Skocz do zawartości

[5613g] Scott Addict Ltd. po zmianach


Jażem

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Przedstawiłem tu 20 maja 2007 roku moją szoskę. Minęło sporo czasu i chciałbym pokazać zmiany, jakie zaszły.

 

Części zaznaczone gwiazdką zostały przerobione, lub są samoróbką, a opis przeróbek jest pod listą.

 

 

 

Brake levers - klamki: Campagnolo Record 2005 328g

*Bottom Bracket - Suport: Gzyl Titanium 148g

*Cable Guide - Przelotka linek: Scott 3g

Cables - Linki: Nokon Campagnolo 150g

Calipers - szczęki: Zero Gravity OG 07 Ti 196g

*Casette - Kaseta: KCNC 11/23 120g

Chain - Łańcuch: KMC Gold 106 ogniw nasmarowany 227g

*Crankset - Korba: Campagnolo Chorus Carbon 607g

*Der.Front - Przerzutka P: Campagnolo Chorus 2005 95g

Der. Rear - Przerzutka T: Campa Record 2005 średni wózek 188g

Fork - Widelec: Scott Addict 301g

*Frame with Seatclamp - Rama z uchwytem siodła: Scott Addict Ltd 926g

*Handlebar - Kierownica: Gzyl 167g

Handlebar Tape - owijka: Fizik 48g

Headset - Stery: Ritchey 68g

Inner Tubes - Dętki: Continental Supersonic valve 42mm (2x) 102g

*Pedals - Pedały: Speedplay Zero 148g

Seat - Siodło: Selle Italia SLR 141g

*Skewers - Zaciski kół: Gzyl Al/Ti 31g

*Stem with Top Cap - Mostek z zaślepką: Gzyl 75g

Tire Front - Opona przód: Continental Supersonic 20-622 148g

Tire Rear - Opona tył: Continental GP4000 20-622 178g

*Wheel Front - Koło przód: Mavic Ksyrium SL 2005 693g

*Wheel Rear - Koło tył: Mavic Ksyrium SL 2005 842g

Total 5935g

 

Przeróbki:

Suport - własna konstrukcja, oś tytan Ti6Al/4V na kwadrat, niecylindryczna, cieniowana jak na zdjęciu. Miski aluminium 2017A, łożyska całkowicie ceramiczne 17x30x7, o wadze 11g każde.

Przelotka kabli - na aluminiowej śrubie

Kaseta - 4 nierobocze wypusty sfrezowane. Początkowo miały zostać dla zabezpieczenia zębatek przed wgniataniem, jednak stwierdziłem, że nie spełnią tej funkcji, gdyż producent zostawił dobre 0.5mm luzu między wypustami a bębenkiem. Na szczęście nic się nie dzieje, pewnie dzięki wykonaniu po4 zębatki z 1 bloku.

Korba - wszystkie śruby zastąpione aluminiowymi. Waga podana ze śrubami. Dorobione aluminiowe ramiona dla trzeciej tarczy 30z.

Przerzutka przód - aluminiowa śruba mocująca

Rama z uchwytem siodła - uchwyt siodła Ritchey (125g) dostarczony przez producenta zastąpiony przez własną konstrukcję pozwalającą zyskać ok 90g. Śruby uchwytu Ti6Al/4V M5x0.5

Kierownica - konstrukcja własna z wysokomodułowego węgla. Środkowe 43mm ma grubość ścianek 3.25mm, dalej prosta sekcja ma konstrukcję typu "rura w rurze" odseparowane żebrami w kształcie 2 przeciwskrętnych spiral. Całość laminowana jednocześnie.

Pedały - stalowe oryginalne płytki wycieniowane od wewnątrz, stalowe śruby zastąpione nitami al 2017A

Zaciski kół - konstrukcja własna. Przód alu 7075 T6, tył Ti6Al/4V. Gwinty M5x0.5, tylny zacisk cieniowany.

