisz na kartkę i szukaj po sklepach.

U mnie w trance X najtrudniej dostępne jest to z wahacza

https://picasaweb.google.com/101977155750520821072/TrocheSzpeja#5559511749693355490

 

Co do samej trwałości łożysk, to nie padają one tak szybko. W linku maestro wymieniłem dwa ale to bardziej "przy okazji" niż z potrzeby. Po prostu minimalnie gorzej się obracało.

U siebie robię tak, że z łożysk wymywam rozpuszczalnikiem w spray'u zalegający stary smar z brudem, osuszam delikatnie powietrzem z kompresora i pakuję świeży smar.

Mam ramę z 2008 roku, nabite sporo km i jak pisałem wyżej, nie było aż takiej potrzeby wymiany tych dwóch łożysk.

Napisano

tak jak kolega wyżej napisał na początek zobacz co w środku piszczy, wypłukaj smar z brudem (może nawet będzie czysty bo są nieźle uczelniane) spisz sobie symbole z uszczelek, zamontuj od nowa nasmarowane jeśli nie będzie rdzy.

ps. smar na 1/3 objętości łożyska nie więcej

Napisano

Skąd pewność że to nie damper? Ja na początku roku robiłem wymianę łożysk w Trance z 2006 nie dało się ich już reanimować ale na twoim miejscu jak koledzy piszą jeśli nie ma luzów na łożyskach to wyczyścić je i nasmarować od nowa. Mam rozmiary łożysk z Trance ale wymiary powinny być takie same.

Napisano

Kiepskim działaniem łożyska niekoniecznie musisz się przejmować. Kilkakrotnie z różnych powodów rozkręcałem zawieszenie moich fs i często dopóki łożyska nie miałem w rękach nie byłem w stanie stwierdzić że kulawo się kręcą, ponieważ po wyjęciu amortyzatora i poruszaniu wahaczem zawieszenie poruszało się płynnie i bez oporów. To zasługa dźwigni jaką jest wahacz. Oczywiście co innego jeśli łożyska są sztywne lub wybite i zawieszenie ma luz.

Kupując łożyska wybieraj warianty droższe jeśli koniecznie zależy ci na płynności obrotu - tańsze mogą mieć kiepskie pierścienie, które odkształcają się po osadzeniu w gniazdach ramy co wyrażnie zwiększa opór obrotu.

Napisano
Napisano

No tak widać że w stosunku do starszych ram zwiększyli ilość łożysk w moim Trance z 2006 jest ich 8 natomiast te zestawy mają po 10 łożysk :)

Napisano

Skąd pewność że to nie damper?...

 

Po odgłosie. Jest on dość charakterystyczny i brzmi troszkę jak hmm jak by to wytłumaczyć. Jak są dwa elementy połączone jakimś zawiasem kiepsko naoliwione to przełamanie początkowego oporu połączone jest z takim pstryknięciem... kurcze nie wiem jak to nazwać. Choć oczywiście mogę się mylić. ale chyba najłatwiej będzie rozłożyć i przesmarować. A jeśli będą jakieś problem z łożyskami to wtedy wymienić. A jakiej firmy łożyska polecacie? I dodam że nie chodzi mi o tanie tylko jakieś takie lepsze.

Napisano

łożyska i tak warto czasem przejrzeć, bo może się okazać że sporo smaru zostało wypłukane i za chwilę łożysko padnie,

a tak, wystarczy uzupełnić pod uszczelką i łożysko dalej podziała.

 

znaleźć sobie w necie exploded view zawieszenia, co by wiedzieć jakie śruby i jakie uszczelki, podkładki gdzie są, jakimi siłami co dokręcać.

i wtedy można samemu wyczuć gdy źle zawieszenie chodzi, np. czuć 'efekt chrobotania' i nierównej pracy (po odkręceniu dampera)

Napisano

No właśnie kolega to wyżej wspomniał, żeby sprawdzić łożyska wyciągnij damper, wtedy będzie słychać czy problem jest w zawieszeniu czy damperze, ale smarowanie łożysk i tak polecam nawet gdy nie będą dawały oznak zużycia

Napisano

zadaj to pytanie dla giant polska powinni odpowiedzieć czy są takie same (zapytaj czy zestawy są te same bo giant ma w ofercie razem z łącznikami i śrubami bodaj 450zł

Napisano

zadaj to pytanie dla giant polska powinni odpowiedzieć czy są takie same (zapytaj czy zestawy są te same bo giant ma w ofercie razem z łącznikami i śrubami bodaj 450zł

A gdzie są te zestawy w ofercie Gianta, bo nie mogę znaleźć?

Napisano

wiem że jak mi poszła jedna śruba w zawiasie w anthemie 2 z 2008 sklep mówił że mogą mieć ale jako cały zestaw (śruby+łożyska+ łączniki bodaj w wrześniu 2010 koszt 450) ale dzwonili do dystrybutora

Napisano

Na pewno da się coś dobrać z typówki, ważna jest długość całości i długość gwintu :blink:

Zwykły imbus w takim rozmiarze pewnie by się znalazł ...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...