marvellx Napisano 9 Marca 2012 Napisano 9 Marca 2012 Czy orientuje się ktoś, który splot szprych jest lepszy? Czy może ktoś z Was wymyślił swój własny oryginalny splot, który sprawuje się dobrze i wygląda ciekawie?
dawid Napisano 9 Marca 2012 Napisano 9 Marca 2012 splot dobiera się w zaleznosci od przeznaczenia, ilości szprych, wysokości kołnierza piasty i wysokości obręczy. Jakimi częściami dysponujesz i do czego chcesz kół uzywać
marvellx Napisano 9 Marca 2012 Autor Napisano 9 Marca 2012 Zadałem to pytanie bo widziałem zdjęcia gdzie facet zrobił taki splot, który głównie ma dawać wrazenie wizualne... Dlatego ciekawi mnie czy ma to duże znaczenie jeśli wymysle cos "po swojemu"? Czy nieodpowiedni splot szprych może spowodować, że felga będzie np. się krzywić itp.? Czy ktoś z Was ma doświadczenie jeśli chodzi o wymyślanie splotów?
dawid Napisano 9 Marca 2012 Napisano 9 Marca 2012 co masz na myśli splot? stosuje się głównie słoneczko, 1 krzyż, 2 krzyże, 3 krzyże i 4 krzyże. Jest metoda na warkocz, ale pręty i szprychy strasznie nie lubią zginania, osłabi to znacznie szprychy
marvellx Napisano 9 Marca 2012 Autor Napisano 9 Marca 2012 Może źle zatytułowałem post. Mogłem zapytać o rodzaje splotów. Chodzi mi o takie sploty, które ciekawie wyglądają. I czy jest sens kombinować ze szprychami? Czy nie wpłynie to negatywnie na felge?
dawid Napisano 9 Marca 2012 Napisano 9 Marca 2012 1 koło jest zrobione na słoneczko, tyle że z kosmiczną ilością szprych. 2 koło jest zrobione dość fantazyjnie, ale na pewno będą z nim sporę problemy z eksploatacją 3 koło to standardowe 3 krzyże, tyle ze te 3 krzyze kompletnie nie pasują do koła z piastą która ma tak wysokie kołnierze (3 krzyże znaczy że szprychy się 3 razy ze sobą krzyzują) Jeśli chcesz fantazjować, to w przypadku roweru z hamulcami szczękowymi mozesz zrobić zaplot w przednim na słoneczko, na 1, 2 lub 3 krzyże. Najszytwniejsze będzie na słoneczko i najlepiej obręcz na tym wyjdzie, choć piasta może pęknąć. W tylnym kole możesz zrobić od strony kasety na 3 krzyże, a po drugiej stronie co już tam sobie wymyślisz, podobnie jak w przednim. Jak masz hamulce tarczowe to nic nie wymyślisz w obu kołach po 3 krzyże, ewentualnie w przednim po stronie gdzie nie ma tarczy można kombinować. Podaje warianty dla koła co ma 28, 32 bądź 36 szprych. Jak już jest mniej szprych to 1 lub 2 krzyże, jak wiecej szprych to można dać nawet 4 krzyże.
Hanzo Napisano 9 Marca 2012 Napisano 9 Marca 2012 Dużo zależy od przeznaczenia roweru. Tak ja napisał dawid w MTB z tarczami nie poszalejesz. Ale w szosówce można pokombinować. Ja mam tak: http://www.forumrowerowe.org/gallery/image/3987-przod/ http://www.forumrowerowe.org/gallery/image/3988-tyl/ Każdy zaplot ma plusy i minusy. Na przykład, słoneczko jest sztywne góra/dół na boki gorzej. No i jeszcze trzeba poszukać serwisu który zrobi takie "wydumane" koło, tak żeby dało się na tym jeździć bez problemów.
