Skocz do zawartości

[Amortyzator] Dual Air vs Solo Air


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Jak jest różnica między tymi dwoma systemami?

Niby wiem, że w jednym mamy jeden zawór a w drugim dwa, ale pewnie oba mają dwie komory powietrzne.

Czy jest jakaś różnica w pracy i trwałości tych systemów, czy po prostu Solo Air to uproszczony Dual Air?

No i który z nich jest lepszy?

 

I jeszcze jedno:) Jaka jest różnica w budowie i serwisowaniu systemu Dual Air i Air U-Turn?

Tzn wiem, że Air U-Turn to Dual Air z U-Turnem ale nie znam szczegółów:)

Napisano

W Solo Air pozytywne i negatywne komory są jednocześnie wypełnione równym ciśnieniem za pomocą jednego zaworu.

Jest to uproszczona wersja Dual Air zachowująca lekkość i komfort jazdy.

Dual Air to także dwie komory ale niezależnie pompowane, przez co można sobie "dostroić" amor do własnych potrzeb i na różne trasy.

Napisano
W Solo Air pozytywne i negatywne komory są jednocześnie wypełnione równym ciśnieniem za pomocą jednego zaworu.

 

Prawdą jest, że są pompowane jednym zaworem ale ciśnienie w komorach nie jest równe jest specjalny zawór który je rozdziela ale nie jest to 50/50

Napisano

DA jest lepszy ale tylko dla kogoś kto wie jak to ustawić i ma na to czas. Dla przeciętnego rowerzysty SA jest lepsze, ustawiasz SAG i śmigasz.

Napisano

Czajnik, skąd taka informacja?

Generale Kadargo :) dokładnie tak jak mówisz, dlatego nie brałem DA, jestem minimalistą z natury.

Napisano

Tego jeszcze nie wiem:) Kwestią jest różnica roczników, bo Pike choć nowy to z 2006 a Sektor z 2011, choć nie wiem czy jakaś różnica byłaby odczuwalna.

Napisano

Nadmuchaj do pozytywnej ustawiając SAG, potem do negatywnej tyle samo i będziesz miał jak SA ale... jak będziesz miał ochotę i czas,pobawisz pompką zmieniając ciśnienia w komorach. W SA już tego nie zrobisz. ;)

Napisano

Z tego co wyczytałem to komora pozytywna odpowiada za twardość widelca zaś negatywna za czułość.

Logicznie rzecz biorąc im wyższa czułość tym lepiej pod warunkiem, że ciśnienie w negatywnej nie będzie większe niż w pozytywnej. Chyba, że są tu jeszcze jakieś niuanse o których nie wiem:)

Napisano

pod warunkiem, że ciśnienie w negatywnej nie będzie większe niż w pozytywnej

a co się stanie gdy w negatywnej będzie większe jak w pozytywnej ? Pytam, bo już niedługo zamierzać regulować swoją Rebę. Obecnie w dwóch komorach jest identyczne ciśnienie. Zamierzam w pozytywnej nieco spuścić, co by był bardziej miękki i miał ciut większy SAG, a w negatywnej albo zostawić takie jakie jest (i wtedy juz będzie większe jak w pozytywnej), albo jeszcze dopompować, co by lepiej wybierał dziurki :)

Napisano

Nie wiem, trochę to mi się dziwne wydaje. Bo przecież jak chciałbym sobie zrobić amora bardziej miękkiego i zabrać mu trochę powietrza z pozytywnej, to wg Ciebie musiałbym też spuścić powietrze w negatywnej (i to więcej niż w pozytywnej). Wtenczas amor zrobi mi się zdecydowanie mniej czuły na "ujemnych" wybojach, czyt. dziurach. Poprawcie mnie jak się mylę. Jestem początkującym użytkownikiem amora powietrzno-olejowego :)

  • Mod Team
Napisano

Widzisz bo to jest tak że to jest w zasadzie ejdna jak by komora rozdzielona Uszczelką (oczywiście najpoetyczniej mówiąc zeby łatwo było zrozumieć). Z racji ze powietrze jako medium spreżyste jest dosć ... tępe w obsłudze wymaga stosowania kompensacji wstępnej.

 

Wiec nabijamy na (+) (komora pozytywna) cisnienie dajmy na to 100psi. (-) (negatywna) pozostaje pusta i co ie dzieje. Amor oczywiscie sie ładnie ugina jak na ustalona wartosć przystało ale do przelamania barieru oporu potrzba zancznej energii a my chcemy by była ona jak najnizsza ( czyli amor był mozliwie jak najczulszy). Pompujemy komore (-) i okazuje sie z każdym psi amor łatwiej sie ugina dochodzimy do 100psi czyli wyrównujemy cisnienia i po przekroczeniu tej wartości (oczywiście to jest wartość umowna bo kazdy amor ma inna ale są sobie bliskie) amor zaczyna sie zapadac.

 

Wynika to po porostu z różnicy ciśnień miedzy komorami. Nalezy dodać ze komora (-) nie wpływa na wage ridera, a przez to na SAG ani na moment dobicia (lub nie jezeli jest odpowiednie cisnienie). komora (-) tylko jak by zmniejsza początkowe tarcie na uszczelkach i przełamuje "tępote" powietrza.

