Skocz do zawartości

[kierownica] dziwne trzaski


maltan

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam !

 

Parę dni temu zauważyłem że przy obracaniu obciążoną kierownicą na boki, czyt. opieram na niej swój ciężar stojąc na ziemi, kierownica wydaje dziwne trzaski. Podobnie się dzieje, kiedy siadam okrakiem na ramę i podciągniętą do góry lekko ale zdecydowanie kręcę na boki. W momencie obracania kiery bez jakiegokolwiek obciążenia trzasków nie ma w ogóle. Chciałbym wiedzieć czy nic mi nie grozi jak wsiądę na rower. Póki co stoi w domu i czeka na ładniejszą pogodę ;)

Może od długiego postoju kierownica się zastała ? :)

 

Kiera to nowa, aluminiowa, Race Face Evolve, prosta.

Napisano

Kierownica raczej nie wydaje takich dźwięków. Zrób to co napisał paweloko , odgłosy mogą pochodzić ze sterów, u mnie w dojazdówce niestety trzeszczy połączenie mostka i kierownicy, ale to przez słabą sztywność.

Napisano

Chłopaki dobrze Ci radzą.

 

Odkręć kierownicę i top cap. Zdejmij mostek, wyczyść wszystkie połączenia (kiera-mostek i sterówka-mostek). Nanieś delikatną warstwę smaru, taki film tylko i poskręcaj wszystko z wyczuciem. Na 99% przejdzie.

  • Mod Team
Napisano

Czary z połączeniem mostka z kierownicą wskazane ale sprawdź poprawność montażu sterów. Rower nowy nie jest równoznaczne z dobrze zmontowany.

Napisano

Ok, spoko w takim razie tak zrobię, dzięki ;) Jeszcze tylko podpowiedzcie proszę jakiego smaru użyć. Czy czerwony FL nadaje się do czegoś takiego ?

Napisano

...a jesli rower nowy to moze wycieczka do sklepu by pomogla w ramach gwarancji? + wyczysc wszystko i nasmaruj jak radza koledzy wyzej ;)

 

POZDRo-:ver

Napisano

Ze smarowaniem połączenia mostek kierownica bym się wstrzymał, ma być czysto i sucho poślizg niewskazany.

no no, ma się rozumieć, smar tylko na stery :P

 

...a jesli rower nowy to moze wycieczka do sklepu by pomogla w ramach gwarancji?

nie bardzo. Rower nie był kupiony w sklepie ;)

Napisano · Ukryte przez premier2, 31 Stycznia 2012 - nabijanie postów
Ukryte przez premier2, 31 Stycznia 2012 - nabijanie postów

Ze smarowaniem łączenie mostka i kierownicy wstrzymał bym się, to ma być trwałe połączenie bez żadnego poślizgu, jedynie wyczyścić i z odpowiednią siłą dokręcić. Smar tylko na wyczyszczone stery.

Napisano

racja kubek to może być powodem skrzypienia, tym bardziej, że pamiętam jak dokręcałem mostek do rury sterowej jak go kupiłem. Dzięki ;)

Napisano

Nanieść film tego smaru, nie smarować! Jest różnica. Robię tak od ponad 20lat i nic nie skrzypi i się nie ślizga. Trochę wyobraźni. ;)

 

Napisano

No bo po prostu zmniejsza tarcie między kierownicą a mostkiem, a w pewnym momencie może dojść do obrócenia się kierownicy, szczególnie że dopuszczalne momenty dokręcania śrub w mostkach nie jest zbyt duże. Po za tym czemu by to miało służyć ? Syf będzie się kleił do smaru, a jak połaczenie będzie suche i śruby równo dokręcone to nie ma mowy o trzeszczeniu w tym miejscu

Napisano

Sprawdź bieżnie sterów, ja przedwczoraj zdemontowałem swoje bo też mi coś lekko czaskało przy skręcaniu i okazało się że mam pękniętą bieżnie górną.

Napisano

A kto wam każe nakładać smar łyżką? Film to taka warstwa której prawie nie ma i nakłada się to tylko w miejscu styku. Więc jaki brud, jaki poślizg? Mi sztyca się nie zsuwa nawet o 0.1mm. A ważę ponad 80kg i katuje rower w terenie. Ale ok teoria wygrywa z praktyką. :-D

Napisano

Jeżeli powyższe zabiegi wymienione przez kolegów nie pomogą, sprawdź jeszcze zacisk przedniego koła bardzo mało prawdopodobne, ale znam przypadek tylko dotyczący tylnego koła, kolega pół roweru prawie rozebrał (bo coś trzeszczało) a tu się okazało, że zacisk poluzowany :)

Napisano
A kto wam każe nakładać smar łyżką? Film to taka warstwa której prawie nie ma i nakłada się to tylko w miejscu styku. Więc jaki brud, jaki poślizg? Mi sztyca się nie zsuwa nawet o 0.1mm. A ważę ponad 80kg i katuje rower w terenie. Ale ok teoria wygrywa z praktyką. :-D

Ja już tak robiłem, smaru na pewno łyżką nie nakładałem... Kierownica obróciła mi się na zjeździe o jakieś 90* więc wolę już nie ryzykowac. Po za tym nie odpowiedziałeś na moje pytanie: jaki to ma sens ?

Napisano

Widocznie coś źle zrobiłeś. Nałożyłeś za dużo smaru albo za słabo dokręciłeś śruby.

 

Co do wyjaśnienia tego jakże zdumiewającego zjawiska... Wyobraź sobie jak wykończona jest powierzchnia styku elementów mostka i kierownicy. Podpowiem, jest chropowata. To właśnie powoduje że po skręceniu całości są mikropory które pozwalają na dostanie się tam zanieczyszczeń powodujących... tak, powodujących skrzypienie. Zastosowanie filmu ze smaru wypełnia te mikropory zabezpieczając przed tym irytującym zjawiskiem. Można dodać że paradoksalnie wypełnienie tych nierówności powoduje zwiększenie powierzchni styku, a co za tym idzie zwiększenie tarcia. Tak dobrze napisałem, zwiększenie tarcia. Chroni także przed wnikaniem wilgoci oraz tak zwaną korozją cierną.

 

Poza wieloletnią praktyką stosowaną przez wielu ludzi na świecie, pozwolę sobie odesłać zainteresowanych do ciekawej lektury:

 

Lennard Zinn - Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego. Wydanie 2006 (Polska) ISBN 83-920107-6-0

rozdział X-12, punkt 4, strona 214 - Gdy skrzypi sztyca

rozdział XI-23, punkt 2, strona 243 - Kierownica skrzypi podczas jazdy

Napisano

kadargo dobrze prawi.

Jeżeli ktoś się jednak boi, może zastosować pastę montażową do karbonu - z definicji na zapobiegać poślizgowi posmarowanych części, a wypełni szczelnie połączenia...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...