Skocz do zawartości

[koła] Dobór obręczy i piasty przedniej


inqizytor

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

Mam zamiar złożyć koła do roweru (rama ktm race line, amor manitou black), póki co mam zakupioną piastę tylną dt swiss onyx i obręcz mavic xc717. Ogólnie koncepcja jest taka żeby zbudować w miarę lekkie koło na przód i wytrzymałe na tył. W związku z tym na przód by poszła obręcz mavic-a więc zostałby zakup tylnej obręczy i przedniej piasty. Opony jakich na razie używam to Kenda Karma 2.2 - planuję zmianę 2.0.

Rower nie jest zbytnio katowany jedynie czasami lubię agresywniej pojeździć po mieście, zaliczając jakieś schody etc. Ważę około 100kg.

Teraz kilka pytań.

 

Czy mavic wytrzyma na przodzie, czy lepiej go opchnąć i kupić coś wytrzymalszego?

Opłaca się kupować jakąś wytrzymalszą piastę czy wsadzić coś na maszynach byle lżejszego na przód?

Moimi typami na obręcze na tył są Mavic en321, alexrims fr30 bądź fd26. Czy jest jakaś duża różnica wytrzymałości tym obręczy? Którą z ww. byście polecali?

 

Ogólnie chce przeznaczyć około 100zł na obręcz i tyle samo na piastę przednią.

Napisano
...czasami lubię agresywniej pojeździć po mieście, zaliczając jakieś schody etc. Ważę około 100kg.

Możemy sobie ręce podać :)

Co do obręczy na tył, polecam Ci zakup DM24, ważę więcej i o 1,5k km nic się z nią nie dzieje (piasta NS Bike).

Z piastą na przód Ci nie pomogę, myślę że każdy Novatec na maszynach da radę, ja mam z przodu DaBomb ale sam taką chciałem i wydałem 200zł.

Napisano

Trochę ciężki ten dm24 myślałem jednak o czymś kapkę lżejszym tzn. tak koło 500-550g. Mavic ma koło 570g więc nie jest lekki, ale przyjmuje to jaką to górną granicę wagi. Miałeś do czynienia z ww. obręczami? Jest jakaś znacząca różnica w wytrzymałościach między nimi a dm24?

Napisano

Nie miałem nic wspólnego z ww. obręczami, gdybym teraz zmieniał obręcze, to sam już nie wiem na co.

DM24 wg mnie to obręcz "ze stali czołgowej", tyle co one muszą znosić pod moim ciężarem codziennie...

a jednak nadal są proste.

Ale za to FR30, to ciekawa opcja, dużo lżejsze od moich, dla Ciebie w sam raz, też bym się zastanawiał.

Napisano

Możecie mi coś jeszcze powiedzieć o przednim kole? Konkretnie czy dawali byście taką obręcz na przód czy lepiej by było ją wymienić również na jakąś mocniejszą?

Napisano

Masz jakieś argumenty za stosowaniem takich samych albo przeciw stosowaniu słabszych na przodzie? Mój punkt widzenia jest mniej więcej taki: Przez większość czasu większa część obciążenia spoczywa na tylnym kole więc niby przednie jest niejako odciążone. Chyba jedyną sytuacją w której tak nie jest są zjazdy. Znowu przecież jest amortyzator który w razie czego jakąś część siły absorbuje, co innego w fullach gdzie oba koła są amortyzowane ale ja póki co mam hardtaila.

Napisano
czasami lubię agresywniej pojeździć po mieście, zaliczając jakieś schody etc. Ważę około 100kg.

 

To by był jakiś argument za niestosowaniem XC717 ;) Kwestia wizualna także była by jakimś argumentem.

Gość voytec
Napisano
Ogólnie koncepcja jest taka żeby zbudować w miarę lekkie koło na przód i wytrzymałe na tył.
Rower nie jest zbytnio katowany jedynie czasami lubię agresywniej pojeździć po mieście, zaliczając jakieś schody etc. Ważę około 100kg.

Albo rybki albo akwarium. Nigdy nie wiesz na którym kole wylądujesz po zjeździe z takich schodów. Wybierz dwie takie same mocne, trwałe i co za tym idzie cięższe obręcze (np wspominane freefidowe en321) a nadwyżki masy zredukuj wybraniem lżejszych opon i dętek. Wymiana piasty pociągnie (prawdopodobnie) też za sobą wymianę szprych a czym też da się parę gramów urwać.

Kenda Karma 2.0 DTC Kevlar waży już tylko 495g więc jest bardzo leciutka. Dętki mogłyby być te "nieprzebijane" Foss'y ale nie chcę ich polecać bo mimo że są lekkie (130g) to podobno za bardzo powietrza nie trzymają.

