Skocz do zawartości

[rower] Kross Level F7 nowy za 3600 zł, czy warto?


Kamillo215

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Skorzystałem z tej oferty ok. miesiąc temu i jestem bardzo zadowolony, wcześniej miałem kontakt z tym modelem gdyż posiada go mój kuzyn :) Recon dobrze chodzi, podobnie do airo. Jak dla mnie warto ;)

 

P.S. Przerzutki to cud w porównaniu do moich poprzednich deore xD

Napisano

Jestem innego zdania, nie jestem ekspertem, ale w tym modelu według mnie jak siądzie damper to cały rower będzie już można sobie o 4 litery potłuc...

Napisano

Nad tym KROSSem F7 zastawiam się tym bardziej, ponieważ w 2009 roku kosztował on 5800 zł, rok temu 4800 zł, a teraz niecałe 3600 zł.

Czy za taką cenę opłaca brać się Fulla z taką technologią karbonowo-tytanowo-alu?? Czy mimo wszystko technologia 2009 nie będzie za bardzo przestarzała :D

Ponieważ na oku mam jeszcze "sztywniaka" A8 z 2011

http://www.t-bike.pl/p/pl/3270/rower+kross+level+a8+2011.html

 

Panowie, który będzie "pewniejszy"??

Napisano

Ten rower ma zaledwie 50mm skoku więc zbytniego komfortu się nie spodziewaj. Jak nie ustawisz go bardzo twardo to będzie dobijał na byle dziurze. 50mm skoku to mniej więcej tyle ile daje opona. Poza tym konstrukcja w której wahacz trzyma się przedniego trójkąta wyłącznie na trzech cienkich carbonowych listewkach wydaje się bardzo wiotka, jak masz dużo pary w nogach to mogą pojawić się problemy z przerzutkami/przeskakiwaniem łańcucha.

Napisano

Panowie, który będzie "pewniejszy"??

 

"Pewniejszy" jest chyba Level A8, bo to sztywniak. Ale osprzęt gorszy... Ten Level A7 to trochę wynalazek...Rozwiązanie dość nie typowe, nie to co np nowy Earth. Ale nie to że mega zły, bo przecież ludzie na tym jeżdżą.

  • Mod Team
Napisano

Ten rower ma zaledwie 50mm skoku więc zbytniego komfortu się nie spodziewaj. Jak nie ustawisz go bardzo twardo to będzie dobijał na byle dziurze. 50mm skoku to mniej więcej tyle ile daje opona. Poza tym konstrukcja w której wahacz trzyma się przedniego trójkąta wyłącznie na trzech cienkich carbonowych listewkach wydaje się bardzo wiotka, jak masz dużo pary w nogach to mogą pojawić się problemy z przerzutkami/przeskakiwaniem łańcucha.

Skąd informacja o rzekomej wiotkości tego typu rozwiązania? Z Twojego postu można wnioskować ,że podobne problemy będą wystepować w innych rowerach FS korzystających z ugięcia elementów karbonowych ( lub karbonowow- tytanowych jak w F7)jak Orbea OIZ

http://www.orbea.com...m/#presentacion

o Scalpelu nie wspomnąc

http://www.cannondal...pension/scalpel

 

Możesz jakoś umotywować teorię o przeskawiwaniu łańcucha? Bo ciekawym jestem. No i które opony dają 50 mm skoku ? Od razu kupuje komplet i będę miał 150 mm skoku w rowerze.

Generalnie wykorzystywanie elastyczności elementów karbonowych nie jest nowym pomysłem - prywatnie kupiłbym jednak F7 - mimo małego skoku mamy jednak większy komfort jeżdżenia przy nieznacznie wyższej wadze- IMO fajny rower do XC lub maratonów w niezbyt górzystym terenie- wyposażenie ,jak na tą cenę całkiem niezłe.

