malcolm555 Napisano 25 Września 2011 Napisano 25 Września 2011 Witam, Bardzo chciałbym prosić o pomoc. Mam możliwość wycięcia laserem tarczy hamulcowej(hyrdauliczne planuje) tylko jest kilka problemów. 1. Muszę wykonać projekt w .dwg lub .dxf co dla mnie nie stanowi przeszkody, schody zaczynają się przy wymiarach. Nie mam pojęcia skąd wziąć rysunek techniczny tarczy hamulcowej. Wszyscy piszą tylko o średnicy np. 160mm. A mi potrzeba dokładnego wymiaru średnicy, na której są rozłożone otowory (sześć), które pokrywają się z tymi z piasty. Nie wiem jaki mają mieć wymiar te otwory na śruby (wiem tylko że są dokręcane imbusem 5mm, ale to za mało). Następne sprawa to szerokość którą obejmuje kolocek i czy ten odcinek na tarczy dziurkować na rożne sposby i kształty jak to widać na różnych tarczach w sklepach, czy może zostawić pas bez otworów, aby była większa powierzchnia hamowania? Jakie wymiary w tarczy są najważniejsze i muszą być dokładnie narysowane, jakie wymiary w tarczach są standardowe dla wszystkich modeli? Czy mogę zrobić grubość 2mm tych tarczy? 2. Teraz pytnie dotyczące mojego roweru. Posiadam Kross Level A2 z 2011 roku na v-brake. Piasty to prawdopodbnie joytech i nie posiadają tego mocowania na sześć śrub, czyli pod hamulce tarczowe(mocowanie na sam hamulec jest na amortyzatorze jaki i na ramie z tyłu, rower ma z tyłu 8 biegów). Pytanie moje jest takie: Czy mogę wymienić piasty na takie z mocowaniem przystosowanym do tarcz? Czy może jest to związane z powiekszeniem się szerokości piasty(zmieści się czy może nie)? Jakie piasty wybrać? btw. Chcę zrobić przód na 185mm(santour xcm-tragiczny na ale na razie musi być) a tył na 160mm. btw2. Lubie jeździć po lasach, górkach, rozwalonych lesnych drogach, błocie i uwielbiam zjeżdżać z górek. Czyli ogólnie to XC i lekkie DH. Pozdrawiam i dziekuję za wszelką pomoc. Za wszelkie błędy i pomyłki przepraszam ;]
Schwefel Napisano 25 Września 2011 Napisano 25 Września 2011 A nie możesz zrobić tak jak wszyscy czyli kupić tarczę w sklepie? To nie majątek chyba. Już był na forum taki co chciał wycinać tarcze i na chęci się skończyło.
malcolm555 Napisano 25 Września 2011 Autor Napisano 25 Września 2011 Te wycięte tarcze dostane za free. Zapomniałem dodać.
Mod Team safian Napisano 25 Września 2011 Mod Team Napisano 25 Września 2011 Dostaniesz za free, super. Wyobraź sobie długi zjazd, zjeżdżasz, 60kmph, naciskasz dźwignię hamulca - łubudu - nie masz tarczy bo źle policzyłeś naprężenia i tarcza pękła. Na LB Tehan robił kiedyś własne tarcze, jak tak to czytałem to złapałem się za głowę jak widziałem ile to wyliczeń, jak szczegółowe projekty musiał robić i przede wszystkim ile czasu mu to zajęło. Podsumowując: jeżeli się na tym nie znasz to nawet się za to nie zabieraj bo w najlepszym wypadku stracisz tylko trochę czasu, w gorszym wypadku stracisz zęby :E Tarcze zwykle dokręca się torxem :c Jak chcesz uprawiać 'lekkie DH' na XCMie z tarczą 185 własnej produkcji to wcześniej zarezerwuj sobie łóżko na OIOMie :|
malcolm555 Napisano 25 Września 2011 Autor Napisano 25 Września 2011 Dzięki za odpowiedź. Projekt tarczy przerysowuje w AutoCAD w skali 1:1 ze zdjęcia tarczy firmy Avid. Więc ksztłt tarczy wszelkie łuki oraz promienie są zachowane. Materiał jaki mógłbym użyć to stal 11g12(bardzo mocna stal). Co o tym sądzisz ? Może dasz rade podrzucić link do tych obliczeń, bardzo mnie to zaciekawiło.
