Skocz do zawartości

[Damper] Fox vs Manitou


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Jestem zielony w sprawie damperów, więc proszę Was o pomoc.

Czy moglibyście mi napisać Wasze doświadczenia z damperami takimi jak Manitou Swinger 3way i Fox RP2/3?

Jestem bardzo ciekawy ich porównania.

Wiadomo, że najbardziej chciałbym usłyszeć coś od osoby, która miała obydwa, ale nie wiem, czy takowi na forum są.

Pozdrawiam, Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jeździłem na Manitou ale jeździłem m.in. na kilku Fox-ach (Float, Float R. RP2, RP23). Manitou znam tylko z testów w prasie i na www. Nie przypominam sobie, żeby Fox wypuścił jakiś niedopracowany projekt, a firmie Manitou zdarzały się, łagodnie mówiąc nie najlepiej oceniane produkty (podobnie zresztą było z amortyzatorami przednimi).

Wydaje mi się, że zakładając Foxa ryzykujesz o wiele mniej niż w przypadku Manitou. Fox ostatnio bardzo czytelnie oznacza jakie zawory są zastosowane w danym egzemplarzu, bo np RP23 produkowany jest w kilku konfiguracjach (różne zawory kompresji i odbicia). O wiele łatwiej dobierzesz charakterystykę pracy dampera do konkretnego zawieszenia. Np do wahacza podatnego na bujanie zaleca się wersję z mocniejszym tłumieniem kompresji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Coś z Propedalem lub namiastką platformy. Manitou , z tego co słyszałem na ławce pod sklepem, ma blokadę na sztywno z nieregulowanym blow offem. W Radimie jest możliwosć wymiany dźwigni blokay na pokrętło regulacji kompresji - a tego mi w Foxach brakuje.

W grę wchodzi jeszcze RS Monarch, ale raczej Foxy ( RP2,RPL, RP23) będą najlepszym rozwiązaniem.

Nawiązując do postu Cynamona

np RP23 produkowany jest w kilku konfiguracjach (różne zawory kompresji i odbicia)

warto zapytać producenta ramy o zalecane ustawienie .

Alternatywą może być Cane Creek Cloud Nine

http://www.canecreek.com/component-suspension?product=cn-sizes-weights

który pozwala na regulację tłumienia i kompresji w dowolnym momencie bez rozbierania tłumika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kilka lat temu manitou miały bardzo dobre dampery z dużą możliwością regulacji -np 3-way swinger.

 

wszystko też zależy od kwoty którą dysponujesz, jeśli wcześniej chodziło o damper Radium, to ciężko ten model porównywać do np. 3x droższego foxa.

są tańsze Manitou i droższe, są i prostsze foxy i droższe/bardziej skomplokowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem skąd pytanie o Manitou :) Generalnie to tak: w przypadku tej firmy trzeba brać takie modele które pozwalają na regulację SPV czyli Swinger 3 way lub 4 way. SPLIT RPA też posiada możliwość "regulacji" platformy tylko, że opinie o skuteczności są podzielone więc ciężko jednoznacznie to ocenić. Przede wszystkim chodzi o to aby dobrać taką wersję, gdzie wiadomo że regulacja daje efekty odczuwalne w czasie jazdy.

 

Testy jednego i drugie są do wygrzebania na stronach bikeboardu więc google w dłoń i jedziesz z koksem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak na razie rama owiana jest tajemnicą. Okaże się co będzie, ale są dwie na polu boju. I w jednej jest Fox RP3 a w drugiej Manitou Swinger. Cane Creek miał być zamontowany, ale nie wejdzie.

enduroriderPL Skąd wiesz skąd pytanie o Manitou?

 

PS. Testy obydwu już są przeze mnie ogarnięte :)

 

Z Manitou jest brany pod uwagę tylko i wyłącznie Swinger 3way

A z Fox tylko RP3

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, ponieważ ostatnio sypnęło tymi damperami na rynku i nie sposób przejść obok nich obojętnie choć muszę przyznać, że początkowo myślałem iż chcesz po prostu kupić sam damper ;)

 

Generalnie najwięcej uwagi trzeba poświęcić dostępności części takich jak uszczelki. Tulejki DU (oczka dampera) jak i tuleje montażowe bez problemu można kupić. Różnie bywa z gumą. Swego czasu Wigwam (Plus) był tak uprzejmym serwisem, że z chęcią brał shocka do roboty ale nie sprzedawał samych uszczelek! Poszukaj w archiwum to znajdziesz posta, gdzie jest podany wstępny namiar na kogoś z innego forum - człowiek robił pełen serwis za ułamek nazistowskiej kwoty jakiej żądał Wigwam (Plus).

