Skocz do zawartości

[kompedium] Kompatybilność napędów 7/8/9/10 s


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

coraz więcej powstaje tematów na temat współdziałania rożnych ilościowo grup postanowiłem to zebrać w całość i może komuś się w przyszłości przyda. Oczywiście jak popełnię jakaś gafę proszę o korekty, ale postaram się ich uniknąć.

 

Wszystkie opisy dotyczą układów Shimano / Sram (przerzutka) - Shimano / Sram (Manetka). Łącznie Shimano - Sram nie ma sensu ponieważ pracują w innych systemach Shimano 2:1 (lub 1:2 szczerze to w tej chwili nie pamiętam), a Sram 1:1 (nie dotyczy grup 10 biegowych czytaj poniżej).

 

Napędy 7/8 można łączyć wymiennie przerzutki pod 7/8s będą działały wymiennie z manetkami i kasetami jedyne co trzeba ustawić to śrubki krańcowe (ograniczyć liczbę biegów), manetka 7s będzie działa z przerzutką 8s i na odwrót również nie będzie problemu.

 

Napędy 9s tutaj jesteśmy ograniczeni do stosowania manetek i przerzutek pod ten system próba połączenia z systemami 7/8 s może zakończyć się fiaskiem (chodzi o inny skok manetki związany z tym, że kaseta w 9s jest nieco gęściej upakowana). Podobno można montować przerzutki 9s do kaset 7/8s jednak nie mam na tym polu bezpośredniego doświadczenia.

 

Napędy 10s budzące ostaniami czasy coraz większe kontrowersje tutaj jesteśmy w 100% ograniczeni do tych systemów, nie występuje ŻADNA kompatybilność wsteczna, związane to jest ze zmianami w systemie ciągnięcia linki jak również zmianami konstytucyjnymi przerzutki i nawet w Shimano mamy coś w stylu systemu 1:1 (krąży filmik w którym autor ma założone manetki Sram'a i przerzutkę Shimano i zmienia to dobrze biegi jednak test prowadzony jest na stojaku serwisowym jak to działa w terenie nie wiadomo).

 

Jeżeli chodzi o korby wg. mojej wiedzy mamy wolną amerykankę na 100% korby pod 7/8/9 s będą działy z systemem (łańcuchami) 10s, jedynie nie miałem możliwości testu korby pod 10s z starszymi systemami ale wg mnie nie będzie problemów.

 

Co do kaset jak pisałem trzeba dobierać do danych grup zwłaszcza jak chodzi o napędy 9s i 10s, podobnie z łańcuchami. Jedynym pozytywem jest to, że można tutaj już łączyć firmy można dać kasetę i łańcuch Sram do reszty napędu Shimano itd. itp. Podobno nawet można łączyć kasety Shimano i łańcuchy Sram pod 10s jednak nie testowałem tego rozwiązania, a jedynie wiem to z drugiej ręki, że działa.

 

Mam nadzieję, że jest to czytelne i zrozumiałe oraz ułatwi komuś dobór osprzętu.

Napisano

Ja chcę jeszcze dodać, że nie wszystkie korby, które działają dobrze pod 7 i 8 będą działać z napędem 9sp. Miałem sytuację, gdzie po zmianie napędu na 9-rzędowy korba, która została stara z 7sp, nie puszczała łańcucha, przez co nie dało się nawet zakręcić korbą. Zęby były po prostu za grube. Szlifowanie trochę pomogło, ale i tak trzeba było wymienić korbę, bo dalej zdarzało jej się nie puszczać łańcucha.

Napisano
Jeżeli chodzi o korby wg. mojej wiedzy mamy wolną amerykankę na 100% korby pod 7/8/9 s będą działy z systemem (łańcuchami) 10s, jedynie nie miałem możliwości testu korby pod 10s z starszymi systemami ale wg mnie nie będzie problemów.

Korba 10s pracuje pięknie z łańcuchem 9s.

Napisano

Dobry pomysł :thumbsup: też nad tym myślałem ale po pierwsze primo zdania są bardzo podzielone co do niekonwencjonalnej kompatybilności i ciężko to wszystko z kategoryzować. Po drugie primo ultimo gdy wszyscy zaczną dopisywać różne swoje opnie znowu zrobi się wielki bałagan. Dobrze aby w tym temacie zebrać wszystkie sprawdzone sposoby i zrobić np. taką tabelkę.

AcidTestFront.jpg

 

Jest jeszcze jedna kwesta. W jakim stopniu precyzji dane kombinację ze sobą działają np. łańcuch 9s na kasecie 8s podobno będzie chodził ale jak będzie precyzja zmiany biegów? Taka sama czy dużo gorsza?

  • Mod Team
Napisano

Będzie taka sama. Obecnie mam napęd 8sp, jeżdżę na 3 łańcuchach zmieniając średnio co 500km. Dwa łańcuchy 8sp i jeden 9sp, różnicy w działaniu nie zauważyłem.