Siurak Napisano 25 Września 2011 Napisano 25 Września 2011 Kolego Malcolm, jeśli faktycznie Cię to ciekawi i masz podstawową wiedzę potrzebną do takich obliczeń to zacznij od projektu prostej tarczy. Policz momenty, naprężenia i całą mechaniczną resztę. Zobaczysz, że jest z tym trochę roboty. Wyciąć oczywiście nikt Ci nie zabroni, ale jest to ryzykowne. Jeśli nie przemawia do Ciebie zdrowie to taka tarcza może się odkształcić, pęknąć i skasować Ci hamulec, koło i kto wie co jeszcze. Co do DH na XCMie to myślę, że to po prostu mylenie pojęć sam mam podobny rower i nie wyobrażam sobie robienia nim tego, co obecnie nazywane jest DH. Za to jak każdy lubie pozjeżdżać z górek ale to jednak nie do końca to samo
zeflo Napisano 26 Września 2011 Napisano 26 Września 2011 Myślę że na samym wycinaniu się nie skończy - podejrzewam że tarcze po wycięciu są poddawane jakimś procesom technicznym , pewnie jakaś obróbka cieplna czy jeszcze coś innego Jeśli aż tak zależy Ci aby było tanio , szukaj używanych tarcz na allegro , majątku nie wydasz. Ostatnio sprzedałem tarczę Avida 160mm za 25zł . Albo od razu szukaj zacisków razem z tarczami
Fludi Napisano 26 Września 2011 Napisano 26 Września 2011 1. Muszę wykonać projekt w .dwg lub .dxf co dla mnie nie stanowi przeszkody, schody zaczynają się przy wymiarach. Nie mam pojęcia skąd wziąć rysunek techniczny tarczy hamulcowej. Wszyscy piszą tylko o średnicy np. 160mm. A mi potrzeba dokładnego wymiaru średnicy, na której są rozłożone otowory (sześć), które pokrywają się z tymi z piasty. Nie wiem jaki mają mieć wymiar te otwory na śruby (wiem tylko że są dokręcane imbusem 5mm, ale to za mało). Następne sprawa to szerokość którą obejmuje kolocek i czy ten odcinek na tarczy dziurkować na rożne sposby i kształty jak to widać na różnych tarczach w sklepach, czy może zostawić pas bez otworów, aby była większa powierzchnia hamowania? Jakie wymiary w tarczy są najważniejsze i muszą być dokładnie narysowane, jakie wymiary w tarczach są standardowe dla wszystkich modeli? Czy mogę zrobić grubość 2mm tych tarczy? Standardowe wymiary: rozstaw otworów do mocowania tarczy, liczba i średnica otworów mocujących tarczę, średnica zewnętrzna, nie w pełni standardowy, ale na tyle duży otwór centralny żeby ośka piasty przeszła... Co do grubości tarczy... Zmierz suwmiarką grubość nowej tarczy i będziesz wiedział jaka gruba blacha jest potrzebna. Jeśli chodzi o wycięcia, powierzchnię tarcia (ta na której trą klocki) i inne elementy odchudzające tarczy... A musisz to robić? Zrób dysk A bardziej na poważnie... To tak jak pisali przedmówcy jak nie masz pojęcia na temat mechaniki (czy też podstaw konstrukcji maszyn), materiałoznawstwa i metod obróbki metali to się w ogóle za to nie zabieraj. Sam pomimo pewnej wiedzy na te tematy nie zabierałbym się za wykonanie takiej tarczy dla siebie.
Grand231 Napisano 26 Września 2011 Napisano 26 Września 2011 Przecież tarcza to też nasze zdrowie, jeżeli walnie przy sporej prędkości będzie nieciekawie. Zresztą chce ci się tak męczyć skoro gra nie jest warta świeczki używki tarcz kosztują parę zł.
ukaniex Napisano 26 Września 2011 Napisano 26 Września 2011 Chłopaku jak chcesz to Ci sprzedam używane tarcze Avid za jakieś grosze, wytnij sobie lepiej otwieracz do piwa czy cu...
