Andrew Napisano 20 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2011 Cześć! Dzisiaj zaplatałem tylne koło 28" do ojcowskiego trekkingu i podkusiło mnie, żeby wsadzić je na próbę do MTB. Efekt jest taki: Zdziwiłem się, że koło większe o 2 cale bez problemu zmieściło się w ramie Zastanawiam się, czy nie złożyć drugiego kompletu kół 28" do jazdy po szosie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rmn1 Napisano 20 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2011 Z przodu się zmieści? Jak nie to mam Darta 3 pod 29/28" tanio;) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Andrew Napisano 20 Grudnia 2011 Autor Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2011 sprawdzałem - mieści się Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
paweloko Napisano 20 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2011 Ciekawa koncepcja Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Schwefel Napisano 20 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2011 Przy tarczach przejdzie ale już do v'ki nie założysz 28". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 20 Grudnia 2011 Mod Team Udostępnij Napisano 20 Grudnia 2011 No i dobór opony jest ograniczony ale na szosę jak znalazł. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tomassekk Napisano 21 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 Fajny patent, ale myślę sobie, jak załozysz 28" na przód nawet z innym amorem, to opone masz na kolanach i pod samą ramą dosłownie, jak to będzie w praktyce Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Andrew Napisano 21 Grudnia 2011 Autor Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 Koło 28" z oponą Vittoria Adverture Tour 700x35c ma promień o 10mm większy od koła 26" z oponą Geax AKA 2.0 i o 3mm większy w porównaniu z 26" Maxxis Crossmark. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Aurox Napisano 21 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 P-R-O-W-A-D-Z-E-N-I-E pogorszy się, geo się zmienia i wyprzedzenie koła przedniego, będzie się prowadził jak ukraina albo wyprawowy trekking Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Andrew Napisano 21 Grudnia 2011 Autor Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 Nie bardzo rozumiem. Odległość między osiami nie ulegnie zmianie, a 3mm na promieniu nie powinny robić aż takiej różnicy. Koło 26" z Ardentem 2,25" jest większe od 700x35C więc Twój argument tymbardziej do mnie nie trafia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piotrek87 Napisano 21 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 Geometria by się zmieniła gdyby zmienił jedno koło, ale skoro 2 to cały rower idzie równomiernie do góry i nie powinno się zbyt wiele zmienić (w tej kwestii). Fajna sprawa jak się chce zrobić jakąs większą trasę po szosie, ale 26" na slickach sunie całiem niezle, więc może zamiast drugich koł zaopatrzyć sie w drugi komplet dobrych opon. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 21 Grudnia 2011 Mod Team Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 P-R-O-W-A-D-Z-E-N-I-E pogorszy się, geo się zmienia i wyprzedzenie koła przedniego, będzie się prowadził jak ukraina albo wyprawowy trekking Skąd takie wnioski? Musiałby się zmienić kąt wyprzedzenia widelca ( i to znacznie) ,żeby wystąpiło zjawisko o którym piszesz- w omawianym przypadku ten parametr się nie zmienia. Zakładając dwa takie koła z tymi samymi oponami nie zmieniasz geometrii ramy jako takiej. BTW- wyprzedzenie koła przedniego? Coś więcej na ten temat? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Niedzwiedz1 Napisano 21 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 Aurox'owi chyba chodziło o sytuację przedstawioną na zdjęciach czyli dwa różne koła. Koło 28" z oponą Vittoria Adverture Tour 700x35c ma promień o 10mm większy od koła 26" z oponą Geax AKA 2.0 i o 3mm większy w porównaniu z 26" Maxxis Crossmark. Serio ten cal teoretycznej różnicy promieni przekłada się na tak małą realną różnicę? Nie podważam pomiarów, tylko chcę się upewnić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Aurox Napisano 21 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 "Wyprzedzenie koła", oczywiście niema czegoś takiego w fachowym nazewnictwie. Ale jest wyprzedzenie widelca, które razem z główką ramy definiuje zachowanie się roweru podczas skrętu. Rowery z normalnymi(28") kołami mają inny kąt główki (bliższy pionowi). Gdy do 26 zakładasz 28 to prowadzi się tak jakby główka była pod strasznie małym kątem (oddalona od pionu). Wiem bo mam tak przerobiony rower, oczywiście rama pod 26 i oba koła 28. Wygląda jak normalny ale czoper w prowadzeniu. Strasznie źle mi się jeździ, tym bardziej że najwięcej kmów nabijam na szosie gdzie główka jest prawie pionowo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kadargo Napisano 21 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 Chyba troszkę Aurox popłynąłeś... Dokładnie rozumiem o co Tobie chodzi