Skocz do zawartości

ZbigniewG

Nowy użytkownik
  • Liczba zawartości

    6
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

Osiągnięcia użytkownika ZbigniewG

Świeżak

Świeżak (1/13)

  • Pierwszy post
  • Reaktywny
  • Od tygodnia
  • Od miesiąca
  • Conversation Starter

Ostatnio zdobyte

5

Reputacja

  1. @Turysta05 Trudne jednoznacznie odpowiedzieć, czy bateria poniosła jakieś szkody, raczej nie. Bardzo dobrze zrobiłeś, że odczekałeś. Z moich ostatnich rozmów w sklepie rowerowym wynika, że temat baterii budzi zainteresowanie i jest wiele niedomówień. Dlatego bazując na https://news.umich.edu/tips-for-extending-the-lifetime-of-lithium-ion-batteries/ (żeby nie było, że coś sobie wymyśliłem) jeszcze raz powtórzę kilka rad na wydłużenie życia baterii z moimi uzupełnieniami. 1. Przechowywanie: Minimalizuj czas przebywania baterii w wysokich temperaturach podczas przechowywania baterii lub użytkowania. Różne źródła podają rożne temperatury. Z grubsza można przyjąć, że na dłuższe przechowywanie to jest zalecane 0-25 st.C. Eksploatacja: używanie baterii w niższych temp. spowoduje, że bateria da Ci w tym momencie mniej energii, ale pojemności nie straci. Eksploatacja w wyższych, pow. 35-40 st.C powoduje zwiększoną degradację baterii w stosunku do eksploatacji w "normalnych" temperaturach. Nie zostawiaj roweru bezpośrednio na słońcu w lato. 2. Nie ładuj baterii w niskich (poniżej 0 st.C) lub wysokich (powyżej 25-30 st.C) temperaturach. Nie ładuj od razu po przyjeździe z trasy (szczególnie w lato) gdy jest rozgrzana. 3. Minimalizuj czas kiedy bateria jest naładowana do 100%. Jak nie potrzebujesz pełnej pojemności na trasę, to ładuj do 80%. Ale w celu kalibracji wewnętrznego układu elektronicznego baterii raz na kilkanaście (nie ma zasady ile dokładnie, 10-20-30) ładowań, rozładuj baterię do pełna i do pełna naładuj (tylko tak naładowanej nie trzymaj potem całą zimę 🙂). 4. Minimalizuj czas kiedy bateria jest całkowicie rozładowana. Najlepiej unikaj pełnego rozładowania, w miarę możliwości nie schodź poniżej 20%. 5. Jak nie ma potrzeby to nie nie używaj szybkiego ładowania - jeśli masz taką opcję. 6. Jazda na wyższych wspomaganiach wiąże się z większym prądem rozładowywania baterii, a bateria rozładowywana większym prądem szybciej się zużyje - ten punkt to już do samodzielnej oceny, bo z drugiej strony po to się kupuje rower aby mieć z niego frajdę 🙂. 7. Dbaj o baterię od strony mechanicznej, nie zalewaj wodą (nie myj wodą pod ciśnieniem), dbać aby złącze ładowarki było czyste. Przestrzegać zaleceń producenta. (Wszystkie podawane temperatury są podawane z pewnym przybliżeniem i przekroczenie o stopień lub dwa od razu nie spowoduje jakiegoś złego efektu. ) Do poczytania w wolnej chwili 🙂 https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-lithium-based-batteries Ciekawostką jest, że nawet któryś z producentów samochodów elektrycznych zalecał, aby w miarę możliwości nie parkować bezpośrednio na słońcu, gdy są wysokie temperatury 🙂
  2. W Romecie Wagant RM1 2022 z baterią na bagażniku, bateria też się "usypiała" po jakimś czasie. Tylko, że na niej był przycisk, dostępny od góry, bez żadnego demontażu, którego naciśnięcie ją "budziło". I wtedy już można było włączyć rower z wyświetlacza. Ciekawostką jest, że budziło ja także lekkie wstrząśnięcie rowerem, np. prowadzenie po nierównościach 🙂
  3. Akurat baterie litowo jonowe to moja specjalność. Najważniejsze, żeby nie zostawiać rozładowanej, to przedmówcy już napisali. Do tego można dodać, że przy obecnie stosowanych ogniwach zaleca się: 1. Eksploatować baterię w zakresie 20-85%. 2. Lepsze jest pełne naładowanie, niż pełne rozładowanie. 3. Raz na jakiś czas (może być 10, 20 ładowań) warto naładować do 100% i jeździć aż się całkowicie rozładuje - taki cykl kalibruje BMS. 4. Nie ładować gdy jest nagrzana. Czyli jak np wrócisz w lato z trasy gdzie na dworzu było 35 st. a rower stoi w 30 stopniach, to nie ładuj jej od razu tylko poczekaj do wieczora aż temperatura spadnie. Ja używam wyłącznika czasowego, który załącza ładowanie późnym wieczorem, wyłącza na noc, i doładowuje rano tuż przed wyjazdem. 5. Jak będziesz dłużej nie używał rower (zima) to nie ładuj do 100%, ale do 40-60% i tak przechowuj baterię, najlepiej wyjętą z roweru.
