Skocz do zawartości

[piasta] jak przerobić z osi 15mm na standardowe 9mm?


mdkt

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich, jestem tu nowy więc proszę o wyrozumiałość

 

otóź mam okazję dostać za okazyjną cenę przednią piastę dt swiss 340 center lock, jedynym problemem jest fakt, że piasta jest na oś 15mm natomiast mój amor jest przystosowany do standardowego 9mm. dlatego mam pytanie czy ktoś z was już to przerabiał? wiem, że można kupić jakieś redukcje, jednak są one w PL ciężko dostępne, wyczytałem też że można wytoczyć tulejkę u tokarza, jednak nie bardzo orientuję się jak ma wyglądać taka tulej (wymiary, materiał). zna ktoś jakiś sensowny sposób na taką przeróbkę? czy sądzicie, że warto się w to bawić, czy z góry odpuścić sobie ten temat?

 

pozdrawiam

Napisano

Jest opcja bo widziałem przejściówki na allegro w komplecie z jakimiś piastami Dartmoora.

Wyglądało to nieinaczej jak tulejka o średnicy 15mm i szerokości 100mm z wypustką o średnicy 9mm i szer. 3-4mm z każdej strony...

 

Może po wyciągnięciu okazałoby się, że to nie jest tulejka tylko wsadzone jakieś ustrojstwo z każdej strony....jak poniżej na foto w wersji Mavic Oś_sztywna-20mm na QR-9mm...

p0111953.jpg

Novatec klepie piasty 3w1 i tam jest wsadzone jakieś ustrojstwo do pudełka (wyjmowane tulejki na 20mm, 15mm i 9mm).

Nie wiem czy luzem się da kupić te tajle....w razie czego można wymierzyć i dotoczyć.

Z 15mm na QR9mm się da (szerokość piasty 100mm taka sama) smile.gif Tylko czy warto wink.gif Może pora widła zmienić wink.gif Akurat jest do sprzedania fajny FOX ze 125mm skoku wink.gif chyba jeszcze jest....... :)

Źródło: moje wypociny na forum emtb.pl :)

http://emtb.pl/forumo/thread-5239-post-178064.html#pid178064

Napisano

qdlaty123 dzięki za szybką odpowiedź,

tak się składa, że mam w okolicy dobrego tokarza i z wytoczeniem nie powinno być problemu :yes: zastanawia mnie tylko czy ta tuleja ma wchodzić ciasno w piastę czy może mieć minimalny luz? tak sobie myślę, że jeżeli nie będzie siedziała ciasno to zamiast koło obracać się na łożyskach to ta tulejka zacznie obracać się po łożysku? zastanawiam się czy długość tych wypustek ma duże znaczenie czy może to być bez znaczenia 3 lub 4 mm?

 

znalazłem coś takiego

 

Here's How to convert 15mm Thru to 9mm QR - Mountain Bike Review

 

właśnie takie coś planuję załatwić tylko zastanawia mnie jak ma być pasowana ta tulejka, ciasno czy z minimalnym luzem?

 

A amora chętnie bym wymienił, ale kupa innych wydatków przede mną, a na dodatek dziś rano mróz unicestwił akumulator w moim aucie i parę stówek znów odleciało :bye2:

Napisano

:bye2:

 

Nie płacz, chłopaki nie płaczą :)

 

Tuleja pewnie nie powinna mieć luzu, ale nie powinna ciasno wchodzić....powinno to działać jak ośki sztywne....Maxxle, QR20, czy inne podobne....wkładasz malutkim palcem,a luzu NI MA :)

 

Te wystające elementy (wypustki) powinny być take aciam raz :) nie mogą ci wyleźć w amorku z drugiej strony, bo nie zapniesz zacisku....w tych granicach co ci podałem nie powinno mieć znaczenia....zmierz pierwszą lepszą piastę 9mm :) ile wystaje to badziewie spod kontry :)

 

Tuleja musiałaby mieć na 100% długość idealnie zgraną z szerokością piasty (15mm piasty mają rozstaw 100mm) bo oprzeć musi się zarówno tulejka (kołnierz) piasty jak i tulejka redukcyjna, z naciskiem raczej na to pierwsze.....w pieście 15mm opiera się na kołnierzach, więc piasta obracać się będzie nadal na łożysku :) tu też nie może być luzu...po prostu wymierzone, żeby jedno i drugie zaciskiem dociągnąć....

Napisano

Jeżeli cena jest wystarczająco okazyjna to wziąłbym tę piastę na handel :) Dorobienie redukcji jest proste teoretycznie, ale praktycznie zależy od umiejętności tokarza i jego staranności. Ja bym się w to nie bawił bo wiem jak się kończą takie przeróbki zwłaszcza jak się nie ma zwymiarowanego elementu, którego działanie zostało potwierdzone...

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

No i udało się :D

Oś została wytoczona z dużej śruby o twardości 10,9. Wszystko poszło prawie bezproblemowo, jedyny kłopot sprawiało przewiercenie otworu fi 5mm przez całą długość ośki, z powodu braku dostatecznie długiego wiertła trzeba było wiercić z obu stron, ale na szczęście oba otwory ułożyły się współosiowo. Na koniec jeszcze godzinka z papierem ściernym w celu dokładnego dopasowania i teraz oś wchodzi gładko, ale nie ma żadnego luzu :yes:

Długość ośki pasuje idealnie, na razie po pierwszych testach koło trzyma się pewnie i bez luzów. Waga samej ośki także nie wydaje się jakaś tragiczna (choć nie ważyłem jej na wadze :sweat:), ale być może po dalszych próbach dam do wytoczenia trochę materiału ze środkowej części.

 

Jeszcze raz dziękuję wszystkim za pomoc i porady :thanks:

 

Na zdjęciu moja oś i projekt wykonany w paincie. Trochę kiepska jakość, ale widać co i jak :icon_wink:

post-148794-0-24188900-1332059153_thumb.jpg

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...