Napisano

Teraz to już totalnie nie wiem co mam robić. Maviców en321 to już raczej ludzie używają do downhillu a nie do skakania z 5 czy 6 schodków. Chociaż widziałem też x317d (czyli to samo co xc717) w rowerach do dirtu czy w fullach. Różnica wagowa jest spora bo to aż 175gram na jednej obręczy.

Napisano

Masz jakieś argumenty za stosowaniem takich samych albo przeciw stosowaniu słabszych na przodzie? Mój punkt widzenia jest mniej więcej taki: Przez większość czasu większa część obciążenia spoczywa na tylnym kole więc niby przednie jest niejako odciążone. Chyba jedyną sytuacją w której tak nie jest są zjazdy. Znowu przecież jest amortyzator który w razie czego jakąś część siły absorbuje, co innego w fullach gdzie oba koła są amortyzowane ale ja póki co mam hardtaila.

Argument chybiony - z reguly na fs tą samą (wyboistą, np schodziastą) drogę pokonuje się szybciej niż na sztywniaku, obciążenie z tego powodu nie jest mniejsze. :)

Napisano

En321 to już przesada ... Takie XM319 Disc stykają w 100 % Miałem Wspomniane XM 317 i przy mojej ówczesnej wadze 90 kg nie centrowałem ich ani razu. Kolega o wadze 80 kg miał na XM317 złożone do swojego fulla koła do enduro i raz rozwalił bo źle wylądował :) Z obręczami nie ma co przesadzać ... Zwłaszcza jak planujemy takie opony jak Kenda Karma, RacinkRalph i inne opony z półki xc maraton ...

Napisano

No dobra ale czy aby na pewno xm317 jest wytrzymalszy od xc717? Różnica 50gram a xc717 są zrobione z maxtalu no i są 2 razy droższe więc zapewne lepiej wykonane.

 

Argument chybiony - z reguly na fs tą samą (wyboistą, np schodziastą) drogę pokonuje się szybciej niż na sztywniaku, obciążenie z tego powodu nie jest mniejsze. :)

 

Chodziło mi o to że w fs masz oba koła amortyzowane więc wg. moich przemyśleń w nich nie ma różnicy w podatności na uszkodzenia przedniej i tylnej obręczy. Natomiast w hardtailu tylne koło wg. mnie musi jednak więcej przetrwać niż przednie gdyż nie jest w żaden sposób amortyzowane. No ale to tylko takie moje domysły ;)

Napisano

Dlatego pisałem że na 100% nadadzą się Xm319 maja max load 115 kg(mogę się mylić podaje z pamięci ;) ) :) Xm317 to starszy, chudszy brat.

Napisano

Najlepsze jest to że moje stare koła totalne bez firmówki na piastach quando przeżyły ponad 6 czy 7 lat katowania, połamaną kierownice, amortyzator a one nawet centrowania nie wymagały :). No ale tylna piasta zaczęła ciągle łapać luzy więc przyszedł czas na wymianę. Sądzę że ważą pewnie też nie mało.

 

Tabelkę tą widziałem, niestety nie ma w niej nowych obręczy czyli wspomnianych xm319 czy na przykład en521. W takim razie

 

To teraz już konkretnie. Czy wg. was tylne koło nie powinno być wytrzymalsze niż przednie w hardtailu?

Napisano

Wg mnie oba powinny być wytrzymałe. Nad mocniejszym kołem z tyłu zastanawiał bym się jedynie w przypadku gdy użytkownik jest ciężki i chce szaleć z sakwami...

Napisano

Chodzi mi o wytrzymałość w czasie "szaleństw" po mieście. Przeczytałem sporo tematów na temat rowerów DH/fr etc. i tam często piszą o tym że na przodzie lżejsza obręcz daje rade ale na tył polecali by coś mocniejszego itd.

 

W każdym bądź razie XC717 idzie na sprzedaż. Zastanawiam się nad xm719/xm819 tylko kapkę drogie. Chciałbym jeszcze usłyszeć inne opinie o AlexRims SX44 to w sumie to też fajna opcja ale oprócz zdania Miliron-a nie znalazłem na necie za dużo o tej obręczy.

 

Interesuje mnie piasta przednia Clark's-a:

 

PIASTA CLARKS CLIM8 PRZÓD DISC 32 OKAZJA!! (2179962738) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej.

 

Lekka i tania. Tylna wersja tej piasty jest identyczna jak DMR Revolver, przednia też podobna z tym że nie ma wycięć w kołnierzu.

Macie jakieś opinie o tych piastach DMR-a?

 

Jeszcze jest piasta Rival-a:

 

Piasta Przód Rival KDFS 700 (2152669740) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej.

 

Tylko nie wiem czy będzie za delikatna bo waga bardzo niska.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...