Mod Team Puklus Napisano 9 Marca 2012 Mod Team Napisano 9 Marca 2012 Wydaje m isie ze niek o tym nie wspominał wiec: - słoneczko - charakteryzuje sie największa odpornością pionową ale prawie zerową boczną. Oznacza to ze do jazdy na wprost jest dobre przy większym zakręcie by mogły wystąpić problemy. stosowany na przednie koło w szosach. - pół słoneczko - szprychy są na słoneczko od lewej strony piasty, po stronie napędu (kasety) szprychy są krzyrzowane. Zaplot stosowany w szosówkach, mieszczuchach, moze w crosach. - krzyże - im wiecej krzyrzy tym koło bardziej podatne na uderzenia z góry ale mocniejsze na boczne przeciążenia. Optymalnym i chyba najpopularniejszym zaplotem jest a raczej są 3 krzyrze. 4 stosuje sie w BMXach z tego co sie orientuje. Wariacji zaplotów jest wiele kazdy ma plusy i minusy.
dawid Napisano 10 Marca 2012 Napisano 10 Marca 2012 Panowie głupoty gadacie, Słoneczko ma najlepszą sztywność i pionową i boczną. Było to badane laboratoryjnie. Jednak słoneczko fatalnie przenosi siły skrętne, dając słoneczko do koła napędowego, poskręca Wam szprychy. Dlatego stosuje się zaplot na krzyże, żeby szprycha mogła ciagnąć, lub być ciagnięta jak ma się hamulce tarczowe czy bębnowe. Słoneczko ma jeszcze tą wade że szprycha działa prostopadle do kołnierza piasty i praktycznie próbuje go wyrwać, w zaplocie na słoneczko siły korzystniej rozchodzą się po kołnierzu.
marvellx Napisano 10 Marca 2012 Autor Napisano 10 Marca 2012 Mam rower MTB i mam zamiar kupić koła ze splotem szprych na 3 krzyże. Koła, które zdemontuje posłużą mi do eksperymentów. Ewentualne uszkodzenia nie spowoduja specjalnych strat
cebul08 Napisano 10 Marca 2012 Napisano 10 Marca 2012 Za dużo nie poeksperymentujesz, ponieważ ogranicza Cię długość szprych. Tak żeby jeszcze pobudzić Twoją fantazję: - http://www.forumrowe...e/6977-kwiatek/ - http://www.forumrowe...krzyze-inaczej/ Ta druga opcja nadawałaby się na przednie koło pod hamulce obręczowe i jady miejskiej.
Mod Team Puklus Napisano 10 Marca 2012 Mod Team Napisano 10 Marca 2012 Panowie głupoty gadacie, Słoneczko ma najlepszą sztywność i pionową i boczną. Było to badane laboratoryjnie. Nie będę kwestionował wyników laboratoryjnych tylko dlaczego w MTB nie ma kół na słoneczko z przodu i dlaczego osoby które miały narzekały na nagminne centrowanie koła ?? W ogole abstrahując od kół na tarcze bo to w ogole by wyrywało szprychy z obreczy.
Miliron Napisano 10 Marca 2012 Napisano 10 Marca 2012 tylko dlaczego w MTB nie ma kół na słoneczko z przodu Pierwszy lepszy przykład ... dość popularne Mavic Crossride są na słoneczku z przodu
MMMAAACCC7 Napisano 10 Marca 2012 Napisano 10 Marca 2012 zacytuję Dawida "Jak masz hamulce tarczowe to nic nie wymyślisz w obu kołach po 3 krzyże" trochę tu plączesz, ja mam koła na tarcze na 2 krzyże z obu stron, więc albo moje koła się powinny rozsypac albo ja nie wiem...
Artwro Napisano 11 Marca 2012 Napisano 11 Marca 2012 Pierwszy lepszy przykład ... dość popularne Mavic Crossride są na słoneczku z przodu Dlatego w sezonie dwa razy muszę je centrować,a po większej wodzie z błotem odgłos trzeszczących nypli bezcenny.