Mostek - konstrukcja własna z węgla wysokomodułowego. Śruby Ti6Al/4V - dla kierownicy M5x0.5, dla sterów M4. Moduły nakrętek - dla kierownicy tytan Ti3Al/2.5V , dla sterów aluminium. Mostek ma podtoczony rowek dla zaślepki, którą zakłada się po skasowaniu luzów dolnymi śrubami i usunięciu gwiazdki, po czym zaciska się ją górną śrubą.

Koła - mają oryginalne łożyska zastąpione hybrydowymi, co poza lepszą pracą (ku mojemu zaskoczeniu wyczuwalny efekt) pozwoliło ukraść 8gram. Stalowa końcówka osi tylnego koła (18g) zastąpiona została tytanową (9g).

 

0d3a7e15e5c78aa2m.jpg

3064f413290a730cm.jpg99e7759dc68df2f7m.jpg61901f60b2d40de4m.jpg

9962a5bdacbed6b5m.jpg

0b9e05d3bf48d0d7m.jpg3f43500557a4e04em.jpg

5679c27f1f5f869bm.jpg

7b668fac1ac63666m.jpg051aaa0a855d1214m.jpg

e87160499bd76a1em.jpg

d4855d756b1f3c6fm.jpg1758a5eb3f29c8bfm.jpg

d7d8cb10b4e025fem.jpg

784d3d646d770ab7m.jpg2bd344d27e174c82m.jpg

512420a0eb9df0cem.jpg

993fc1d3af1a32dcm.jpg6f6d7e340fd32ccfm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie coś mi mało tej wyliczanki było :) Pewnie przeoczenie ...

 

Rzeczywiście - przepraszam za przeoczenie i uzupełniam:

Brake levers - klamki: Campagnolo Record 2005 328g

Calipers - szczęki: Zero Gravity OG 07 Ti 196g

Handlebar Tape - owijka: Fizik 48g

Headset - Stery: Ritchey 68g

Waga sumaryczna podana wcześniej oczywiście uwzględnia te komponenty.

 

To większa "wtopa". Pierwsza próba zamieszczenia tego w projektach w ogóle się nie powiodła, bo zjadło mi po drodze również wagę podawaną obligatoryjnie w temacie. Zjadło gdzieś po drodze między zachowywaniem w dokumentach, a zrzucaniem do forum.

Jeszcze raz przepraszam.

Edytowane przez Jażem
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poprawiłem ^_^ Jak sprawują się zero gravity w porównaniu do np recorda lub innych ?

Dobrze się sprawują. One ulegają w kolejnych wydaniach drobnym modyfikacjom i ten rocznik ma różnie dla przodu i tyłu dozowaną siłę. Siła nie rośnie też liniowo wraz ze zwiększaniem nacisku ręki. Siła jakiej należy użyć dla normalnego hamowania, jest porównywalna z tym, co znamy ze szczęk z podwójnym piwotem, ale trzeba mocniej docisnąć, żeby zablokować koła.

Spotkałem wiele zastrzeżeń, zwłaszcza amerykańskich użytkowników dotyczących problemu zmiany pozycji szczęk i z tego powodu łapania najpierw jednej strony koła. Blado pamiętam, że gdzieś anonsowano usunięcie tego problemu. I chyba to dotyczyło modeli do 2005, mających wiercony dookoła kołnierz oporowy osi, bo ja póki co po paru tys. km nie narzekam. Zaznaczam, że ta opinia nie jest naciągana tym, że to ja używam tych szczęk, więc ambicja nie pozwala mi przyznać, że kupiłem dziadostwo. Można je dobrze ustawić i dokręcić, używając klucza imbusowego i płaskiego jednocześnie.

