Skocz do zawartości

[Korba] FC-M411 zmiana na FC-M521?


Pavvel

Rekomendowane odpowiedzi

Proszę Was o pomoc. Stwierdziłem, że skoro tylna przerzutka obsługuje 9 rzędów (bo obsługuje), to zmienię kasetę z 8 na 9. Ok, sprawa prosta (o ile się nie mylę, i 8 i 9 mogą funkcjonować na tej samej piaście - a czytałem tu, że mogą). Pytanie tylko, jak się zachowa korba, wg producenta przeznaczona pod 8 rzędów - wspomniane w tytule M411? Ma mały przebieg, nie widać na niej żadnego zużycia praktycznie (prócz rys na lakierze na blacie), więc nie jestem przekonany do wydatku na korbę (i suport), wolę włożyć to w co innego. Więc zapytowywuję:) Czy praca jakoś zauważalnie się pogorszy? Jeśli tak, to byłbym jednak zdecydowany zmieniać na M521, w wersji 48/36/26 (jak się przyglądałem mufie, to jednak nie jest idealna, więc na tą chwilę zintegrowany suport mnie nie bardzo ciągnie.. Myślę jeszcze w wersji zupełnie budżetowej nad M422, ale ta ma mniej zębów. Zmiana suportu z kwadratu na octalink to żaden problem.

Konkludując, czy korba, którą posiadam wystarczy i pojeżdżę na takiej konfiguracji równie komfortowo i długo, jak na dotychczasowej (8-mio rzędowej).

 

Z góry dzięki :)

 

P.

 

Ps. wiem, że są wątki, w których toczy się ogólna dyskusja nad współpracą komponentów, jednak wydaje mi się, że moje pytanie jest na tyle konkretne, że pozwoliłem sobie założyć nowy wątek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musisz zmieniać korby na 9 rzędowa ta, którą masz w zupełności obsłuży napęd 9 rzędowy. Podział na grupy 8,9,10 rzędowe korb ze strony Shimano jest w moim mniemaniu zagrywką czysto marketingową. Zresztą znajomemu zakładałem tą samą korbą, którą masz do napędu 8 rzędowego i wszystko śmigało świetnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@up, to i tak było w planach (choć i tak Alivio się spisywało dobrze), ale dzięki za radę :) Co prawda zmieniać chciałem na wszelki wypadek i na przyszłość, bo powoli i docelowo chcę cały napęd podnieść przynajmniej o klasę (więcej mi nie trzeba). Jednak muszę przyznać, że kasę wolę zbierać na amor, niż na korbę, do której pretensji żadnych nie mam :)

 

P.

 

Edit. Swoją drogą, a propos przedniej przerzutki. FD-M660 z 2009 vs M590 2010, w znanym sklepie ta sama cena, więc SLX?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiany jakości pracy w przedniej przerzutce ciężko wyczuć nawet przy modelach XT czy XTR większy wpływ na zmianę biegów ma sama manetka. Różnią się natomiast jakością wykonania, trwałością i wagą. Polecam SLX'a ale tylko wersję Down-Swing jest dużo trwalsza i sztywniejsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Manetki siłą rzeczy zmienić muszę, bo teraz są Alivio pod 8 rzędów. Wybrałem SLXy. Różnica w cenie w stosunku do Deore praktycznie żadna (przynajmniej na tą chwilę i tam, gdzie będę kupował).

 

P.

 

Ps. Zatem więc, zostaje mi wybrać jeszcze linki i pancerze :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zależy, jaką kwotę zamierzasz przeznaczyć na pancerze, linki. Zakładając, że ma być tanio i dobrze - Jagwire lub Clark's.

 

Proponuję jeszcze sprawdzić przednią przerzutkę. Jeżeli była oryginalnie pod system 8 rzędowy to przy 9 biegach będzie często obcierać.

Poparte jakimś doświadczeniem? U mnie Alivio FD-M413 + Truvativ Firex 3.3 działa zgrabnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj nie chodzi o przednią korbę tylko o to że zmienia się linia łańcuch która musi obsłużyć 9 a nie 8 biegów i tym samym prowadnica przerzutki przedniej dostosowanej do ośmiu biegów teraz musi obsłużyć szerszy kąt i tym samym będzie ocierać bo jest przystosowana do 9'tki Proste! A czy jest to poparte dowodami? TAK a przy okazji podparte zaleceniami producenta. Efektem korzystania z przerzutki na ósemkę z kasetą dziewiątką jest taki że nie obsługuje pełnego zakresu biegów. Działać to działa tylko obciera tam gdzie nie powinno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Dobierając odpowiedni, najczesciej dedykowany suport uzyskami takie same parametry przy obu korbach, łańcuch będzie sie poruszał w tym samym zakresie. Realnym jest ustawienie przedniej przerzutki obsługującej 9s z łańcuchem od 8 tak by zakres pracy na 3 biegu wynosił nawet 6 biegów czyli od 3 do 8 z tyłu oczywiście owo pole mozna przesuwać adekwatnie do predyspozycji od 9 do 4 itd. Nikt mi nie wmowi ze to nie możliwe bo sam tak 3 sezony jeździłem i sobie chwaliłem bo łańcuchy 8 rzędowe był tańsze a używane na kasecie 9 rzędowej. Tak że zalecenia producenta są najczesciej jak to było wspomniane chwytem marketingowym wmawiając ze jest to nie kompatybilne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie mówi że jest to niemożliwe. Jeszcze raz powtórzę, że korba nie ma z tym nic wspólnego... chodzi o zakres samej przerzutki przedniej który jest inny w 8 a 9.

