Nie jestem fizykiem ale ... zostałem "zmuszony" do pewnych wyliczeń. Mogę się mylić. Proszę o sprawdzenie ...
http://pl.wikipedia.org/wiki/Energia_kinetyczna
Energia kinetyczna obracającego się koła
W przypadku obrotu wokół jednej z osi głównych wyrażenie na energię kinetyczną w ruchu obrotowym upraszcza się do:
E=1/2*I*w^2
I - moment bezwładności http://pl.wikipedia.org/wiki/Moment_bezw%C5%82adno%C5%9Bci w - predkość kątowa http://pl.wikipedia.org/wiki/Pr%C4%99dko%C5%9B%C4%87_k%C4%85towa
Dla koła mamy (przyjmujemy zamiast koła wzór na obręcz) I=mR^2
m= masa koła (przyjmujemy te 1200g - 1,2 kg - gorszy wariant) v = 7m/s, czyli 25,2km/h. R= 1/2*70 cm = 0,35m
I=1/2*1,2*0,35^2= 0,0735
w=R*v/R2 = 0,35*7/0,35^2=20
E= 1/2*I*w^2 = 1/2*0,0735*20^2= 14,7 J
A teraz porównajmy to z moją energią kinetyczną podczas jazdy
v = 7m/s, czyli 25,2km/h. Ja i rower to 100kg. (lekko licząc energia kinetyczna całego układu to E=1/2 * m * v^2 ) energia kinetyczna całego układu to 1/2*100*7^2 = 2450 J
Czy mozna porównać 15 J do 2450 J ?
Dodatkowo jeśli masa koła miałaby aż tak duże znaczenie dla prędkości poruszania się to koło 26 cali jest lżejsze niż 28 cali - czyli na mniejszym kole powinniśmy uzyskiwać większe prędkości ? (wkładając taką samą siłę)
Kolejny dopisek:
Gdybyśmy na przód roweru dołożyli taką szybkę jak mają w skuterach (lub większą) to mimo podniesienia masy roweru (np o 5 kg) nasza prędkość mogłaby istotnie wzrosnąć