Mam drobne zastrzeżenie jedynie do dźwigienki służącej do rozszerzania szczęk przy zmianie koła. Daje ona minimalną zmianę, a dodaje malutkie nieco wagi i tworzy dodatkowy (co prawda nie rzutujący na pracę, czy trwałość) luz. Te malutkie nieco wagi nie jest jednak pożądane w hamulcach pretendujących do superlekkiej kategorii. Pozwoliłem sobie więc zasugerować producentowi wersję bez tej dźwigienki dla użytkowników klamek Campagnolo, którzy stanowią większość nabywców tych szczęk, a klamki Campy mają świetnie działający mechanizm, służący temu samemu celowi. Dostałem odpowiedź z działu technicznego, że sugestia będzie wzięta pod uwagę, co wbiło mnie w jakże słuszną dumę :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Witam,

Zamieszczam tegoroczne zmiany w tym rowerze. Na razie tutaj, żeby nie zakładać nowego tematu dla tej samej fury. Jednak wypadałoby nieco zmienić tytuł, bo waga się zmieniła również. Zobaczymy - może zrobi to admin, żeby zachować ciągłość tematu.

 

 

Tegoroczne zmiany w moim Scott'cie:

 

Kaseta zmieniona na Recon. Ta kaseta daje więcej luzu na zmianę biegów, niż KCNC, bo zębatki są cieńsze.

Pracuje porównywalnie z Campagnolo. KCNC wytrzymała 5040 km głównie po górach, pod niezbyt silnym

jeźdźcem (7km. podjazd na Żar w ok. 30minut ). Anodowanie jest mocno wytarte, ale nie przeskakuje

nawet na długich sekcjach 13%. Recon zdaje się mieć rzeczywiście dobrą ceramiczną

powłokę. Po ponad 3000km nie wykazuje oznak ścierania, ale zęby są nieco zagniecione.

Waga deklarowana 112g, rzeczywista 96g!!! Po frezowaniu niepracujących wpustów 93g.

 

Kable z Nokon zmienione na Alligator/Alligator mini z linkami PowerCordz.

PC działają b. dobrze wbrew wstępnym podejrzeniom. Okazało się, że tylna przerzutka wymaga

ciągłej regulacji bez względu na to, czy pracuje z PC, czy z oryginalną linką Alligator.

Niestety to pancerz Alligator MiniLink ulega ciągłej kompresji. Reszta OK.

 

Siodło zmienione na moje - 75 gram z pianką. Co prawda od paru lat jeździłem na dość wymagającym

gaci Assos SLR, ale wcześniej miałem wygodne Ferrari Novus i nie spodziewałem się, że uda mi się stworzyć

coś wygodniejszego. Jest rewelacyjnie, wprost nie wiedziałem, że siodło może być tak wygodne,

ale dla kogoś cięższego o 10 kilo skorupa musiałaby być wzmocniona.

 

Koła Mavic Ksyrium SLR 2005 doznały kolejnych ( po łożyskach ceramicznych i tytanowej końcówce osi ) zmian.

Szprychy są teraz węglowe. Poza zbiciem wagi o ponad 100g, koła dostały dużo sztywności. Wynika to z tego, że

aluminiową szprychę można teoretycznie nyplem rozciągać aż do zerwania, a włókna węglowe przy

naciąganiu robią gwałtowny "stop", po którym nie ustąpią praktycznie w ogóle zanim zaatakuje je siła, która je

zerwie. Bo nie podlegają rozciąganiu. Wszystko, co można poza ten punkt pociągnąć, wygnie obręcz na bok, bądź do środka, jeżeli

wyrównamy przeciwległą szprychą. To zaowocowało 3-krotnym pobiciem rekordu na mojej czasówce pod górę,

mimo że mam 50 lat i do swoich rekordów w najlepszym razie się już tylko znacznie zbliżałem.

Poza tym przefrezowałem ścianki przedniego koła, bo jest ono z roku 2005, kiedy Ksyrium SLR miały tą samą,

25mm obręcz z przodu i z tyłu.

Po zmianach tylne koło waży 780, a przednie 616g.

 

Znalazłem też moje ulubione, już nie produkowane opony Continental GP4000 w rozmiarze 20.

Są one o 5 g lżejsze od tych z partii, którą kupiłem poprzednio. Ważą 173 ( tylko jedna 174 ) gramy.