  4. Witam Szanownych Rowerzystów. Może komuś się przyda moje doświadczenie z rowerem jak w tytule, aby nie zmarnować pieniędzy. Rower Wagant elektryczny RM1 kupiłem w czerwcu 2022 roku i od samego początku sprawiał problemy, tym że (wg mnie) miał wadę fabryczną, której nie udało się usunąć mimo trzech napraw gwarancyjnych. Generalnie po ponad dwuletnim okresie użytkowania uważałem, że jest nieprzemyślany konstrukcyjnie, zmarnowałem prawie 5.000 zł i wiele godzin czasu na pisanie reklamacji z dokładnym opisywaniem usterki + nagrania, oddawanie do serwisu. Jest to mój najgorszy zakup od wielu lat. Zraziłem się całkowicie do marki Romet (a dokładniej Arcus, bo nazwę Romet to oni sobie kupili). Rower bazuje na zwykłym Wagancie, który wydaje się być może i dobrym rowerem, ale ta przeróbka jest tak nieudolna, że każdy lepszy majsterkowicz by to zrobił lepiej! Osoby dopuszczające to rowery do produkcji i sprzedaży powinny za karę przez cały rok na nim jeździć,..., ale po kolei. Najpierw zalety. 1. Jeździł -:). 2. Hamulce tarczowe hydrauliczne, ale to też jest wada, o tym później. 3. Šwiatła włączane z wyświetlacza. 4. Markowy osprzęt Shimano i silnik Bafanga. 5. Markowe opony Michelin (tylko za cienkie). Teraz wady. 1. Bateria w bagażniku ma luźne mocowanie i stuka już na lekkich nierównościach. 2. Bateria jest dłuższa niż standardowe, i trzeba się przyzwyczaić, aby nogą nie zahaczać. 3. Raz podczas jazdy po ścieżce rowerowej, mocno wyeksploatowanej, z poprzecznymi bruzdami, bateria się sama wypięła z zaczepu i rozłączyła. 4. Notorycznie spadający łańcuch. Nawet po płatnej wymianie na inny, lepszy niż fabryczny i wyregulowaniu przez serwis spadł już dwa razy. Rower nie ma przerzutki z przodu, czyli nie ma żadnego elementu stabilizującego łańcuch na przedniej zębatce. W połączeniu z podstawowym osprzętem Shimano daje to gwarancję regularnie spadającego łańcucha (autoryzowany serwis sobie z tym nie poradził). 5. Pomysł umieszczenia baterii na bagażniku jest chybiony, zaburza równomierne rozłożenie obciążenia. Rower ledwo się trzyma na stopce centralnej. A jak się ma sakwy i coś cięższego w nich, to już się rower przewraca. 6. Opony producent dał za cienkie, pewnie ze względu ma chęć zwiększenia zasięgu (szkoda, że nie dał szosówek ;-). Nadają się się one na szosę, ale w mieście zawsze są jakieś nierówności, wyższe krawężniki i na tych oponach cały rower się trzęsie, plus bateria stukocze. Nie mówiąc już o wjechaniu do lasu, nawet na ubitą drogę, chyba że ktoś lubi rower, który na każdej nierówności hałasuje jakby zaraz miało coś wypaść - mi to przeszkadzało. 7. Kilka razy podczas jazdy na najwyższym trybie wspomagania układ elektryczny się wyłączył z awarią wysoki prąd. Przestałem korzystać z trybu 5 i było ok. 8. Wszystkie tryby wspomagania mają tę samą prędkość. Co jest nie do końca przemyślane. Ograniczana jest tylko moc. Na równej drodze na 1 trybie rower rozpędza się do ok 21-23km/h a na 3, 4 lub 5 do 25-26 km/h. Zwykle Indiany z marketu mają tak, że na najniższym trybie rozpraszają sie bodajże do 15 km /h. I to ma sens. Nie zawsze chce sie jechać z maksymalną prędkością. Wtedy trzeba przerywać pedałowanie i jazda nie jest jednostajna. 10. I najważniejsze. Serwis Rometu to porażka. W moim modelu od samego początku przy prędkości ok 23 km/h tarcza tylna ocierała się o klocki, co powodowało dzwonienie podczas jazdy. Może nie każdemu to przeszkadza, ale mi tak. Nie po to kupiłem nowy rower, żeby kultura jazdy była gorsza niż w moim 20 letnim mtb. Wagant trzy razy był w naprawiany, w tym raz w serwisie Rometu i cały czas problem był nierozwiązany. Serwis Rometu odesłał rower z pogiętymi tarczami(!), bo w ten sposób chcieli usunąć przyczynę problemu. Kolejna naprawa i kolejne tygodnie bez roweru. Generalnie rower jeździł, ale drugi raz bym go nie kupił.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...