Skocz do zawartości

[manetki] Wymiana manetek na klamkomanetki


mpDante

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Jakie rozwiązanie jest lepsze - osobno klamki hamulcowe i osobne manetki, czy klamkomanetki (ST-EF50/60)?

 

Sklep wysłał mi rower z zarysowaną klamką hamulcową i pomyslałem, że jak już będę to demontował, to może warto byłoby wymienić całość na klamkomanetki, które wizualnie bardziej mi się podobają...

 

Teraz mam założone Shimano BL-M421 (przynajmniej tak wyglądają) i manetki Acera SL-M360, więc z tego co sprawdziłem na szybko, jakbym to sprzedał to wystraczyłoby na klamkomanetki :)

 

Jest sens to ruszać?

 

Ewentualnie jakie klamki hamulcowe na 4 palce możecie polecić, bo te krótkie jakoś niezbyt mi pasują...

Napisano

Jeśli nie szkoda ci kasy to śmiało kupuj. Ja na twoim miejscu bym zostawił skoro gra gitara.

 

Jestem zdania przeciwnego, ale to moje prywatne zdanie ;)

W życiu nie zmieniłbym osobnych klamek i manetek na klamkomanetki....ewentualna wymiana jednego z elementów zestawu ciągnie za sobą szerego zakupów:

-zmiana kasety 8s na 9s, 9s na 10s (i odwrotnie też) to zmiana całej prawej strony

-zmiana hamulców linkowych na hydr. [i odwrotnie (sick!) też] to zmiana całości (2razy większy koszt)

-zmiana systemu Szitmano na Sram i odwrotnie też (czyt. wyżej)

-zmiana producenta hydrauliki na innego niż Szitmano (czyt. wyżej)

 

Jedyna zaleta klamkomanetek to oszczędność na wadze, która jest niczym przy konieczności wydatków nieplanowanych.

No i więcej miejsca na kokpicie ;) ja mam kierę 785mm, więc mam to w D... :)

Do kwestii sprzętowych podchodze rozsądnie - bo wylajtowani bikerzy będą radzili "zmieniaj jak się da..."

 

Ja innych zalet klamkomanetek nie widzę.

Napisano

Chcesz zmieniać tylko dlatego, że klamkomanetki lepiej wyglądają?

Zostaw tak jak jest. Rozwiązanie manetka osobno i klamka hamulca osobno jest lepsze i tańsze w ewentualnej wymianie. Jak masz klamkomanetki to jeżeli chcesz zmienić napęd na większą ilość biegów to musisz zmieniać wszystko. Jeżeli urwie Ci się klamka hamulca, wymieniasz wszystko. To rozwiązanie, które masz jest lepsze i nie zmieniaj go.

Napisano

Z tego co obliczyłem, to wyjdę na czysto, jakbym założył klamkomanetki i sprzedał to co mam założone teraz... ale nie zastanowiłem się wcześniej, czy taka wymiana byłaby kłopotliwa dla amatora? Konkretnie, czy jak sobie odepnę linki od manetek, które mam teraz i podepnę pod klamkomanetki, to wszystko będzie śmigać, czy potrzebna będzie jakaś bardziej skomplikowana regulacja?

 

Na allegro ciężko znaleźć klamki hamulcowe "na 4 palce", dlaczego też zacząłem myśleć o klamkomanetkach, które mają dłuższe klamki... Znalazłem jakieś TEKTRO http://allegro.pl/nowe-dzwignie-hamulca-tektro-bl-374a-4-palce-195g-i2029417831.html

Czy to coś będzie w miarę trwałe?

Napisano

A po co Ci klamka "na 4 palce"? moim zdaniem, niezbyt rozsądne i w sumie... niepotrzebne. Jak Ci słabo hamulce działają, to zmień hamulce, bo siłą nic nie zdziałasz :)

A regulacja na pewno będzie potrzebna, tu nie mam żadnych wątpliwości.