 

Swinger 3 way miał dobre opinie i patrząc na ten damper uważam, że tam jest to co jest potrzebne jednak pamiętaj, że w SPV musi być co najmniej 50 PSI więc rama z małym przełożeniem plus bardzo lekka osoba może mieć problem z za twardym zawieszeniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ja posiadam Manitou 4Waya na sprężynie w ramie 4zawiasowej i z jego działania jestem zadowolony. SPV działa bardzo dobrze, niweluje całkowicie bujanie na podjazdach, "wybiera" też nieźle. Niestety nie mam porównania bezpośredniego z Foxami, ale z tego co czytałem Manitou ma lepszą platformę, za to Foxy lepiej wybierają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybór padł na swingera. Okaże się jak to będzie działało jak złożę rower. Ważę jakieś 72kg, więc nie powinno być najgorzej :)

Pytanie jest jedno:

-jak dobierać ciśnienie w SPV? Jest jakaś tabelka jak powiedzmy do Dual Air w RS? Czy dobiera się na chybił trafił?

Rower będzie dziwnym połączeniem... Karbonowa Merida z RST First z przodu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeździłem meridą 96 z zamontowanymi na zmianę foxem rp2 i manitou Swinger 3 way i ze względu że maniek miał 2 wentyle można było go ustawić bardziej precyzyjniej pod swoje upodobania i preferencje no i przede wszystkim pracował całością swojego skoku tłoczka czyli 50 mm (ustawiony sag około 8-10mm), a fox przy takim samym sagu niestety tego nie potrafił i zawsze zostawało te 10-13 mm skoku niewykorzystanego i to go dyskwalifikowało.

Teraz posiadam meride one twenty i zamontowany DT carbon xr w wersji z manetką i też daje rade :) Ale jestem ciekawy jak poradził by sobie w tej ramie Swinger.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam obecnie rower pożyczkę z 4wayem, a oprócz niego używałem/używam foxa rp23.

4way eliminuje bujanie tak długo jak się siedzi na siodle, sprint na sztywno nie jest możliwy choć potrzeba ciut mocniejszego inicjalnego "kopnięcia" żeby zmusić go do ruchu.

Starszy rp23 w ramie ibis mojo był niepodatny na bujanie przy platformie włączonej na stopień trzeci, jednak wtedy w siodle usztywniał ramę całkowicie a na stojąco prawie całkowicie.

Nowszy rp23 w tej samej ramie ma inne ustawienie poziomu tłumienia kompresji i reaguje na pedałowanie na stojąco uginaniem zawieszenia na trójce pp. Za to jest czulszy i w pozycji siedząc zapewnia właściwie taką samą prace zawieszenia jak przy wyłączonym pp, z różnicą małych nierówności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka lat jeździłem na merida lrs trans mission elite http://www.google.pl/imgres?q=merida+lrs+trans+mission+elite&um=1&hl=pl&client=opera&hs=E21&sa=N&rls=pl&channel=suggest&tbm=isch&tbnid=zQGcGuT59K5ATM:&imgrefurl=http://velosamara.ru/forum/viewtopic.php%3Ff%3D41%26t%3D22395&docid=71qzSJCnoIltPM&imgurl=http://s52.radikal.ru/i137/0905/25/4593373f5ed3.jpg&w=750&h=448&ei=Ke2-TsjPGcqksgbF_aSJAw&zoom=1&iact=hc&vpx=999&vpy=609&dur=387&hovh=173&hovw=291&tx=148&ty=89&sig=106952180223014077171&page=1&tbnh=115&tbnw=193&start=0&ndsp=35&ved=1t:429,r:25,s:0&biw=1680&bih=927

oczywiście we własnej specyfikacji osprzętowej ale miałem zamontowany damper manitou swinger 3 way i naprawdę bardzo ładnie to chodziło skoku ramy około 130mm, jak zapodasz tego lrsa w "plastiku" i ten damper to będziesz z tej ramy bardzo zadowolony bo skok około 80-100 mm a kąty typowo do ścigania coś jak w lrs xc mission elite skok 55/65/75 w zależności który otwór był wykorzystywany ( też miałem i katowałem z oryginalnym damperem german ), przy odpowiednim ustawienia dampera nie pracuje na płaskim i na podjazdach, a na zjeździe łyka to co trzeba :) rama słuchała jak zaczarowana, dzwoń do meridy bo z tego co się orientuję to mają jeszcze to tej ramy dampery i manitou 3 way oraz dt z blokadą skoku z czego ja polecam szczerze manitou mimo że bez blokady ale lepsza praca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...