Skocz do zawartości

[koła] xc komplet do 900zł używane! 26"


Immortal

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Możecie coś polecić do tej ceny ? Najlepiej używki, waga najlepiej ok. 1500g, muszą wytrzymać 85kg :). Jeżdżę głównie szosa.

Napisano

Kolejny temat z kołami na który wchodzę z brakiem sprecyzowania czy mają to być koła na V-brake czy na Disc ;) Ps przy podanej kwocie spokojnie możesz się zabrać za budowanie nowego zestawu kół.

Napisano

Koła na disc, wolałbym żeby był to "gotowy" komplet wolałbym jednak jakieś używki tańsze dobrym stanie ew, coś nowego ale nie znam sie za bardzo na tym dlateog pytam. :(

Napisano

W tej cenie da rade zrobić nowe koła np.

Piasty na maszynach, rival bądź novatec

szprychy sapim dlight

obręcze rigida edge 7

i waga będzie 1500gram +-50gram

cena w okolicy 950zł

Napisano

Spokojnie uderzaj w nowe koła ;) Na 90 % każdy poleci Ci zestaw na novatekach NT-D711/NT-D712 cieniowanych szprychach alu nyplach i obręczach w wadze do 400 gram (z mojej strony będą to AlexRimsy XCR100D występujące tez pod nową nazwą XCR Comp)

Napisano

Wstępnie stworzyłem coś takiego:

piasty novatec NT-D711/NT-D712

obręcze rigida edge 7

szprychy sapim laser

alu nyple

Wyszło ok. 1500g i jakis ponda 950zl

 

Taki zestaw wytrzyma 85kg ? Co tutaj zmienic ew jeszcze ?

Napisano

Chcesz taniej to możesz zastosować szprychy Competition. Chcesz lżej weź Dlighty. Lasery przy Twojej wadzę mogą się nie sprawdzić.

Napisano

laser przy tej wadze również odradzam, to są szprychy dla zawodników <70kg, a w przypadku hamulcow tarczowych to już w ogóle.

Competition zdecydowanie za ciężkie. Na Dlightach najlepiej składaj. 130gram lżejsze od competition, a tylko 40gram cięższe od laserów ;)

Napisano
lżejsze od competition

 

I tylko 2 x droższe ;)

 

Ps nie przesadziłeś z ta różnicą w wadze pomiędzy szprychami competition a dlight ?

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Materiał ma większą wytrzymałość, lecz średnica szprychy jest mniejsza. W efekcie Dlight wytrzymuje więcej :)

Napisano

A jak się mają szprychy aero jęśli chodzi o sztywność koła i odporność na odkształcenia w porównaniu do tradycyjnych szprych?

chodzi mi o:

http://www.starbike.com/p/Sapim-CX-Ray-incl.-14-mm-Polyax-nipple-black-3111-en

http://www.starbike.com/p/DT-Swiss-aerolite-BLACK-2.0-0.9-2.0-mm-1887-en

http://www.actionsports.de/de/Laufraeder/SpeichenNippel/CN-Aero-424-Messerspeichen-black::16356.html

 

Warto się pchać w coś takiego czy raczej koła będą miękkie?

Napisano

materiał raczej jest ten sam, tutaj prawdopodobnie dlight stawia większe opory podczas odkształcania i przez to szybciej pęka. Same suche dane pokazują pewnie tylko maksymalną wytrzymałość na rozciaganie i laser może faktycznie więcej wytrzymać. Jednak istotną informacją jest jak duże naprężenia jest w stanie wytrzymać materiał, zanim się uplastyczni. jak zaczynałem składać koła to czasami DT revo już przy naprężeniu 110 kgf zaczynał płynąć, mogłem kręcić nyplem, a naprężenie nie wzrastało, tylko szprycha się rozciągała i juz wiedziałem że jest do wyrzucenia.

Dlight dużo więcej wytrzyma w zakresie odkształcania sprężystego. Może przyjać obciążenie i wrócić do swojego pierwotnego kształtu. W przypadku lasera jak ktoś jest ciężki i używa tarczówek może się zdarzyć tak że obciążenie wytrzyma, ale już się rozciagnie nieodwracalnie, koło zacznie dostawać bicia i szprychy powoli będą pękać.

Ale to by musiał ktoś rozwinać kto spędził troche czasu przy próbach rozciagania próbek metalowych :P Ja tylko spędziałem kilka godzin w laboratorium w zakresie rozciagania próbek skalnych i tylko domyślam się dlaczego wyniki są takie, a nie inne dla szprych ;)

 

Szprychy Płaskie są sztywne nie gorzej od standardowych, ale czy duzą róznice poczujesz to ciężko powiedzieć. CXray na pewno jest dobry, bo przy małej masie, jest strasznie sztywny. Ale poza tym że jest płaski, to jeszcze jest hartowany i to go wzmacnia

Napisano

Z suchych danych wygląda to tak. Sapim podaje wytrzymałość na rozciąganie 1300,1500 i 1600 N / mm2 (1500 MPa) dla kolejno Dlight, laser i cxray. Takie naprężenia wytrzymuje materiał szprychy. Nie podaje jednak czy jest to granica sprężystości czy plastyczności (moment w którym szprycha zaczyna się odkształcać czy moment w którym już zaczyna się zrywać).

 

Jeśli do tych danych dorzucić przekroje szprych to wyjdzie nam siła jaką dana szprycha jest w stanie wytrzymać.

Dlight - średnica 1,65 -> przekrój 2,14 mm2 -> 2,14 mm2 * 1300 N/mm2 = 2778 N co daje jakieś 280 kg :) i kolejno...

Laser - 1,5 -> 1,77 mm2 -> 1,77 * 1500 = 2650 N

CXRay - 0,9x2,2 -> 1,98 mm2 -> 3168 N

 

Tyle z prostych obliczeń. Oczywiście materiał może się zachowywać różnie - tak jak opisuje dawid. Może być bardzo sprężysty i pękać od razu bez trwałego odkształcenia. Może też być mało sprężysty i szybko przechodzić w stan plastyczny. Tego już z tych kilku cyfr wywnioskować się nie da :)

 

Jak wrócę na uczelnie to z ciekawości postaram się wrzucić kilka szprych do zrywarki. Może komuś pomoże to w trudnym temacie wyboru szprych :P

Napisano

Dzięki za informacje. Czyli wychodzi na to, że dane podawane przez Sapima pochodzą z jaichś prób laboratoryjnych i mają niewiele wspólnego z rzeczywistym zachowanie szprychy w kole. Z punktu widzenia takigo laika jak ja, większa wartość wskażnika oznacza większą wytrzymałość, ale jak widzę sprawa jest bardziej skomplikowana i wpływ na to ma wiele czynników.

Napisano

siurak słusznie zauważył że podano parametry materiału, ja tutaj źle spojrzałem na dane, ale nie zmienia to faktu ze kolejność jest taka

CXray>Dlight>Laser

patrząc na wytrzymałośc

Napisano

Nie przywiązywałbym zbyt dużej wagi do samej wytrzymałości na rozciąganie i liczby cyklów kompresja/dekompresja, jaką może znieść szprycha, jeśli mówimy o sztywności zaplotu koła, a nie jego trwałości. Można dyskutować o kompromisach masy/wytrzymałości, ale szprychy z mniejszą ilością materiału (szczególnie w środkowej części) zawsze będą bardziej elastyczne i podatne na odkształcenia, choć jest różnica miedzy płaskimi a standardowymi pod tym względem.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...