Stwierdzenie ,że A8 jest pewniejsze bo sztywniak.... ciekawe,ciekawe

Napisano

Skąd informacja o rzekomej wiotkości tego typu rozwiązania? Z Twojego postu można wnioskować ,że podobne problemy będą wystepować w innych rowerach FS korzystających z ugięcia elementów karbonowych ( lub karbonowow- tytanowych jak w F7)jak Orbea OIZ

http://www.orbea.com...m/#presentacion

o Scalpelu nie wspomnąc

http://www.cannondal...pension/scalpel

 

Możesz jakoś umotywować teorię o przeskawiwaniu łańcucha? Bo ciekawym jestem. No i które opony dają 50 mm skoku ? Od razu kupuje komplet i będę miał 150 mm skoku w rowerze.

Generalnie wykorzystywanie elastyczności elementów karbonowych nie jest nowym pomysłem - prywatnie kupiłbym jednak F7 - mimo małego skoku mamy jednak większy komfort jeżdżenia przy nieznacznie wyższej wadze- IMO fajny rower do XC lub maratonów w niezbyt górzystym terenie- wyposażenie ,jak na tą cenę całkiem niezłe.

Stwierdzenie ,że A8 jest pewniejsze bo sztywniak.... ciekawe,ciekawe

Ramy które podałeś mają tradycyjny zawias przy damperze a w Krossie zarówno na dole jak i przy damperze wahacz trzyma się ramy wyłącznie za pomocą cienkich carbonowych desek. Wyobraź sobie jaką odpornosć na skręcanie ma taka deseczka. To tylko moja teoria ale jestem przekonany że gdyby to rozwiązanie się sprawdzało to bardziej renomowani producenci jak choćby Cannondale czy Orbea by je stosowali bo daje duży zysk na masie.

50mm skoku w oponie? Opona 2,25" ma około 50mm wysokości wiec tak samo jak zawieszenie Krossa, ugnie się najwyżej o 50mm zanim dobije. I w przypadku opony i w przypadku dampera część skoku zje cieżar rowerzysty.

 

Że nawet takie zawieszenie w jakimś stopniu poprawi komfort to nie mam wątpliwości, tylko że przy takim skoku będzie to ciężko wyczuć a rower będzie mniej uniwersalny od sztywniaka.

  • Mod Team
Napisano

Koen, przede wszystkim element sprężynujący przy damperze jest z tytanu - karbonowe są tylko widełki dolne. Zarówno Orbea jak i Scalpel mają, podobnie jak Kross , karbonowe widełki podlegajace odkształceniom między mufą a mocowaniem tylnego koła- więc pod tym względem są to podobne rozwiązania- dlaczego więc nikt nie neguje sztywności tej części zawieszenia w Orbei i Cannondale'u? Dyskusyjna jest tylko tytanowa płytka przy damperze,ale może właśnie tego typu mocowanie pozbawione łożysk zagwarantują nam większą sztywnośc połaczeń.

Jeśli opona ma wysokość 50 mm nie znaczy,że o tyle sie ugnie- to chyba oczywiste ,zakładając ,że stosujemy zalecane przez producenta ciśnienie.

Zastanawiające jest ,ze negujecie rower tylko ze względu na stosunkowo rzadkie rozwiązanie zawieszenia- to tak ,jakby napisać,że białe amorki lepiej działają.

Napisano

Koen, przede wszystkim element sprężynujący przy damperze jest z tytanu - karbonowe są tylko widełki dolne.

Nie zauważyłem. Może ma to wpływ na wytrzymałość zmęczeniową, ale na sztywność na pewno nie.

Zarówno Orbea jak i Scalpel nie mają, podobnie jak Kross, żadnych łożysk między mufą a mocowaniem tylnego koła- więc pod tym względem są to podobne rozwiązania- dlaczego więc nikt nie neguje sztywności tej części zawieszenia w Orbei i Cannondale'u? Dyskusyjna jest tylko tytanowa płytka przy damperze,ale może właśnie tego typu mocowanie pozbawione łożysk zagwarantują nam większą sztywnośc połaczeń.

Na pewno nie zagwarantują bo w przeciwieństwie do cienkiej belki, łożysko ma tylko jedną, jasno zdefiniowaną oś obrotu. W F7 obie belki są ustawione prostopadle do siebie więc jest to pomyślane tak żeby uzyskać największą sztywność jaką taka konstrukcja może zapewnić, ale i tak uważam że do sztywności choćby Scalpela, w którym wahacz z jednej strony trzyma zwykłe łożysko, jest daleko.

