Skocz do zawartości

[amortyzator] Manitou - oznaczenia sprężyny kolorami (Drake/Tower)


Rekomendowane odpowiedzi

Szukam i nie mogę znaleźć - jakimi kolorami Manitou oznacza sprężyny.

Pytam, bo dostałem: http://imageshack.us/f/23/sprezyna.jpg . Na etykiecie wyraźnie napisane "Firm", oznaczenie liczbowe niby też poprawne (...-K007), ale :)

Sprężyna jest oznaczona na zielono i jest tak samo miękka jak ta, którą mam obecnie (też zielona, Manitou Tower Expert). Nie chce mi się wierzyć, że to jest najtwardsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Akurat w systemie ACT to powietrze wspomaga sprężynę ( choć nie dosłownie) - powietrzem regulujemy ugięcie wstępne, elementem amortyzującym jest sprężyna. W tym wypadku zmiana twardości sprężyny będzie odczuwalna.

W MARSie spężyna stalowa wspomaga amortyzację ( jest tzw. negatywną sprężyną).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej jest odwrotnie - amortyzator sprężynowy i powietrze w roli wspomagającej (ustawienie sagu). Różnica w twardości powinna być duża, producent nakazuje pompować niewiele, np. dla mojej wagi 0.7 - 1.7 atmosfery. Żeby amortyzator chodził sensownie, to muszę napompować w okolice pięciu. Dlatego moje podejrzenie padło na sprężynę.

 

Swoją drogą, to będę musiał sprawdzić, czy da się jeździć na samym powietrzu (150g lżej kosztem ciut mniejszej czułości - przynajmniej teoretycznie) ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To znaczy, że po zalożeniu nowej sprężyny nic się nie zmieniło ? , czy nowej jeszcze nie zakładałeś ?

W MARSie spężyna stalowa wspomaga amortyzację ( jest tzw. negatywną sprężyną).

W Marsie ta sprężyna niczego nie wspomaga, jest odpowiedzialna za wstępne ugięcie , jest poza komorą powietrzną i jest ściskana od góry przez powietrze (odstopnia jej ściśnięcia wstępnego zależy SAG), dlatego jest znacznie twardsza niż sprężyna z Drake.

Określenie "sprężyna negatywna" jest całkowicie mylne, nie wiem dlaczego jest tak nazywana, żeby była negatywna powinna działać przeciwnie do ciśnienia powietrza, a tak nie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obie sprężyny są tak samo miękkie, obie mają zielone oznaczenia na zwojach.

 

Szukałem informacji, to wszędzie czytałem, że do Manitou Tower Expert była wsadzana miękka sprężyna (do Pro średnia). Dlatego też zamówiłem twardą (firm), a tu się okazuje, że przyszło to samo, co już mam... ;)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Rzymo, ile Ty ważysz?

Mi się zawsze wydawało,że Manitou fabrycznie wkłada sprężynę Firm do amorków

W Marsie ta sprężyna niczego nie wspomaga, jest odpowiedzialna za wstępne ugięcie

Obes, skad Ty bierzesz te rewelacje?

Określenie "sprężyna negatywna" jest całkowicie mylne, nie wiem dlaczego jest tak nazywana, żeby była negatywna powinna działać przeciwnie do ciśnienia powietrza, a tak nie jest.

Niestety tak jest- kierunek działania spreżyny negatywnej jest przeciwny do kierunku działania spreżyny pozytywnej i ( z grubsza rzecz biorąc) dąży ona ( ta negatywna) do kompresji amorka poprawiajac czułosć amorka na małe nierówności. Nie ma znaczenia czy jest to sprężyna stalowa czy powietrzna.

Tu masz wytłumaczenie na stronie Fox'a - Glossary- Negative spring

http://www.foxracingshox.com/fox_tech_center/owners_manuals/09/custprod/content/glossary.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz dlaczego sprężyna "negatywna" manitou poprawia czułość ?, ponieważ ciśnienie w komorze potrzebne do ustawienia SAG przy twardszej sprężynie może być mniejsze (nie musi być tak mocno ściśnięta jak sprężyna bardziej miękka), dzięki temu że ciśnienie w komorze jest mniejsze amor jest czulszy , i tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Durnykocie, Obes ma racje, w systemie MARS sprężyna stalowa nie jest żadną negatywną. Ona pracuje w serii z komorą powietrzną i odpowiada za wybieranie mniejszych nierówności, zanim wieksze uderzenie nie przełamie oporu uszczelek sprężyny powietrznej, Dlatego mozna dmuchać w amora sporo powietrza, a on dalej bedzie czuły na małe dziury. Zasada działania sprężyny MARS air jest opisana na manitumtb.com(polecam spojrzeć). Pamietaj, że manitou to nie fox:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Hmmm, kłócić sie nie będę- dodam jedynie ,że to co Kowal napisał to opis pracy sprężyny negatywnej (poniekąd) , która ma zadanie zwiększać czułość na małe nierówności poprzez "wypychanie " amorka skompresowanego przez rowerzystę- i tego się będę trzymał jak pijany poręczy....