 

Dla mnie taka wymiana jest bez sensu. Klamkomanetki nie mają dla mnie kompletnie żadnej przewagi nad klamkami i manetkami osobno.

 

P.

Napisano
Dla mnie taka wymiana jest bez sensu. Klamkomanetki nie mają dla mnie kompletnie żadnej przewagi nad klamkami i manetkami osobno.

Dokładnie, a wręcz odwrotnie. ;)

 

Podczas zmiany na klamkomanetki będziesz musiał zmienić linki w przerzutkach, Bo nie przepchniesz z powrotem tej samej linki przez pancerz. Zmienia się z klamkomanetek na klamki hamulcowe i manetki, ale nie odwrotnie.

Napisano

Dokładnie, a wręcz odwrotnie. ;)

 

Podczas zmiany na klamkomanetki będziesz musiał zmienić linki w przerzutkach, Bo nie przepchniesz z powrotem tej samej linki przez pancerz. Zmienia się z klamkomanetek na klamki hamulcowe i manetki, ale nie odwrotnie.

 

Zgadzam sie z przedmówcą, z wyjątkiem wytłuszczonego tekstu. Nie widzę najmniejszego problemu z przepchnięciem używanej linki w pancerzu. Chyba że jest nieumiejętnie obcięta lub zbyt mocno zagnieciona w końcówce - wtedy bida Panie ;)

 

 

@mpDante: koledzy Ci już wszystko napisali....klamkomanetki nie mają żadnych dla amatora bez sponsora :) wręcz przeciwnie mają same wady....napisali że jak słabo hamuje to zmień hamulce....napisali jeszcze pośrednio że ludzie przechodzą na klamki na 2 palce a ty się cofasz w sprzęcie....zostaw jak jest a jak już w ogóle to hamulce zmień na grupę wyżej.

Na pewno lepsze rozwiązanie niż wywalanie dobrego szpeju bo masz taki kaprys ;)

W dobrej wierze Ci piszą wszyscy....

Ja już dziękuję za dalszą wymianę opini....pozdro

Napisano
Nie widzę najmniejszego problemu z przepchnięciem używanej linki w pancerzu.

 

Ja jednak uparcie będę trzymał przy swoim. Przy skręceniu linki przy przerzutce już się rozwarstwia i lekko zgina czasami. Wtedy już jest problem z przepchnięciem i gdzieś się w środku linka blokuje i zaczyna się rozwarstwia. Wtedy tylko wymiana linek. Koszt nieduży, bo 10zł za komplet mniej więcej. Jednak jeżeli ma się zużyte pancerze to tez warto je wymienić przy okazji, a wtedy już koszta rosną. Jeżeli umiesz przepchnąć stare linki znów w pancerzach to gratuluje. :thumbsup: Warto też dodać, że trzeba precyzyjnie linkę poprowadzić w małe otwory w samej klamkomanetce. Przerabiałem to niedawno. ;) Jak dla mnie wymiana linek jest koniecznością.

Napisano

Dla mnie owszem regularna wymiana linek jest koniecznością i to najlepiej z wymianą pancerza włącznie.....mimo, że robię zawsze system zamknięty CUSTOM MADE :)

 

Koszt nie jest wbrew pozorom wysoki, bo 2x9zł + 1,5m pancerza + końcówki uszczelniane alu/mosiądz + rurki term. to ca.40-50zł..... raz do roku to prawie obowiązek ;)

I tu się zgadzam z lyndowss'em :)

Koszt roczny jest śmieszny biorąc pod uwagę, że ma się cały rok niezawodnie działające zmieniaczki :)

Napisano

Ja marudzę, że mam klamki na 2,5 palca i są za długie, a tu ktoś chce 4 palce... W tym rzecz, żeby hamulce obsługiwać jak najmniejszą liczbą palców, by mieć lepszy chwyt, a co z tego wynika, kontrolę nad rowerem.

 

Jeszcze raz powtórzę za innymi, klamkomanetki to bezsensowne rozwiązanie. qdlaty123 w swoim pierwszym poście bardzo dobrze wyjaśnił, czemu.