malcolm555 Napisano 26 Września 2011 Autor Napisano 26 Września 2011 Ok, dzięki za te wszystkie wypowiedzi. Macie sporo racji, szczególnie w kwestiach bezpieczeństwa i dzięki za te ostrzeżenia - teraz podejde to tego tematu bardziej rozważnie. Tak czy siusiak postaram sie to wszystko policzyć, jak już będę miał wyniki to sie podzielę bardzo chętnie co mi się udało. Po tych przeczytanych komentarzach teraz wątpie, żebym wsiadł na rower z tymi robionymi tarczami. Z drugiej strony, przerysowywując dokładnie kształt tarczy i wykonanie jej z bardzo mocnej stali + obróbka szlifierska, nie zapewnia was o tym że jest to na 90% ten sam produkt? Może nawet z wytrzymalszego materiału? To jest na razie pytanie czysto teoretyczne, sprawami mechaniki, wytrzymałości materiałów i materiałoznawstwa zajmę się później. Chciałem wam pokazać taki szybki szkic tarczy, która w 95% pokrywa się wymiarowo z tarczą Avid. tarcza160mm.pdf(Pobierz plik-download)
Siurak Napisano 26 Września 2011 Napisano 26 Września 2011 Dobór materiałów to szeroka kwestia. Oczywiście tarcza avida może być wycinana ze zwykłej węglówki i Twoja będzie wytrzymalsza. Może jednak też być kuta, nawęglana, azotowana i przechodzić szereg procesów technologicznych, których na oko nie widać. Czy jeździł byś na pękniętej, pospawanej ramie? Pospawana aluminiowa rama to na 90% ten sam produkt co nowa. Dla większości ludzi, którzy nie osiągają nawet połowy przeciążeń pod które części rowerowe są projektowane, takie spawy wystarczą. Jednak w tych kilku skrajnych przypadkach spaw zawiedzie. Tak samo by było z tą tarczą. Działała by podobnie jak oryginalny produkt, ale mogła by zawieść w tych 10%. Pół biedy gdybyś miał jakieś stanowisko testowe do tego produktu Ty chcesz testować niezawodność na własnej skórze. Żaden inżynier takich rzeczy nie robi
malcolm555 Napisano 26 Września 2011 Autor Napisano 26 Września 2011 Porozmawiam jeszcze na ten teamt z ojcem, który jest dyplomowanym metalurgiem, a o kwestiach projektu tarczy i jej geometrii z jednym zaprzyjaźnionym profesorem z PK. Jak tylko się dowiem czegoś nowego to napiszę w tym temacie. Nie odpowiedzieliście mi na pytanie, które postawiłem na samym początku odnośnie zmiany piast. Czy może ktoś mnie oświecić w tym temacie?
Mod Team safian Napisano 26 Września 2011 Mod Team Napisano 26 Września 2011 Zabierasz się za takie rzeczy i nie wiesz nawet najbardziej podstawowych rzeczy :/ Tak, piastę musisz wymienić. Tak, zmieści się, standard to 100/135mm. Jak już koniecznie chcesz robić tarczę to radzę zrobić jedynie na tył a na przód do XCMa kupić nie większą niż 160mm.
Mathiu Napisano 26 Września 2011 Napisano 26 Września 2011 Moim zdaniem tarcza hamulcowa nie przechodzi przez obróbkę cieplną, azotowanie, nawęglanie (azotowanie i nawęglanie stosuje się dla uzyskania odporności na korozję oraz utwardzenie powierzchni), co do obróbki to najwyżej stosowane jest odpuszczanie w celu usunięcia naprężeń materiału. Zauważmy że tarcza nagrzewa się podczas hamowania i następują w niej przemiany. Stal powinna być stosunkowo średnia-miękka (twarda grozi pęknięciem) powinna zawierać dodatki poprawiające właściwości cieplne stali. Z tego co pamiętam to w programie inventor jest kalkulator do obliczenia hamulca tarczowego. Powodzenia
Biera Napisano 26 Września 2011 Napisano 26 Września 2011 ręce opadają jak się takie rzeczy czyta... wytnij sobie tą tarczę z papieru i pomaluj, przoynajmniej nie będziesz zdziwiony jak pęknie panowie powyżej wytłumaczyli już dlaczego Twój pomysł jest wyjątkowo głupi. Jak nie masz pieniędzy to pozostań przy vaukach, a jak juz musisz mieć tarcze to kup używane. Co do uprawiania DH na XCM... zajrzyj na youtube czy freecaster.tv na pierwsze z brzegu zawody DH, a zobaczysz dlaczego tego się nie da robić na Twoim rowerze.