 

Jeśli opona ma wysokość 50 mm nie znaczy,że o tyle sie ugnie- to chyba oczywiste ,zakładając ,że stosujemy zalecane przez producenta ciśnienie.

Zastanawiające jest ,ze negujecie rower tylko ze względu na stosunkowo rzadkie rozwiązanie zawieszenia- to tak ,jakby napisać,że białe amorki lepiej działają.

Przedstawiłem swoje argumenty przeciw takiemu rozwiązaniu. Nie napisałem nigdzie że jest złe bo tak.

Raczej nikt nie ustawia ciśnienia w oponie tak żeby dobijała bo sporo czasu by zajmowały postoje, to fakt. Ale i damper trzeba ustawić tak żeby nie dobijał przy największym przeciążeniu na jakie się go wystawia. Więc w praktyce nie wykorzysta się nawet tych 50mm, chyba że lubi się metaliczne trzaski dochodzące z dampera. Ok - to porównanie skoku opony i zawieszenia jest przesadzone. Ale jak ktoś miał do czynienia z rowerami z różnym - mniejszym i większym skokiem, ten może mieć jako takie wyobrażenie jak mało użyteczny i mało uniwersalny będzie rower ze skokiem 50mm.

  • Mod Team
Napisano
ale i tak uważam że do sztywności choćby Scalpela, w którym wahacz z jednej strony trzyma zwykłe łożysko, jest daleko.

W którym miejscu Scalpel ma owe łożysko?

1Scalpel_PivotSQb.jpg

 

F7 nie należy do grupy rowerów uniwersalnych- tylne zawieszenie z małym skokiem ma za zadanie pochłaniać część uderzeń i wibracji - czyli wspomóc rowerzystę w jeździe po niezbyt wymagającym terenie- czyli coś pośredniego między FS a HT. Mi przynajmniej takie rozwiązania nawet się podobają-jeśli mówimy o kategorii XC/XCM

Omawiany typ zawieszenia teoretycznie ma sporo zalet:

- mniejsza masa

- mniejsza podatność na zużycie

- brak problemów związanych z luzami i zacierającymi się łożyskami, które w klasycznym zawieszeniu pracują tylko na wycinku obwodu ( przyśpieszone zużycie)

- ułożenie widełek i użyty materiał powoduje,że te elementy pracują praktycznie tylko w jednej płaszczyźnie.

Teoretycznie więc ideał- ale jakoś nie widzę tego typu zawieszenia w rowerach o skoku powyżej 100 mm.

Reasumując- za te pieniądze mamy fajnie wyposażony ,niezły rower. W tym wypadku nie widzę sensu kupowania HT.

Tak na marginesie

Scalpel 2007

Scalpel_2007_1.JPG

 

Orbea Oiz

photo_orbea-oiz-carbon-team_1531.jpg

Napisano

Taki ideał że to rozwiązanie znikło zanim się na dobre pojawiło, a teraz resztki są wyprzedawane za śmieszną cenę.

naprawdę nie widzisz gdzie pokazane przez Ciebie rowery mają łożyska łączące tylną część ramy z przednią? Nie chce mi się w to wierzyć. Orbea ma nawet ogniwo Horsta.

Chciałbym zobaczyć jak ten górny element zachowuje się w czasie hamowania, bo o ile przy pochłanianiu nierówności jest rozciągany, to mam wrażenie że przy momencie skręcającym cały wahacz w kierunku takim jak obrót tylnego koła, będzie się giął podobnie jak tutaj

220px-Buckled_column.svg.png

 

PS: takich rozwiązań nie stosuje się w rowerach z większych skokiem bo nie podołałyby zmeczeniowo. Nawet nowy Scalpel 29 ze skokiem 100mm ma już tradycyjny zawias. Poza tym nie ma zbytnio możliwości umieszczenia punktu obrotu w miejscu optymalnym dla pracy zawieszenia.

