Skocz do zawartości

[Zaplatanie]Problem przy przeplataniu koła


xatuanx

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Kupiłem ostatnio nową obręcz do swojego hexagona v3 i chciałem przeszprychować. Wyjąłem stare szprychy i zaczałem zaplatać wg tego poradnika : Zaplatanie kóŠť Blog Rowerowy - Informacje i ciekawostki ze Ĺwiata rowerowego: relacje z zawodĂłw, porady techniczne, opisy sprzÄtu i wiele innych. . Jednak po zaplecieniu jednej strony nie mogłem zapleść drugiej ponieważ piasta była przesunięta w jedna strone że szprychy nie dosięgały do obręczy. O czym to świadczy ? Obręcze są identyczne, więc szprychy powinny pasować . Proszę o poradę

Napisano

Nypli chyba nie wkręciłeś do końca, tak tylko aby złapać za gwint trzeba. Jak było przedtem zaplecione koło na 2 krzyże może na 3, pamiętasz?

Napisano

Otwory w zaplocie pomiędzy pierwszą a drugą szprychą nie ilość otworów w obręczy. Porównaj czy było tak samo i nie zrobiłeś błędu. chodzi o kąt rozwarcia szprych.

Napisano

Sam korzystałem z tego poradnika i uważam, że jest bardzo dobry.

Myślę, że coś zrobiłeś źle i jedyną metodą by się tego dowiedzieć to rozpleść koło i próbować do skutku.

Na początku zaplatanie jest trudne;]

Napisano

sprawdze to jutro. Gość chce 20 zł za zaplecienie koła z centrowaniem i nie uśmiecha mi sie to że musze zaplacic za coś co mogę sam zrobić ;P

  • Mod Team
Napisano

20pln to i tak niedużo. Ja za pierwszym razem jak zaplatałem to 2 razy nie wyszło i musiałem rozplatać i zaczynać od nowa :)

Jeśli tylko zmieniałeś obręcz i to na taką samą mogło się obejść bez zaplatania. Po prostu luzujesz na max. szprychy, przykładasz nową obręcz uwzględniając położenie otworu na wentyl i to jak idą otwory na szprychy, potem pojedynczo odkręcasz szprychy ze starej obręczy i przekładasz do nowej. No ale już za późno...

Napisano

Jednak po zaplecieniu jednej strony nie mogłem zapleść drugiej ponieważ piasta była przesunięta w jedna strone że szprychy nie dosięgały do obręczy. O czym to świadczy ? Obręcze są identyczne, więc szprychy powinny pasować . Proszę o poradę

Zdjęcie pokaż.

Napisano

Zrobiłeś za duży kąt pomiędzy dwoma szprychami z krzyża. Innej możliwości nie widzę tym bardziej, że obręcze są te same.

Jak rozplotłeś tylko jedno to porównaj z drugim starym.

Napisano

ok zacznę jeszcze raz i zaraz dodam fotki, już chyba mnie wiecej wiem gdzie robię błąd

 

Czy dobrze zacząłem zaplatać drugą stronę ? Czy zły kąt

post-127445-0-65719400-1333963203_thumb.jpg

post-127445-0-37990700-1333963204_thumb.jpg

post-127445-0-12957900-1333963205_thumb.jpg

Napisano

Czy dobrze zacząłem zaplatać drugą stronę ? Czy zły kąt

Błąd jest według mnie na drugiej ćwiartce. Po zrobieniu pierwszej (prawej pchającej) nie powinieneś jeszcze krzyżować, tylko zrobić zrobić lewą pchającą i dopiero krzyżować prawą ciągnącą.

Inaczej, jeżeli masz zrobione dwie pierwsze ćwiartki to za wentylem powinny być 2 szprychy (po jednej na każdą stronę) 2 otwory, 2 szprychy itd.

 

Te wszystkie opisy w sieci są troche nieprecyzyjne, czaszami trzeba kilka razy zapleść i rozpleść żeby zaskoczyć ocb :)

Napisano

No też tak właśnie myślałem żeby zrobić najpierw pchające a później krzyżować. Tylko wiadomo że pierwsza cwairtke zaczac od tego otworu powyżej . A drugą stronę (3 ćwiartka) od którego ?

Napisano

Zadajesz nieprecyzyjne pytania więc trudno odpowiedzieć.

