Skocz do zawartości

[płyny hamulcowe] Czy płyn DOT4 samochodowy to to samo co rowerowy?


wigry

Rekomendowane odpowiedzi

Musze odpowietrzyć hamulec bo po dwóch latach już trochę zjechał z mocy.

I mam teraz pytanie:

Czy ten płyn to zwykły DOT4 używany także w samochodach ?

Niby jest tam napis D.O.T.no 4 ale wole się spytać niż za poł roku płakać że cieknie bo np. ten zwykły DOT4 rozpuści uszczelki :/ albo narobi innych problemów...

Moje hamulce to białe Hyes Stroker Ryde.

 

 

3945471400_1329070743.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak kolega wyżej napisał DOT to DOT .

 

Aby płyn techniczny otrzymał jakieś oznaczenie ( dot4, ATF II, 5W40) i mógł być wprowadzony pod tym onaczeniem w obrót musi spełniać okreslone parametry okreslone normą (ISO, SAE ...).

 

Tak więc w cenie setki DOT4 "rowerowego" kup litra DOT4 "samochodowego" i reszte sprzedaj na alleokazji :)

 

Podro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rodzaje płynów hamulcowych:

 

R-3 mieszanina eterów metylowych i etylowych oraz polipropylenoglikoli,

kolor zielony, min. temp. wrzenia 205°C, higroskopijny

obecnie nie stosowany i nie mieszalny z płynami DOT,

 

DOT 3 na bazie glikoli polietylenowych,

kolor żółty z zielonkawym odcieniem, min. temp. wrzenia 205°C, higroskopijny,

 

DOT 4 na bazie glikoli polietylenowych lub estrów etylenowych kwasu borowego,

kolor jasnozółty, min. temp. wrzenia 230°C, higroskopijny,

 

DOT 5 na bazie silikonów,

kolor niebiesko-fioletowy/purpurowy, min. temp. wrzenia 260°C, niehigroskopijny,

 

DOT 5.1 na bazie glikoli polietylenowych lub estrów etylenowych kwasu borowego,

kolor jasnożółty, min. temp. wrzenia 260°C, higroskopijny.

 

Generalnie powinno się stosować tylko taki typ płynu jaki przewidział producent!

Ale jest możliwość mieszania płynów syntetycznych z domieszką glikolu między sobą

np.DOT 3 z DOT 4 lub DOT 4 z DOT 5.1

 

Płyny tej samej klasy DOT różnych producentów są zawsze mieszalne.

 

UWAGA!

-płyny DOT 5.1 nie są mieszalne z płynami typu DOT 5!

 

Istnieje jeszcze klasa płynów hamulcowych mineralnych używanych przez producentów np.Shimano,Magura

których pod żadnym pozorem nie wolno mieszać z płynami DOT.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś, kto chce na opakowaniu mieć firmowy znaczek. Są ludzie, którzy nie porównują właściwości tylko kupują produkt uważając że jest markowy a przez to dobry - i tak powinno właściwie być bo duży uznany producent ręczy za zawartość opakowania swoim dobrym imieniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o DOT4 to znakomita większość tego co jest w PL pochodzi z jednej fabryki czyli Organika Łódź - sprawdzałem :) Płyny jako takie nie różnią się od siebie choć K2 zrobiło brązowy płyn zamiast jasny więc nie widać kiedy on się starzeje (ciemnieje) Dla mnie istotnym kryterium wyboru była butelka i łatwość nalewania, ale to aplikacja czysto samochodowa :)

 

Rajdowe płyny czyli DOT 5.1 mają wyższą temperaturę wrzenia, ale jednocześnie są bardziej higroskopijne więc krócej trzymają parametry.

 

Kiedyś były wątki na forach o tym, który płyn jest lepszy ale teraz kiedy on wychodzi z jednej fabryki i nazywa się tak samo, spełniając te same normy to nie spodziewałbym się dramatycznych różnic :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...