Napisano
Dobrze aby w tym temacie zebrać wszystkie sprawdzone sposoby i zrobić np. taką tabelkę.

 

Właśnie o to mi chodziło, żeby każdy dorzucił to teorii trochę praktyki, temu też tam gdzie miałem pewność pisałem, że działa na 100%, a w przypadkach których nie testowałem chcę aby ludzie którzy mieli przyjemność testów się wypowiadali.

 

Pomysł tabelki bardzo dobry tylko jeden szczegół przednie przerzutki są bardziej uniwersalne ja np testowałem przerzutkę z systemu 2x10 przednią, z manetkami pod 9s (dual control) i działało super. Więc przypuszczam, że inne kombinacje też by się sprawdziły.

Napisano

Tabelka to tylko wzór. Zaznaczone pola są przykładowe. Chętnie Ci pomogę chociaż jedna osoba spokojnie da sobie z tym radę ;) Niestety nie pomogę w kwestii kompatybilności pomieszanych grup gdyż jestem zaślepiony :pinch: zaleceniami producentów i tym samym do nich się stosuję. Mam nadzieje, że pod koniec nie okaże się, iż większość grup ze sobą działa i lepiej będzie wypisać to co nie działa bo będzie mniej pisania ;)

Napisano

A ja dodam że i odwrotnie i też działa bez problemu :P

 

Mam rozumieć, że kolega jeździł w rowerze 3x9 na łańcuchu 7,8 rzędowym i nie było problemów? Czy na każdym przełożeniu (dozwolonym, bez przekosów) łańcuch nigdzie nie ocierał? Jak tak to dzięki za info gdzyż łańcuchy 8 rzędowe są IMO dużo bardziej wytrzymałe od 9 rzędowych.

Napisano

A ja dorzucę jeszcze takie pytanie, czy mogę dać do kasety jedną koronkę o 6 zębów większą od poprzedniej? Czy przerzutka ogarnie taki skok?

  • Mod Team
Napisano

Mam rozumieć, że kolega jeździł w rowerze 3x9 na łańcuchu 7,8 rzędowym i nie było problemów? Czy na każdym przełożeniu (dozwolonym, bez przekosów) łańcuch nigdzie nie ocierał? Jak tak to dzięki za info gdzyż łańcuchy 8 rzędowe są IMO dużo bardziej wytrzymałe od 9 rzędowych.

Nie jeździł tylko jeździ cały czas i nie ma zamiaru przestawać gdyż łańcuchy są tańsze i wytrzymalsze :P Pisałem o tym wielokrotnie, jak zmierzyć odległosci mierzy zębatkami w kasecie 9s a szerokosć łańcucha okaze sie ze jest całkiem sporo miejsca :P

Napisano
Nie jeździł tylko jeździ cały czas i nie ma zamiaru przestawać gdyż łańcuchy są tańsze i wytrzymalsze :P Pisałem o tym wielokrotnie, jak zmierzyć odległosci mierzy zębatkami w kasecie 9s a szerokosć łańcucha okaze sie ze jest całkiem sporo miejsca

W takim razie po co stosować,np. drogie łańcuchy Srama 8 rzędowe,do 8 rzędowych kaset(są takie za 100 zł),jak można zastosować KMC Z 50,za 10 zł?

Napisano

Łańcuchy 10 sp współpracują bez problemu z kasetami 9sp, to przydatne dla tych, którzy chcą oszczędzić na wadze i przywiązują wagę do wyglądu łancucha - np nowa ultegra i dura ace są pikne :laugh:

Przełożenie manetek szosowych jest takie samo u srama jak 10tek mtb srama, kto chce może podpinać przerzutki srama apex, rival, force do triggerów srama.

Force współpracuje również z triggerami xx, podobno xx ma inne przełożenie niż pozostałe grupy srama, jednak ten przypadek przeczy tej zasadzie.

Nowe przerzutki w szosowych grupach współpracują przy krótkim wózku z kasetami do 30 zębów, są oznaczone 30 t na wózku, praca takiej kombinacji nie jest jednak rewelacyjna.

Napisano

"Shimano mamy coś w stylu systemu 1:1 (krąży filmik w którym autor ma założone manetki Sram'a i przerzutkę Shimano i zmienia to dobrze biegi jednak test prowadzony jest na stojaku serwisowym jak to działa w terenie nie wiadomo)."

 

Tyle tylko ze na tym filmiku Panowie z fantic26.de pokazują przerobione przez siebie gripy sram x.o

sparowane z xtr 980. W rzeczywistości shimano dyna-sys nie jest kompatybilne z esp srama

  • Mod Team
Napisano

W takim razie po co stosować,np. drogie łańcuchy Srama 8 rzędowe,do 8 rzędowych kaset(są takie za 100 zł),jak można zastosować KMC Z 50,za 10 zł?