dawid Napisano 11 Marca 2012 Napisano 11 Marca 2012 Większość kół przednich na hamulec szczękowy mialem na słoneczko i nie miałem z nimi najmniejszego problemu. W przełaju mam przednie koło na 20 szprych zrobione na słoneczko, waże 92kg, kolo dostaje sporo w tyłek i zero problemów. zacytuję Dawida "Jak masz hamulce tarczowe to nic nie wymyślisz w obu kołach po 3 krzyże" trochę tu plączesz, ja mam koła na tarcze na 2 krzyże z obu stron, więc albo moje koła się powinny rozsypac albo ja nie wiem... A ile masz szprych w kole? jak 32 i zrobione na 2 krzyże to nazwałbym to błąd w sztuce, mogą wytrzymać, ale nie są tak wytrzymałe jak powinny Jak masz 24 szprychy, to 3 krzyże w takim układzie są bezsensowne, wtedy już muszą być 2 krzyże
dawid Napisano 11 Marca 2012 Napisano 11 Marca 2012 Dawidzie mam 36 szprych, To ja bym się pod takimi kołami nie podpisał. Koło może wytrzymać, ale szprychy za lekko nie mają podczas hamowania. Kiedyś w znajomym serwisie spotkałem koło tył zaplecione na słoneczko niby się da, ale za dużej kariery takie koła nie zrobią
MMMAAACCC7 Napisano 11 Marca 2012 Napisano 11 Marca 2012 aż sobie zapiszę ten temat i jak złożę rowerek do końca to pojadę je przećwiczyć w cięężkim terenie żeby obalić ten mit
Mod Team Puklus Napisano 11 Marca 2012 Mod Team Napisano 11 Marca 2012 Wg mnie fakt jest taki ze jak by słoneczko było takie dobre to by je każdy stosował (poza hamulcami tarczowymi z przyczyn oczywistych) bo i zaplata sie banalnie prosto sie centruje no malina po prostu ale skoro mało kto to stosuje to coś w tym jednam kusi być.
dawid Napisano 11 Marca 2012 Napisano 11 Marca 2012 dlatego wszystkie koła szosowe przednie są na słoneczko
cebul08 Napisano 11 Marca 2012 Napisano 11 Marca 2012 Panowie, jakich byście argumentów nie użyli to Dawid ma rację. Od siebie dodam jedynie słowo, które jeszcze nie padło w tym temacie. A jest nim transmisja. Gdyby tylne koło było zaplecione na słoneczko od strony napędu, podczas pedałowania koło reagowałoby najpierw skręcaniem się piasty, a dopiero później wprawiało je w ruch. Oprócz utraty energii skutkowałoby to również znacznym skróceniem żywotności szprych i piasty, ponieważ dochodziłoby stale między nimi do dużego tarcia. Ilość szprych w tylnym kole i kąt pod jakim wychodzą z kołnierza piasty ma ścisły związek transmisją siły napędzającej. Na szczęście żyjemy w czasach, gdy jakość szprych jest o niebo lepsza niż jakieś 30 lat temu i koła zbudowane "niezgodnie ze sztuką" mają szanse pohulać pewien czas.
Mod Team Puklus Napisano 12 Marca 2012 Mod Team Napisano 12 Marca 2012 Oczywiście to z transmisją jest jak najbardziej oczywista sprawa ale to samo sie dzieje z hamulcem tarczowym tylko w stone odwrotną nie przy rozpędzaniu a hamowaniu. No moze faktycznie koło jest wytrzymalsze ale fakt szybkiego centrowania sie je eliminuje z grona MTB. W szosie owszem, jada po "równych" z założenia asfaltowych drogach gdzie przeciążenia sa zupełnie inne niż przy skokach, ostrych zakrętach przy znacznej prędkości itd jakie sa w MTB.
razorjack Napisano 12 Marca 2012 Napisano 12 Marca 2012 jeszcze sa kola fabryczne (chociaz np na std szprychach) kola mtb pod tarcze: gdzie jedna strona to sloneczko, druga to 2 krzyze gdzie cale kolo na 2 krzyze i jeszcze kilka kombinacji
dawid Napisano 12 Marca 2012 Napisano 12 Marca 2012 krzyże niewiele wnoszą do "nie centrowania" się kół. Jeśli koło na słoneczko było mało sztywne i centrowało się, to raczej dzięki słabego wykonaniu centrującego. Jedyna wada to ta że może piaste rozerwać. a na szosie tez są przeciążenia, w przełaju też lekko nie jest
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.