Witam. Opiszę tutaj, jak zamontować dwa łożyska maszynowe 5x8x2,5 w klamkach Avid SD 7. Przeróbka ta, ma na celu usunięcie luzu z dźwigni.
Najbardziej potrzebne narzędzia:
-imadło
-wiertarka z wietrtłem do metalu 7,8 mm i 5,5 mm
-pilnik okrągły "gładzik" o średnicy mniejszej niż 8 mm
-pilnik płaski, trójkątny albo kwadratowy też "gładzik"
-mały młotek
-3 podkładki M5
-drobnoziarnisty papier ścierny np. P320
-smar do łożysk np. łt 43
-tulejka gwintowana M10, podkładka z taśmy izolacyjnej, śruba M5 lub kawałek gwoździa o średnicy nie większej niż 5 mm do wypchnięcia sworznia z klamki.
Wszyscy zainteresowani montują łożyska na własną odpowiedzialność! Istnieje duże ryzyko uszkodzenia klamki!
1. Za pomocą imadła wypychamy sworzeń z klamki. Bardzo przydatne okazały się (od lewej): tulejka gwintowana M10, podkładka z taśmy izolacyjnej żeby nie uszkodzić lakieru i przypadkowo znaleziony sworzeń z łańcucha motocyklowego o średnicy mniejszej niż sworzeń w klamce. Równie dobrze może, to być śruba lub kawałek gwoździa.
2. Mocujemy sworzeń w wiertarce i przykładając najpierw pilnik, a potem papier ścierny szlifujemy go na taki wymiar aby można było go wcisnąć w łożysko, bez pomocy narzędzi i z bardzo dużym oporem. Wystarczy, że wejdzie do połowy grubości łożyska. Resztę dobije się młotkiem.
3. Wiertłem 7,8 mm, bardzo ostrożnie rozwiercamy otwory w korpusie. Następnie okrągłym pilnikiem delikatnie piłujemy otwory aby można było wcisnąć w nie łożyska bez pomocy narzędzi i z bardzo dużym oporem. Wystarczy, że łożysko będzie wchodzić do połowy swojej grubości. Resztę dobije się młotkiem.
4. W miejsca widoczne na powyższym zdjęciu nakładamy smar, a następnie pomiędzy korpus a dźwignię wkładamy 2 podkładki M5 z otworem rozwierconym do 5,5 mm.
5. Wkładamy sworzeń (bez łożyska) w klamkę i wciskamy go w imadle w taki sposób jak w punkcie pierwszym. Oczywiście element, którym wypychaliśmy sworzeń będzie niepotrzebny.
6. Smarujemy lekko otwory w korpusie, łożyskach i sworzeń na obu końcach. Łożysko wciskamy ręcznie aż do oporu a następnie kładziemy na nim podkładkę M5 i dobijamy młotkiem, i gotowe
Klamka po tej przeróbce działa bardzo płynnie i co najważniejsze, nie ma żadnych luzów. Jak z wytrzymałością, to czas pokaże. Mam nadzieję, że będzie lepiej niż w fabrycznym rozwiązaniu.