  • Mod Team
Napisano

Jeśli Ci się rozchodzi o górne łożysko to widzę- się tu nie dogadaliśmy

Koen, ja nie będę Cię przekonywał na siłę o zaletach tego typu rozwiązań- nie o to chodzi. Ty masz swoją opinię,ja swoją i na tym poprzestańmy.

Odnosząc się do twojego rysunku- o ile dobrze zrozumiałem, to założyłeś,że na ten tytanowy element będą działały siły skręcające przyłożone do obydwu końców,gdzie każda z nich działa w odwrotną stronę ( pisząc po chłopsku)? Jeśli tak, to wydaje mi się ,ze spłaszczone widełki dolne będą przeciwdziałały powstawaniu takich sił. Klasyczne zawieszenie na łożyskach będzie bardziej podatne choćby ze względu na luzy na łożyskach.

Zaznaczam jednak ,że się nie znam.

Tak więc kończymy ten OT.

Napisano

Nie skręcające tylko ściskające :)

W zależności w którym punkcie koło będzie miało kontakt z glebą w czasie hamowania, mniejsza lub większa siła będzie ściskała tą tytanową blaszkę, i od momentu utraty stateczności już w zasadzie nic nie będzie jej powstrzymywało przed całkowitym złożeniem się. W przypadku sztywnego górnego łącznika nie ma takiej możliwości.

f7.jpg

 

Ps: Scalpela też nie uważam za żadną rewelacje właśnie ze względu na słabo zoptymalizowane zawieszenie. Jak buja przy jeździe na siedząco, dobrze widać tutaj:

(od 1:05), i to mimo ustawienia znikomego sagu co widać na samym początku gdy gość wsiada na rower. Lekki jest i to wszystko.

 

Ten Kross F7 może jest w praktyce dużo lepszy niż mi się wydaje, ale trzeba mieć świadomość że ma bardzo ograniczone zastosowania. Sztywniak wydaje mi się w tym wypadku bardziej uniwersalny. Można ostrzej pojechać, zaliczyć jakąś małą hopke bez obawy o dobicie czy coś gorszego, odpada problem z serwisem dampera. Więc warto przemyśleć czy bardzo mała poprawa komfortu jest warta nowych problemów jakie wiążą się z posiadaniem fulla.

Napisano

Tak się trochę przyczepię. Argument o 50mm ugięcia opony miałby sens tylko i wyłącznie wtedy, gdyby na F7 jeździć na samych obręczach.

 

Rowery o tak małym skoku nie są uniwersalne. I z założenia nie mają być. Więc kolejny nietrafiony argument. Kilkadziesiąt mm skoku poprawia trakcję i w minimalnym stopniu może zwiększać komfort. Tyle. A przy tym takie zawieszenie jest lekkie. I o to tu właśnie chodzi.

Napisano

Nie zamierzam zawzięcie krytykować tej ramy bo raz że nie po to tu jestem, a dwa że cenię Krossa za to że próbują wprowadzać jakieś swoje pomysły zamiast klepać od wielu lat to samo (mimo że jest co usprawnić) jak wiele bardziej "prestiżowych" firm. Np. bardzo podoba mi się ich nowy full Earth, gdybym stał teraz przed zakupem tego typu ramy/roweru to ten byłby w ścisłej czołówce (byłem takiego zdania jeszcze zanim strzeliła mi rama spod znaku wielkiego G***a).

 

Wracając do tematu - porównanie skoku zawieszenia i wysokości opon nie jest dobre, o tym już było wcześniej. Nie zmienia to faktu że 50mm skoku to jest strasznie mało ale na ten temat też już zostało wszystko wcześniej powiedziane.

 

Powiem tak - mam fulla ze skokiem 100mm i mam sztywniaka, i gdybym miał wybierać między A8 i F7 to wybrałbym A8, albo do wiosny dozbierał do fulla ze skokiem co najmniej 100mm, np. Earth. Ewentualnie teraz A8 i zbierać na amortyzowaną ramę.