ale Andrew napisał jakie są faktyczne różnice. Są w sumie żadne. U siebie żonglując Gravity i Flyweight mam chyba nawet większe a zupełnie nie odczuwam że rower na któryś z nich przestał się prowadzić. Ten cal to 2.54mm ale uwzględniając opony a dokładniej różnice w wielkości balona sprowadza się do tego że jest to nawet tylko 3mm. Moim zdaniem taka zmiana 26 na 28 generalnie nie ma sensu chyba że ukryty ekonomiczny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Aurox Napisano 21 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 OOO nie przeczytałem jednego posta (tego dotyczącego porównania 28" 35c i 26" ale z potężną oponą 2,25) Ja jestem człowiek nie terenowy, jak w rowerze miałem wcześniej 26" i slicka 1,25 a włożyłem 28" z oponą szerszą (1.5) (i wyższą) to u mnie różnica była kolosalna. (i wynosiła około 2 cale a nie 3mm) Dlatego uważam że moje wywody są jak najbardziej prawdziwe, różnice w prowadzeniu czuję. Po prostu ale po uwzględnieniu różnicy wielkości opon różnica może byc mniejsza, obliczenia to rzeczywiście potwierdzają Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 21 Grudnia 2011 Mod Team Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 Rowery z normalnymi(28") kołami mają inny kąt główki (bliższy pionowi). Tzn ile mają? Klasyczne,że się tak wyrażę, rowery MTB na kołach 26" mają kąt główki na poziomie 72-74 stopnie. Rowery typu Cross na kołach 28" mają kąt główki w okolicach 73 stopni - wystarczy zajrzeć choćby na stronę Authora,żeby się o tym przekonać. Kąt wyprzedzenia widelca ( fork trail) faktycznie ma wpływ na skrętność roweru ,ale ,teoretyzując, założenie kół 28" nie powinno zmieniać tego parametru. Patrząc na poniższą grafikę można przyjąć,ze zakładając koła 28" unosimy cały rower, ale dwa podstawowe parametry- kąt główki i wyprzedzenie widelca pozostają bez zmian. A może się mylę? Z drugiej strony mało znana firma Decathlon swego czasu do jednego ze swoich rowerów MTB dodawała w gratisie koła 28" do treningów szosowych. Może to nie jest pozbawione sensu? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kadargo Napisano 21 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 Nawet Bikeboard testował tego Decathlon-a i opinie były bardzo pozytywne... gdzieś mam ten numer ale nie mogę go znaleźć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Aurox Napisano 21 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 21 Grudnia 2011 Nie będę się upierał że mam rację ale moje odczucia (skądinąd subiektywne) są inne Kąt główki rzeczywiście podobny, więc może to kwestia amortyzatora. Ja jeździłem na sztywnym widelcu. Amortyzator jest dłuższy i stąd może biorą się odczucia w prowadzeniu (a raczej ich brak)??? nie wiem, ja to sobiue tak wyobrażam, ale czy tak jest to niewiem. Specem od geo MTB to ja nie jestem. edit: rysunek był zły Uploaded with ImageShack.us Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 22 Grudnia 2011 Mod Team Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 Wydaje mi sie ,że właśnie zastosowanie sztywnego widelca mogło powodować owe perturbacje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ulvgar Napisano 22 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 Z drugiej strony mało znana firma Decathlon swego czasu do jednego ze swoich rowerów MTB dodawała w gratisie koła 28" do treningów szosowych. Może to nie jest pozbawione sensu? Dokładnie tak było. Robili to do jakiegoś topowego modelu fulla albo sztywniaka nie pamiętam dokładnie. Fabrycznie miał założone SLR'y ale w gratisie dodawane były koła pod tarcze na obręczach szosowych, również sygnowane jako SLR. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kadargo Napisano 22 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 To był full na 100% Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zekker Napisano 22 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 Zacznijmy od tego, że koła 28" przeważnie nie mają tych 28". Żeby osiągnąć pełny rozmiar trzeba dać oponę wysoką na 45mm: obręcz 622 + opona 2x45 czyli w sumie 712, 712mm/25,4=28" (kadargo przelicznik jest 2,54 ale dla cm). Dla opony 26x2,25 mamy obręcz 559 i oponę 2x57, czyli w sumie 673mm. Dla 700x35 692mm. Czyli różnica 2cm na średnicy i 1cm na wysokości roweru. Oczywiście zakładam, że opona jest w przekroju okręgiem, co nie ma w praktyce zbytniego przełożenia i pokazane różnice będą inne. Można też przejrzeć tabelkę z obwodami do licznika. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kadargo Napisano 22 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 Pisanie na telefonie i stąd przecinek nie tam gdzie trzeba. Faktycznie 25.4mm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Aurox Napisano 22 Grudnia 2011 Udostępnij Napisano 22 Grudnia 2011 będę testował po świętach, założę na powrót małe kółka , znaczy 26 i zobaczę jak się prowadzi Bardzo mnie ten temat ciekawi, chciałbym poznać prawdę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.