 

 

Tak wiec, Solo air pompujesz = jedziesz

Dual air pompujesz ... pompujesz sprawdzasz, pompujesz, upuszczasz, pompujesz testujes (...) idziesz spać, wstajesz pompujesz no i kiedyś tam jedziesz :P

 

Mam nadziej ze dosć jasno.

Napisano

W dual air jest tyle możliwości ustawienia ciśnień że zabawa z pompką może rzeczywiście trwać trochę czasu. Mam Rebę już parę miesięcy i czasem zmieniam sobie ciśnienie przez co poznaję nowe charakterystyki pracy :) Dual air to system naczyń połączonych, pompując jedną komorę nie da się uniknąć zmiany ciśnienia w drugiej komorze. Trzeba to brać pod uwagę podczas regulacji. Więc odpowiadając na twoje pytanie tak spuszczając powietrze z jednej komory musisz zweryfikować ciśnienie w drugiej komorze. Z powietrzem jest tak że jest bardzo progresywne (wraz ze wzrostem ciśnienia mocno rośnie siła potrzebna do dalszego sprężania). Pompując więcej w (-) tracisz trochę skoku i zyskujesz czulszą pracę w małym zakresie początkowego skoku. Pompując więcej w (+) nie tracisz skoku i uzyskujesz bardziej progresywną charakterystykę ale zmniejszając ciśnienie w obu komorach można uzyskać bardziej liniową charakterystykę. Przy dual air wskazane jest się bawić, bawić i jeszcze raz bawić ciśnieniami :)

Napisano

Dzięki chłopaki za odpowiedzi. Z każdym postem łapie coraz więcej na temat regulacji RS Reba :) Chyba bedę musiał zainwestować w pompke :D

Ogólnie chciałbym uzyskać bardziej linową charakterystykę pracy. Z tym że jak pisze tobike spuszczając powietrze z (+), musze też spuścić z (-) maksymalnie do poziomu ciśnienia w (+). Wtedy będę miał bardziej liniową pracę amora. Ale czy to nie przełoży się na mniejszą czułość amora na dziury ?

Napisano

Do liniowości Fox-a i tak będzie brakowało ale kupując Rebę trzeba o tym wiedzieć i zrobić to z premedytacją. Ja na przykład wolę progresję RS-a niż liniowość FOX-a, dlatego mam rybkę a nie liska. ;)

Napisano

kadargo dobrze wiedziałem co kupuje. Wiem że w Rebie nie uzyskam nigdy takiej liniowości jaką mają Foxy. Wymieniać amora nie mam zamiaru. Idzie wiosna, więc czas eskapad rowerowych i regulacji amora tuż tuż ;) A wtedy się okaże, która charakterystyka bardziej przypadnie mi do gustu :)

Napisano

Czułość na mniejsze nierówności nie zależy tylko od jednego parametru, więc trzeba po prostu testować. Zresztą jeden lubi jak wybiera głazy a drugi jak kamyczki. Nie uzyskasz w Rebie nigdy liniowej charakterystyki :). Ja wazę 85kg i nawet przy ciśnieniu 100psi nigdy nie dobiłem Reby, a przy takim ciśnieniu jest miękka i zapada się przy hamowaniu.

Napisano

Generalnie rzecz biorąc nie można mieć widelca o określonej twardości i maksymalnej czułości. Bo raczej każdy chce mieć czuły widelec i wtedy najlepiej byłoby zaraz napompować pozytywną pod swoją masę a do negatywnej 180psi:) Nie ma tak kolorowo w życiu:)

Napisano

Liniowość foxa to legenda poparta tym że ludziom nie chce się ustawiać dual air w Rock Shoxach, ale odrobina cierpliwości i można wycisnąć z RS to samo co z Foxa

Napisano
Nalezy dodać ze komora (-) nie wpływa na wage ridera' date=' a przez to na SAG ani na moment dobicia (lub nie jezeli jest odpowiednie cisnienie). komora (-) tylko jak by zmniejsza początkowe tarcie na uszczelkach i przełamuje "tępote" powietrza.[/quote']

 

Poczekaj, poczekaj, poczekaj... ale SAG zalezy m.in. właśnie od tego "początkowego tarcia na uszczelkach" i "tępoty powietrza". Przecież ze stosunkowo niskim ciśnieniem negatywnym amor prawie w ogóle nie ma SAGu (muszę go wręcz wcisnąć żeby się ugiął), gdy dopompuję negatywną - SAG wyraźnie powstaje. A gdy w negatywnej będzie wyższe ciśnienie niż w pozytywnej, to amor się zassie, czyli wstępne ugięcie powstanie nawet bez wagi ridera (skrajny przypadek). Czyż nie? Przecież widzę.

Napisano

Pozytywną dmuchasz tak aby był odpowiedni SAG potem negatywną. Jeśli jest tak jak piszesz znaczy że jest za mocno napompowany w pozytywną.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...