Pomijam juz,że na stronie Manitou jest jedynie okreslone zadanie sprężyny ,a nie jej rodzaj pracy. Gdzies jest napisane ,że to spreżyna pozytywna? Ciekawi mnie też, na jakiej podstawie twierdzicie ,ze owa sprężynka nie jest negatywną?

 

Rzymo, jaki masz SAG? Jeżdziłeś może bez powietrza? Ale coś to dziwne- ja przy wadze 85 kg psikam do Drake'a jakieś 38 PSI.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez powietrza bałbym się jeździć - na pierwszej lepszej dziurze dobiłbym amortyzator.

Jaki dokładnie jest sag przez parę dni nie będę w stanie napisać - rama 'się' maluje ;)

 

Co do sprężyny w MARS Air - można by to rozpatrywać jako amortyzator sprężynowy i powietrzny w jednym. Za część skoku odpowiada sprężyna (wyłapywanie drobnych nierówności), za drugą część powietrze. Nie jest ona negatywna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Durnykocie jeśli masz manitacza z marsem to rozkręć go i sam się przekonaj w jaki sposob działa w nim sprężyna stalowa. Ja już mam ten etap za sobą i wiem co mówie, ta sprężyna nie probóje kompresować widelca tylko działa jak w każdym innym sprężynowym amorku. Rożnica jest taka, że pracuje ona w pierwszych centymetrach skoku, a dalej robote przejmuje sprężyna powietrzna. Prosze więc zweryfikuj swoje informacje i nie wprowadzaj ludzi w błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie wprowadzam, prezentuję jedynie moją opinię - a jak na razie to nie masz żadnych konkretnych argumentów przeciwko pomijając Twoje zdanie ( przy całym szacunku dla Ciebie). Znajdź jakiekolwiek niepodważalne potwierdzenie Twojej racji a mojego błędu w rozumowaniu.

BTW- proszę o wytłumaczenie jak chłopu na miedzy jak odróżnić organoleptycznie spreżynę negatywną od pozytywnej? Nie wiem , a chciałbym się dowiedzieć.....

Pomijam już fakt,że dyskusja nieco odbiega od tematu ,ale co tam...

Reasumując- konkrety proszę.

Rzymo,a olej w tłumiku jest w ilości prawidłowej? Pytam pro forma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

durnykot

Ciekawi mnie też, na jakiej podstawie twierdzicie ,ze owa sprężynka nie jest negatywną

A na jakiej Ty twierdzisz, że jest negatywna ? działa razem z powietrzem i iest ściskana od dołu przez golenie dolne tak jak powietrze w komorze jest elastyczną częścią pręta kompresji.

Negartwyna jest sprężyna w systemie ISO air oraz TS air , ponieważ jest oparta o spód goleni górnej więc ściska powietrze w komorze (w tych systemach tylko powietrze jest medium ściskanym) dzięki temu że sprężyna jest oparta o spód goleni dolnej powoduje łatwiejsze ściśnięcie powietrza w pierwszej fazie ruchu.

To tyle konkretów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Obes- moja podstawa jest taka jak Twoja- prywatne domniemanie .

Ale wystarczy tej jałowej dyskusji- ja uparcie będe trwał przy swoim , Wy macie odmienne zdanie- i niech tak zostanie.

Edyta:

 

Ale co mi tam....

Wygląda na to ,że gośc z portalu Singletracks się także myli

http://www.singletracks.com/blog/mtb-repair/mountain-bike-fork-servicing-manitou/

W rozdziale MTB Fork Disassembly w drugim akapicie proszę poczytać

Tutaj ciekawa dyskusja

http://forums.mtbr.com/shocks-suspension/manitou-r7-absolute-mrd-vs-std-r7-absolute-573327.html

Gdzieś tutaj też wspomniano o tym fakcie

http://www.bikerumor.com/2009/11/06/cutaway-views-of-manitou-absolute-damping-and-fork-internals/

Oczywiście świadczy to o tym,ze nie tylko ja mam inny tok myślenia.

Kończymy OT - jak ktos chce ciągnąć dyskusje to w nowym temacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze się odważę - według opisu ze strony manitou (ktoś tam zajrzał w ogóle?) - obaj macie rację. Sprężyna zwojowa w Mars AIR odpowiada za czułość na początku pracy i za "jędrność" amortyzatora. Manitou nazywa to sprężyną hybrydową. Tak to zrozumiałem.