 

Realnym jest ustawienie przedniej przerzutki obsługującej 9s z łańcuchem od 8 tak by zakres pracy

 

O co chodzi? Chyba nie zrozumieliśmy tematu? Nikt nic nie mówił o łańcuchu 8s kasetą 9s a działaniem samej przedniej przerzutki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szerokość kasety nie ma z tym nic wspólnego chodzi o budowę samej prowadnicy przedniej przerzutki w praktyce nie będzie to dobrze chodzić. Pawel zrobi jak chce może zostawić przednią przerzutkę i przekonać się na własnej skórze że zakres biegów będzie ograniczony tz. będzie obcierać wiem to z doświadczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jest podobna sytuacja. Korba FC-M411 kaseta HG50-9, łańcuch HG53, przerzutka przód tymczasowo altus, tył tymczasowo alivio. Wszystko chodzi bardzo dobrze, bez szumów zgrzytów itp. Nawet kółko przerzutki nie obciera o największą koronkę z tyłu a ma 34 zęby. Jedynie problem mam z przednią lewą manetką ,czy ma być z systemu 8-śmio , czy może być z 9-cio rzędowego. Na razie używam manetki nieindeksowanej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszy mnie popularność tematu:) Jak będzie z wymianą - to zobaczymy, najpierw czekam na wycenę ubezpieczyciela, bo dziś jakaś pani postanowiła zaparkować w moim bagażniku... A jako płatnik VAT będę musiał wysupłać kasę na ten właśnie podatek na naprawę - polskie prawo jest głupie.

W każdym razie, przednią przerzutkę zmieniam, to postanowione. Rozmowa na ten temat o tyle ciekawa, że wnosi do tematu wiele wiedzy.

Manetki XT - zapewne macie rację, ale pytanie, które muszę sobie postawić jest następujące - czy potrzeba do mojego jeżdżenia dorzucać stówkę do manetek? Szczególnie, że nieszczególnie się na to ma?:) Kwestia do zastanowienia się.

Linki i pancerze - mam komfort nie bycia zmuszonym do najtańszego zakupu, więc mogę sobie pozwolić na coś rozsądnego. Kwestia porozglądania się. Kupuję też obcinaczki do linek (przy okazji kompletowania sprzętu), więc dam sobie radę i z tym zagadnieniem.

 

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem na jakim poziomie zatrzymałeś się w reszcie osprzętu, ale do rekreacyjnej jazdy wykraczanie wyżej niż Deore to już lekka burżuazja.

Linki które zaproponowałem to nie jest jakieś stricte budżetowe rozwiązanie, bo takie się nie opłaca. Komplet takich pancerzy i szlifowanych linek Jagwire to około 45-50zł (razem z hamulcami).

 

@bywatel Przednia manetka może być z jakiejkolwiek grupy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem zdania że komponenty powinny być ze sobą kompatybilne w ten czas wszystko będzie działać na 100% Można kombinować i mieszać różne systemy lecz finał jest taki iż czasem to działa a czasem nie.

 

Pawel jeżeli wcześniej miałeś 8s a teraz wrzucasz kasetę 9s to musisz zmienić manetki przynajmniej prawą ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doskonale o tym wiem, Panowie :) Pisałem o tym wcześniej - myślę o SLX, bo od Deore są droższe o 10 zł. Z tyłu jest Deore shadow (m592), z przodu w tej chwili Alivio, zmienię na Deore (bądź SLX, bo różnica w cenie też jest około 10zł). Tył na razie zostanie jaki jest, może za jakiś czas zmienię. Korba - jak pisałem wcześniej - w tej chwili nie mam jakoś ochoty wydawać na nową, bo to wydatek niemały, a obecna jest ok, choć to tylko Alivio. W końcu i ona też pójdzie do wymiany, ale wolałbym nie teraz.

 

Fenthin, właśnie o czymś takim myślę, jak pisałeś o pancerzach i linkach.

 

Wychodziłoby na tą chwilę tak:

korba Alivio

kaseta Deore

przerzutka przód Deore (lub SLX)*

przerzutka tył Deore

manetki SLX (lub Deore)*

 

* w obu przypadkach różnica w cenie około 10zł, a w nawiasie to, co mnie kusi mniej.

 

P.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...