malcolm555 Napisano 26 Września 2011 Autor Napisano 26 Września 2011 @safian Zarejestrowałem się na tym forum właśnie po to żeby swoją mizerna wiedzę powiekszać poprzez dyskusje na różne tematy z wami. W między czasie zdążyłem przeczytać kilka tematów o średnicy a rodzajowi amortyzatora. Z tego zrozumiałem, że im większa średnica tarczy tym wieksza siła hamowania a co za tym idzie większe, gwałtowniejsze obciażenie amortyzatora. Dlatego też poczytałem o amortyzatorach i stwierdziłem, że podczas zmiany przedniego hamulca na tarczowy wymienie też amortyzator na Manitou za około 600zł(gdzieś na www bardzo polecali sprzęt tej firmy). Wtedy chyba już będę mógł zainstalować tarczę o średnicy 185 mm (zapomniałem dodać że moja waga to 83 kg). na razie z XCM v3 będę jeździł na v-brake(może klocki zmienię na jakieś lepsze bo standardowe są słabe). Dzięki za odpowiedź o piastach. @Mathiu Zastanawiałem się nad materiałem i dowiedziałem się od mojego Taty, że stal 11g12 jest bardzo odpornym materiałem na ścieranie, dodatkowo podczas nacisku obciążeniem w tej stali zachodzą zjawiska, która dodatkowo ją wzmacniają. Na wikipedii jest coś podobnego o tej stali. Zobaczymy co wyjdzie z pod tego lasera. @Biera Bardzo Cię przepraszam jeśli mój temat tak bardzo Cię irytuje i jeśli nie masz nic do dodania to najlepiej przestań go czytać. Z tym papierem dobre, ale aż tak szalony nie jestem. Koledzy w postach wczesniej wielokrotnie powtarzali, że mój pomysł jest niebezpieczny i ryzykowny. Nikt nie wspomniał ani raz "głupi", ale myślę że teraz na pewno ktoś wspomni czytając Twoją propozycję o tarczach z papieru. Pieniądze na sprzęt ze sklepu mam ale pomyslałem, że może da się coś zrobić samemu np. taki projekt i potem wykonać go z pomocą mojego znajomego. Wielokrotnie oglądałem filmy na UT, własnie takie o jakich wspomniałeś w swoim poście i mam świadomość tego, że nie ma takiej możliwości żebym na swoim A2 z XCMem zjechał tak jak zawodowcy, ja chce mój rower powoli sobie zmieniać aby kiedyś był w stanie bardzo dobrze zachwoywać sie podczas zjazdów. Na początku tematu napisałem bardzo nie profesjonalnie "lekki DH" - miałem właśnie na myśli szybkie i w miarę komfortowe i bezpieczne zjeżdżanie z górek, natomiast koledzy z DH z gór (CIACH!)
Mod Team safian Napisano 26 Września 2011 Mod Team Napisano 26 Września 2011 Jak lubisz sobie wycinać to zamiast tarczy może wytnij sobie top capa, podkładkę pod mostek, zacisk sztycy a może koronki kasety/korby. Te elementy nie decydują bezpośrednio o Twoim zdrowiu i nawet jak coś się posypie podczas jazdy to przeżyjesz :] Jeżeli dalej chcesz wycinać tarczę to kup sobie przynajmniej porządny kask ^^
Biera Napisano 26 Września 2011 Napisano 26 Września 2011 @Biera Z tym papierem dobre, ale aż tak szalony nie jestem. Koledzy w postach wczesniej wielokrotnie powtarzali, że mój pomysł jest niebezpieczny i ryzykowny. Właśnie dlatego uważam, że jesteś aż tak szalony. Koledzy próbują Ci wytłumaczyć dlaczego tarcza hamulca nie jest "odpowiednio wyciętym kawałkiem blachy", a Ty dalej upierasz się, że wykonanie jej to żaden problem. nie masz pojęcia o działających w tarczach hamulcowych siłach i temperaturach, nie wiesz nawet jakich potrzebujesz piast i uderzasz w złe miejsce żeby się tego dowiedzieć. Właśnie dlatego należy zastosować bardziej dosadne określenie, dzięki któremu może zrozumiesz, że to chyba nie jest najlepszy pomysł.