 

MARS Air is a hybrid spring consisting of a small coil spring and an air chamber. The two springs work in series, minimizing sticktion and providing smooth, bottomless travel. The result is a fork with the suppleness of a coil spring and the light weight and adjustability of an air spring.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Durnykocie, jak dwóch Ci mówi, że jesteś pijany to idź się połóż. Dowody ze sprężyna jest pozytywna? Bardzo proszę: po spuszczeniu do 0 powietrza i zostawieniu otwartego zaworu, pozostaje dokładnie 35mm skoku (moj widelec do minute 100mm) przy negatywnej sprężynie nie byłoby takiej możliwości czyż nie? Kolejna rzecz, przy niemal dowolnym ciśnieniu w komorze, sag jest taki sam. Czyż to nie dziwne? Jedźmy dalej, Manitou oferuje kilka różnych twardości sprezyny wspomagajacej i oczywiście twardsza dla cięższego jeźdzca. ALE! w instrukcji jest tabelka z cisnieniami i tu dochodzimy do kolejnego dowodu, dlaczego im twardsza sprężyna (wg Ciebie negatywna), to należy pompować mniej powietrza do komory powietrznej? Przecież, to by był absurd, bo widelec zapadłby się po korone z twardszą sprężyną(wg Ciebie negatywną) i cieżkim rowerzystą. Cytując MTBR "The coil spring and air spring work in series. The coil spring is not the negative spring. Both the air and coil act to extend the fork. Not shown in that cut-away is a rubber bumper that acts as a top-out and neg spring. The Fox system does not include a positive coil and the coil that you find in there system is in fact the top-out and neg spring." Bikerumor przedstawia zdjęcie sprężyny

TS air, przypatrz się.

To są moje dowody. Proszę teraz Ciebie o dowody, że nie mam racji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kowal, ale ja nie twierdzę,że nie masz racji,ja poprostu przedstawiłem swoje zdanie ( jak widać niepotrzebnie), które Ty i Obes zanegowaliscie .Jako że lubię znać podstawy negacji mojego punktu widzenia poprosiłem o przedstawienie Waszej ( Twojej i Obesa) teorii. Obydwaj się wypowiedzieliście ( mniej lub bardziej przekonywująco)- i tyle.

Niemniej jednak dzięki za dyskusję.

 

Kowal, odnośnie pierwszego zdania- zależy Kto mi to mówi i jak argumentuje.

Koniec OT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykro mi , że nie potrafisz przyznać się do błędu, jeśli nie chcesz przyznać , że walnąłeś babola, to przynajmniej nic nie pisz i nie wprowadzaj zamętu, Ty nie masz żadnych argumentów ja wyjaśniłem które sprężyny działają przeciwnie do ciśnienia powietrza, jeśli o nie jesteś w stanie (lub nie chcesz) zrozumieć różnicy w budowie tych systemów to trudno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Obes, czy Ty potrafisz czytać ze zrozumieniem?

BTW- proszę o wytłumaczenie jak chłopu na miedzy jak odróżnić organoleptycznie spreżynę negatywną od pozytywnej? Nie wiem , a chciałbym się dowiedzieć....

Mam się przyznać po raz kolejny do niewiedzy?Ulży Ci? Poza tym akurat Twoje argumenty mnie nie przekonały i nie mam zwyczaju przepraszać za odmienne zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano · Ukryte przez durnykot, 21 Marca 2012 - Bo tak
Ukryte przez durnykot, 21 Marca 2012 - Bo tak

Zostało Ci to wytłumaczone przez Obesa i mnie, nie bądź igonrantem. Kolejna sprawa nie odpowiedziales na żaden z moich argumentów(domyślam się że Ci ich brak i duma Ci nie pozwala przyznać się do błędu, co jak zauważył Obes jest przykre) btw nie głupio Ci się wypowiadać na temat sprzętu ktorego fizycznie nie posiadasz? Bo duskutujesz tak jakbyś wiedział o nim więcej, niż faktyczni użytkownicy. Życzę więcej pokory w życiu i miłego dnia:)

Odnośnik do komentarza

Swoją drogą, to będę musiał sprawdzić, czy da się jeździć na samym powietrzu (150g lżej kosztem ciut mniejszej czułości - przynajmniej teoretycznie)

 

Sprawdziłem, da się jeździć na samym powietrzu, charakterystyka pracy można by rzec bardziej sportowa (mniej pompuje, słabiej się zapada przy hamowaniu, ale staje się twardszy, mniej czuły na drobnicę). Ciekawość nie pozwoliła mi nie użyć wagi - 1709g.

 

 

lukaszwum - http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=65956 według opisu twarda (firm) sprężyna do Pro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...