Napisano

radeks23 chodziło Ci chyba o F7 niż A8 :)

 

Natomiast jeżeli chodzi o rower to chyba skuszę się jednak na Krossa Levela A8 2011. Ze względu na cenę, ponieważ mogę go kupić za 3099 zł + licznik sigmy :D

Rower oczywiście nowy z zerowym przebiegiem. Dzisiaj osobiście sprzedawca pokazywał mi go jak leżał sobie na regale w Krossowskim kartoniku.

Porównując A8 z Ltd Comp to A8 nie wypada tak źle. A8 ma lepszego amora, oponki, ponoć hamulce, może i troszeczkę gorsze przerzutki ale tylko trochę :) Może ramka Krossa to nie Cube, ale sporo osób w maratonach startowało nawet na A4 :D Aczkolwiek duży + dla Krossa ponieważ ta ramka w porównaniu do Cuba jest odporna na kamienie.

Ponoć minusem A8 jest kierownica - niecałe 580mm to śmiech raczej, ale tu akurat problemu nie będzie, ponieważ sprzedawca zadeklarował się, że jeżeli zdecyduje się na owego krosaa to za 100 zł wymieni mi prostą kierownicę na ritcheya WCS rizer 660mm. Więc nie ma się chyba nad czym zastanawiać. Tym bardziej, że ten rower w katalogu kosztował 3999 zł, a tutaj licznik i kierownicę mam praktycznie gratis, a te rzeczy na allegro kosztują odpowiednio 100 zł i 250 zł.

 

Koen dobrze napisał... Kross od pewnego czasu robi dobre, a nawet bardzo dobre rowery, które nie ustępują konkurencji (oczywiście w granicach rozsądku :D). Chociażby Full Earth, czy sztywniaki A+ i A10. A jak sobie przypomnę sesję Asi z A+... mmmm :)

Napisano

Ponoć minusem A8 jest kierownica - niecałe 580mm to śmiech raczej

 

Wszyscy oszaleli na punkcie szerokich kier... masakra jakaś. Kierownicę dobiera się do szerokości ramion, tras itp. a nie, bo... jest modna. Nie mówię, że nie popełnili błędu dając dość wąską i nie dając możliwości dopasowania sobie - w sensie przycięcia...

Napisano

rastatajm czasem widziałem, że ludziom nawet te 660mm brakowało... 5 latarek, gps :)

 

A tak naprawdę to każdy co innego woli, po za tym zależy to od sylwetki bikera, jak będzie miał dłuższe ręce, szerszy w barach to zawsze lepiej mieć ręce trochę szerzej.

 

W moim przypadku przy 580mm jest za wąsko.

Napisano

Mam ten rower od niedawna - miałem trochę pecha, bo musiałem wysłać go od razu do serwisu.

W każdym razie wrócił nie dawno, ale.... nadal chyba coś nie tak :(

Przedni amor rs recon nawet jak jest zablokowany to ugina się trochę, ale to chyba normalne?

 

Ale za to manetka blokady dampera działa odwrotnie tzn. na manetce niby odblokowany, ale nie ugina się - jak na manetce zablokowany to wtedy pracuje normalnie - czym to może być spowodowane?

Napisano

Jeżeli chodzi o przód to jest to "tylko" Recon, ale jeżeli go zablokujesz to powinien być praktycznie sztywny - skok 10mm max.

Natomiast jeżeli chodzi o damper. Tam jest skok 50mm, także nie jest dużo, natomiast jeżeli chodzi o blokadę skoku w damperze zobacz czy linka przy manetce od blokady jest odpowiednio ustawiona, czy jak masz zablokowane na manetce to czy nie jest na odwrót w damperze.

Tu raczej nic więcej nie będzie ;)

 

Nie ma co się na zapas przejmować, tym bardziej, że ten rower był stworzony dla profesjonalistów, jak to Kross zapewnia. Po za tym dwa lata temu kosztował prawie 6 tyś zł.

 

Jak by co to kolejny raz z nim do serwisu. Tym bardziej, że dni w które będziesz go teraz ujeżdżał będzie coraz mniej, a po co masz się tym przejmować.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...