Myśmy się chyba nie do końca zrozumieli, chodziło mi że jeżeli mam 2 lancuchy tej samej klasy z tymi samymi powłokami ble ble ble, np connex 908 albo 808 to seria 800 wypada taniej :P a skoro działa, wygląda identycznie to poco mam przepłacać ? (hmmm choć dawno nie zaglądałem na ceny podzespołów)

Napisano

Nie jeździł tylko jeździ cały czas i nie ma zamiaru przestawać gdyż łańcuchy są tańsze i wytrzymalsze :P Pisałem o tym wielokrotnie, jak zmierzyć odległosci mierzy zębatkami w kasecie 9s a szerokosć łańcucha okaze sie ze jest całkiem sporo miejsca :P

 

A jakiego dokładnie kolega łańcucha używa? Próbowałem niedawno założyć connex 808 do napędu 9 biegowego i widać było, że w niektórych miejscach ociera. Łańcuch ten jest jednak bardzo szeroki - 7,2mm. Łańcuch np. Sram 850 ma natomiast szerokość 6,95mm i możliwe, że wtedy by nic nie ocierało.

Napisano
Myśmy się chyba nie do końca zrozumieli, chodziło mi że jeżeli mam 2 lancuchy tej samej klasy z tymi samymi powłokami ble ble ble, np connex 908 albo 808 to seria 800 wypada taniej :P a skoro działa, wygląda identycznie to poco mam przepłacać ? (hmmm choć dawno nie zaglądałem na ceny podzespołów)

Tyle,co wiem łańcuchy 9 rzędowe mają ogniwa zewnętrzne cieńsze od łańcuchów 8 rzędowych.Ogniwa wewnętrzne są takie same w 6,7,8,9 rzędowych łańuchach.Idąc tym tropem łańcuch 9 rzędowy można zastosować w wolnobiegach 6 rzędowych,ale odwrotnie,nie.

 

Trochę się sam zamotałem w tych łańcuchach.Łańcuchy 9 i 10 rzędowe mają węższe wewnętrzne ogniwa od łańcuchów 6,7,8 rzędowych,więc 9 nie będzie współpracować z kasetami 6,7,8 rzędowymi.Z kolei łańcuch 8 rzędowy nie będzie prawidłowo współpracował z kasetami 9 rzędowymi,z uwagi na luz wewnętrznych ogniw i możliwość obcierania zewnętrznych ogniw.Sumując łańcuchy 8 rzędowe będą pasować do wolnobiegów 6 rzędowych,odwrotnie nie koniecznie.Z kolei łańcuchy 10 rzędowe będą pasować do kaset 9 rzędowych,odwrotnie raczej nie.

  • Mod Team
Napisano

Heh wychodzi na to ze mój napęd zagina czasoprzestrzeń :D Od samego początku używałem łańcuchów 8 rzędowych, pierwszy był bodajże sram pc 38 (kiszka moim zdaniem) działał sobie ok, później nie pamiętam, raz pomyślałem przetestuje accenta ( to był kiepski pomysł ale choć lancuch był tani) i on okazał sie najszerszy miał 7.35 mm z tego co pamiętam. obecnie sprzęt jeździ na connexie 800, najtańszym bez powłokowym lubiącym sobie zardzewieć :P

 

z napędem szitmano działało to naprawde bez zarzutów w pełnej szerokości kasety. Przy zmianie na sram zdarza sie czasami ze 2 zębatka ma jakiś bulwers, szybko jej to wybijam z głowy a reszta potulnie działa jak powinna, mogę wam nawet filmik nakręcić :teehee:

Napisano

Czy korba xt dyna sys 10 s będzie dobrze działał z łańcuchem 9 s?, i przednią przerzutką lx? nie chce wydawać kupe kasy a potem mieć bubel

Napisano
Czy korba xt dyna sys 10 s będzie dobrze działał z łańcuchem 9 s?, i przednią przerzutką lx? nie chce wydawać kupe kasy a potem mieć bubel

Zobacz tabelkę w poprzednich postach.

Napisano

Pozwólcie, że zadam pytanie, albowiem przestałem ogarniać. :(

Aktualnie w rowerze z tyłu tkwi przerzutka Alivio. Nabyłem przerzutkę XTR-m960 (model 2003-2006). Moje pytanie brzmi (bo nie mogę znaleźć, serio): czy ona będzie pasowała do kasety 8-rzędowej, czy zmienić dla świętego spokoju na 9-rzędówkę? Pytanie jest o tyle istotne, że chcę kupić także nowy łańcuch i nie chciałbym wyrzucić pieniędzy w błoto...Kaseta z grupy XTR z tamtych lat była 9-rzędowa (CS-M960). Czy to oznacza, że wymiana tego co mam jest konieczna?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...