malcolm555 Napisano 26 Września 2011 Autor Napisano 26 Września 2011 Powiem tak: Posłucham się was, ponieważ jesteście bardziej doświadczeni w temacie i nie będę jeździł na tych robionych tarczach, ale sobie je wytne i powiesze w garażu(w sumie to nie ma co ryzykować zdrowia, ponieważ 100 zł za tarczę to nie majątek). Ja dopiero teraz po studiach sobie kupiłem rower, bo na w czasie studiowania jakoś nie miałem nawet głowy do tego. Skoro się tak fajnie gada na tym forum i nie trzeba tutaj czekać 3 dni na odpowiedź to chciałbym temat podtzymać jeszcze i wypytać was o różne rzeczy jako kolegów bardziej doświadczonych odemnie. Chciałem z wami skonsultować zmiany w rowerze jakie chciałbym na nowy sezon przygotowac. Specyfikacja mojego Kross Level A2 2011 Chciałbym się pozbyć XCM, v-brake zmienić na tarczowe hydrauliczne, piasty na przystosowane pod disc, opony musze zmienić bo tylna po 200 km starła się i wypustki zostały tylko na bokach opony, przednia opona zaczyna pekać i "się łuszczyć", koła na razie nie są skrzywione więc chyba te obręcze Kross R nie są takie słabe. Amortyzator: Manitou za około 600 zł ? Hamulce: przód - Shimano DEORE BR-M595 ?; tył - Shimano DEORE BR-M595 ? Tarcze: przód - Shimano Deore XT SM-RT76 180mm ?; tył - Hayes V6 160mm ? (moja waga to 83kg) Piasty: no właśnie jakie ? Opony: Kenda Karma ? czy można stosować inny rodzaj opony na przód a inny na tył z racji tego że z tyłu jest napęd a z przodu jest prowadzenie ?
Mod Team safian Napisano 26 Września 2011 Mod Team Napisano 26 Września 2011 Jaki manitou konkretnie? Używka? W jakim stanie? Hamulce Deore są ok, chociaż nowszy model 596 ponoć jest lepszy a jest minimalnie droższy. Tarcze XT również mają dobrą opinię, Hayesy - nie mam pojęcia. Ile do wydania na piasty? Karma to beznadziejna opona. Tak, na przód zwykle daje się oponę, która zapewni większą przyczepność, często szerszą niż tylna. Z tyłu zazwyczaj coś co będzie miało małe opory toczenia. Polecam IRCe Mythosy XC II
malcolm555 Napisano 26 Września 2011 Autor Napisano 26 Września 2011 Chyba z tym Manitou to przesadziłem bo się okazało, że taniej niż 800 zł nie ma. Więc może SR SUNTOUR EPICON L.O.D AIR model 2011 bez Pivotów? za 600zł. Na piasty ? Nie wiem, powiedz mi lepiej jakie powinienem kupić/ty byś kupił IRC Mythos XC II - trudno dostępne ? Na przód czy na tył ? Czy obie takie same tu i tu ?
Mod Team safian Napisano 26 Września 2011 Mod Team Napisano 26 Września 2011 Epicon będzie ok. Ja w tym tygodniu kupię Novateca D711SB/D712SB, dużo opini w internecie jest. Mythos jest inny na przód i na tył.
Schwefel Napisano 26 Września 2011 Napisano 26 Września 2011 Generalnie dobrze kombinujesz z tymi gratami do bika. Hamulce wybrałbym jednak nowsze BR-M596bo ma już ServoWave. Co do piast to z tanich weź komplet Deore albo SLX pod Center Lock i do tego tarcze SM-RT79 a z droższych Novatec NT-D711+NT-D712 i do tego tarcze jakie wybrałeś albo tańsze a wcale nie gorsze SM-RT75.
Minor Napisano 27 Września 2011 Napisano 27 Września 2011 A ja wrócę do tych tarcz, mam wrażenie iż niektórzy "znawcy" myślą że taki avid do wyprodukowania jednej tarczy to zatrudnia specjalistów z NASA, a materiał na nie jest przywożony prosto z Marsa. Panowie odpocznijcie, popsuję waszą iluzję, ale jeżeli coś jest produkowane na masową skalę, to zapewniam was że tnie się koszty. Jestem pewien że jeżeli przekopiujesz kształt to tarczę będą pełno wartościowym produktem, oczywiście musisz to dać komuś od obróbki metali, bo jeżeli nie masz sprzętu do wycięcia i obróbki to nie tyle bedzie to głupie, ale się nie uda. Podnosicie ten sam lament przy każdej takiej okazji... ktoś pyta czy może dospawać mocowanie pod tarczę do ramy która go nie ma, i całe forum że to niebezpieczne itp... pewnie jeżeli weźmiesz spawarkę która ma z 20 lat, nie umiesz spawać itp. Jednak znam 3 osoby, którę mają dospawane mocowania i bez problemów dają radę. Obejrzyjcie ramy, jak wyglądają spawy, to nie jest kosmiczna technologia.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.