Napisano
raz do roku to prawie obowiązek

 

Chodziło mi o to, że podczas takiej wymiany manetek to konieczność. ;) Z tym wymienianiem to po mojemu komercyjna papka. Wymieniać należy jak działają słabiej i coś je blokuje. Chociaż wtedy zazwyczaj pomaga smarowanie. Wymiana to ostateczność. Nie rozumiem sensu wydawania co roku 50zł. Polecam tez sposób z linkami w systemie zamkniętym. Gdzieś takie coś widziałem. Chyba zestaw z 60-70 kosztuje, ale za to nic się do pancerza nie dostanie, więc spokój na lata. Ma to swoją nazwę tylko nie pamiętam jaką.

Napisano

No niestety z systemem zamkniętym nie jest tak różowo. Najwięcej syfu dostaje się zaraz przy przerzutce a to jest chyba miejsce nieuszczelnione (oprócz standartowej końcówki) - chyba, że się mylę.

Ja wymieniam 2 - 3 razy w roku ostatni odcinek pancerza (jeżdżę tylko po górach i błotko daje się we znaki).

Co do tematu to potwierdzam zdanie przemówców: klamkomanatki to zło.

  • Mod Team
Napisano

Po za złym kierunkiem (wszyscy wymieniają klamkomanetki na klamki+manetki bo tak jest po prostu ekonomiczniej) to szukanie klamek na 4 palce jest kompletnie niezrozumiałe. Cztery palce na klamce a na chwyt kierownicy nie zostaje nic, duży błąd. No chyba ze kciukiem obejmujesz kierownice ^_^ . A czy się bardziej lub mniej podoba to sądzę że w tym przypadku sprawa drugorzędna.

Napisano

System zamknięty (trochę OT się zrobił ale się czegoś nauczą ;) ) jest w wbrew pozorom idiotycznie prosty do zrobienia....

 

OQS poleca:

dowolny pancerz 4 lub 5 mm pocięty wg uznania i potrzeb

3 mosiężne uszczelniane końcówki (np. Accent ~5zł za 3)

7 alu końcówek z plastikowym noskiem wystającym z końcówki ok. 2,5cm (np. Accent ~14zł za 7)

linka np. teflonowana lub testowana u mnie aktualnie walcowana jakaś niemiecka fabrycznie nasączana w Brunox'ie

około 2m rurki termokurczliwej ~1,8-2,0mm do kupienia w każdym elektronicznym lub LeroyMerlin

 

Pancerze i końcówki oraz linki to chyba każdy wie gdzie i jak zamocować ;) te mosiężne do manetek i przerzucarki tylnej

Te alu do wszystkich przelotek.

Każde miejsce, gdzie wystaje goła linka uszczelniamy dodatkowo kawałkiem przyciętej rureczki, nasuwając ją właśnie na ten nosek plastikowy.

I na koniec przewlekamy linkę przez całość szczelnego pancerza.....fotki....ot taki tutorial...

p1020787p.jpg

 

Dla odważnych: możliwe w ogóle przewiercenie przelotek i puszczenie po całości pełnego pancerza - niestety wartość ramy przy odsprzedaży spada (nie wiem czemu), więc ja niechętnie.

 

Mam nadzieję że nie dostanę ostrzeżenia za OffTopic, może się komuś przyda....a zawsze w temacie manetek itp.

pzdr

Q

Napisano

Jak kolega napisze dlaczego chce klamki na cztery palce to można odradzać czy doradzać.

Nie wiedziałem że są takie, dla całej dłoni.

 

JEŚLI koledze podobają się klamkomanetki i NIE PLANUJE zmian w rowerze co do tuningowania roweru na grupy o większej ilości biegów czy hamulce hydrauliczne to niech kupi. W rowerze żony są kalmkomanetki acera, w pracy mam sporą styczność z nimi i altusami i bardzo je lubię. O kwestii estetycznej się nie dyskutuje.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...