 

Ja robiłem wg innego opisu: http://www.choody.co...tykuly.htm,5569 ale i tak z pierwszym razem nie wyszło tak jak chciałem :)

 

Opisuję z pamięci, koło tylne, wentyl we właściwym miejscu, sprychy ciągnące na zewnątrz:

 

1 ćwiartka - wewnętrzna pchająca:

Stawiasz koło tak jak do jazdy, wenytlem do góry, patrzysz w którą stronę idzie pierwsza szprycha za wentylem. 'ZA' względem kierunku jazdy (czyli do tyłu roweru). Przewlekszasz pierwszą szprychę przez dowolny otwór z tej strony piasty na którą stronę masz gniazdo w obręczy. Szprychę przewlekasz od zewnąrz piasty - czyli czynisz ją wewnętrzną pierwszej ćwiartki. Dopiero później spowodujesz, że będzie ona pchająca. Przewlekasz kolejno wszystkie szprychy pierwszej ćwiartki zgodnie z zasadą, że do druga dziura w piaście, co czwarta w obręczy.

2 ćwiartka - wewnętrzna pchająca:

Odnajdujesz w piaście otwór dla pierwszej szprychy drugiej ćwiartki. Będzie on oczywiście po drugiej stronie piasty, przesunięty o pół odległości między otworami w tył względem pierwszego z pierwszej ćwiartki. Przewlekasz szprychę od zewnątrz do wewnątrz, następnie wprowadzasz w drugą dziurę w obręczy za wentylem (w pierwszej jest już pierwsza z pierwszej ćwiartki). Pozostałe szprychy drugiej ćwiartki układasz analogicznie pierwszej, co drugi otwór w piaście, co czwarty w obręczy, zawsze za szprychą z pierwszej ćwiartki.

Naciąg:

Teraz, gdy masz luźne szprychy po obu stronach musisz spowodować, aby stały się one pchające. W tym celu stawiasz koło jak na początku i obracasz piastę do tyłu, czyli przeciwnie do kierunku jazdy. Tak trzymając naciągnięte szprychy musisz zapleść pierwszą szprychę trzeciej ćwiartki - prawej ciągnącej.

3 ćwiartka - zewnętrzna ciągnąca:

Przez dowolny otwór po prawej stronie piasty przewlekasz szprychę od wewnątrz następnie prowadzisz w przeciwnym kierunki niż zamocowane już szprychy, Pierwszy krzyż powstaje właściwie w kołnierzu piasty, drugi kawałek dalej, trzeci gdzieś tak w 1/3 długości szprychy. Na trzecim krzyżu musisz przewlec szprychę pod szprychą pchającą i dalej już ona sama przypasuje do właściwego otworu. Po przykręceniu nypla koło się "trzyma" i kończysz 3 ćwiartkę pozostałymi szprychami.

4 ćwiartka - zewnętrzna ciągnąca:

analogicznie jak 3, tylko po drugiej stronie.

 

Jeśli to nie pomoże, musisz spróbować zrozumieć zależności w splotach, inaczej nie dojdziesz dlaczego nie wychodzi :)

Napisano

A nie miałeś różnych długości szprych?

 

Faktycznie, zapomniałem o bardzo ważnej informacji. Krótsze po stronie bębenka :).

  • 4 tygodnie później...
Napisano

Okazało się że koło które było oryginalnie w rowerze ma inny profil stożka ( w tym sensie że jest wyższy od tego w nowej obręczy) więc szprychy automatycznie są krótsze. Dlatego własnie nie mogłem zaszprychować nowej obręczy po szprychy były do niej za krótkie ( profil stożka był niższy ) . Co teraz ? Jakie szprychy dobrać do tej obręczy ?

Napisano

Masz na tym dziale forum podklejony temat z linkami do kalkulatora długości szprych. Powiem tak - linijka, suwmiarka w dłoń, mierzysz wszystkie możliwe wymiary, które są wymagane, potem korzystasz z kalkulatorów. One za rączkę prowadzą, o ile znasz angielski na poziomie 'yes/no/job/beer' ;)

Mam dobry humor, podpowiem Ci, że na stronach producentów szprych często są takie kalkulatory ;)

No dobra, "a dalej Pinokio idzie sam..." :whistling:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...