Nie ma takiego dampera marzocchi vanila, poza tym bez ciśnienia w komorze IFP tłumienie nadal działa.
Piszesz że damper w którym stwierdziłeś zero PSI w komorze IFP to epicon 1 generacji. Nie wiem jak tego dokonałeś, ale Epicon ma IFP pompowaną tak samo jak Fox serii RP, przez port w którym zamiast klasycznego wentyla, jest bardzo upierdliwe roziwązanie w postaci kawałka gumy ściśniętego przelotową śrubką. Chcąc napompować lub sprawdzić ciśnienie trzeba mieć specjalną igłę z adapterem do pompki. Rozumiem że sam wykonałeś taką igłę ? Bo inaczej się nie da, chyba że Ty masz coś innego na myśli pod pojęciem komory IFP i może się nie zrozumieliśmy ?
Czy poziomo czy pionowo to w sumie nie ma większego znaczenia, dampery są przecież względnie szczelne bo inaczej nie utrzymały by ciśnienia znajdującego się w środku, tak więc wlanie oleju jest dość dobrym sposobem, lepszym jest jednak zastosowanie wypełniacza w postaci krążków z tworzywa, do Foxa można coś takiego dokupić lub dorobić z opakowania po płytach CD, do Rock Shoxa zapewne też się da przy odrobinie pomyślunku.
http://www.forumrowerowe.org/topic/118364-serwis-dampera-fox-float-rp23-rp2/
Obejrzyjcie ten wątek, poczytajcie, są też zdjęcia i widać komorę IFP, to tak przestrzeń po lewej stronie oddzielona od komory olejowej białym krążkiem z oringiem, widać doskonale na "przeciętym damperze.
Właśnie że aby zwiększyć progresję dampera to należy zmniejszyć komorę powietrzną - czyli główną, SAG ustawia się ciśnieniem w komorze głównej, IFP nie ma z tym nic wspólnego, kolega wie że dzwoni, ale nie wie w którym kościele. Zmniejszenie komory IFP w zasadzie jest niedopuszczalne bo prowadzi to do zupełnie innej pracy tłoka, można w pewnym zakresie wpływać na ciśnienie w IFP, należy się jednak liczyć z diametralną zmianą pracy dampera.
Piszesz bardzo nieprecyzyjnie, jak wiadomo mamy do czynienia z dwoma rodzajami tłumienia: 1. tłumienie kompresji, 2. tłumienie odbicia, więc które masz na myśli to w tym momencie nie wiadomo. Wiadomo jednak że ciśnienie w komorze IFP ma wpływ na czułość samej pracy dampera, mniejsze ciśnienie powoduje że tłok z shimami swobodniej przemieszcza się w oleju, bo ten jest mniej ściśnięty przez przeponę.
Generalnie, to temat niesamowicie rozległy a wszystkie parametry mają ze sobą ścisłe powiązanie, do innego ciśnienia IFP wypadało by zmienić lepkość oleju tłumiącego, zatem zmieni się też tłumienie kompresji i odbicia. Panowie, myślę że nie ma sensu się wgłębiać w to, żeby to ująć to trzeba by napisać z 10 stron. Bawi mnie że ktoś w ogóle sili się na sformułowania tego typu jak zacytowałem. Są mało precyzyjne i mogą wyrządzić tylko szkody.
Abstrahując od tego co się dzieje z damperem. Ty nie masz za małej ramy ? Jak patrzę na wspornik siodła to mam nieodparte wrażenie że jest wysunięty w kosmos.