 

Kompletna lista po zmianach:

 

*Bottom Bracket - Suport: Gzyl Titanium 148g

Brake Levers - Klamki: Campagnolo Record 2005 328g

*Cable Guide - Przelotka linek: Scott 3g

Cables - Linki: Power Cordz 1.5/1.2mm + Alligator/Alligator Mini 70g

Calipers - Szczęki: Zero Gravity OG 07 Ti 196g

*Casette - Kaseta: Recon 11/23 93g

Chain - Łańcuch: KMC Gold 106 ogniw nasmarowany 227g

*Crankset - Korba: Campagnolo Chorus Carbon 607g

*Der.Front - Przerzutka P: Campagnolo Chorus 2005 95g

Der. Rear - Przerzutka T: Campa Record 2005 średni wózek 188g

Fork - Widelec: Scott Addict 301g

*Frame with Seatclamp - Rama z uchwytem siodła: Scott Addict Ltd 926g

*Handlebar - Kierownica: Gzyl 167g

Handlebar Tape - Owijka: Fizik 48g

Headset - Stery: Ritchey 68g

Inner Tubes - Dętki: Continental Supersonic valve 42mm (2x) 102g

*Pedals - Pedały: Speedplay Zero tuned 148g

Seat - Siodło: Gzyl 75g

*Skewers - Zaciski kół: Gzyl Al/Ti 31g

*Stem with Top Cap - Mostek z zaślepką: Gzyl 75g

Tire Front - Opona przód: Continental Supersonic 20-622 148g

Tire Rear - Opona tył: Continental GP4000 20-622 173g

*Wheel Front - Koło przód: Mavic Ksyrium SL 2005 tuned 616g

*Wheel Rear - Koło tył: Mavic Ksyrium SL 2005 tuned 780g

 

TOTAL 5613

Edytowane przez Jażem
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sporo wlasnych pomyslow :thumbsup:

Waga ladna i to na kolach prawie 1400g.

Mini i-link, wiem o czym mowisz. Musisz dac mu troche czasu, moj ulozyl sie po ok 3 miesiacach. Teraz ponad rok i nie ma zadnych z nim problemow.

Jakbys mogl zrobic zdjecie z bliska koronek kasety.

 

Teraz i ja bede musial znalezc jakies 60g :whistling:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Grześka 1974:

20 lat temu zrobiłem węglowe szczęki, z których zostały szcz-ątki, tzn gdzieś tam są zdemontowane ramiona.

Nie mam zdjęć, ale nic ciekawego - sprzed ery podwójnych pivotów. Na razie powtórki nie przewiduję, choć może mnie kiedyś kopnie,

bo węglowe Zero Gravity kosztują 3000 złotych. Coś takiego, jak w linku od ciebie - genialnie proste, ale okropnie brzydkie.

Zostawmy jednak dla uproszczenia estetykę na boku, bo gusta są różne, zajmijmy się deklarowanymi 100g. Może to dotyczy

1 sztuki, a nie kompletu? Z tego zamazanego zdjęcia co prawda niewiele widać, nie wiadomo co jest z tyłu, ale porównanie: oś musi być

normalnej długości, by zdystansować klocki od widelca, co weżmie dajmu na to 30% ze stówy (para) , przy wykorzystaniu tytanu.

Zostaje 35 gram aluminium na sztukę. Lita część szczęk poniżej osi bierze mniej więcej tyle,

co w ażurowych Zero Gravity, bo ma z musu porównywalny rozmiar. Powyżej osi, OG mają miniaturową dźwigienkę,

symulującą pracę podwójnego pivota, plus minimalne dźwignie linki. Te z twojego linku mają powyżej osi dźwignie co prawda niezbyt masywne,

ale bardzo długie, zapewne dla przełożenia siły lepszego, niż w klasycznym pojedynczym pivocie. Raczej więc nie wiadomo, jak mogłyby ważyć połowę tego,

co OG (196g z klockami). Nawet gdyby miało się to odbyć kosztem sztywności na granicy bezpieczeństwa. Nawet AX ważą ok 150g z klockami,

mimo węglowej konstrukcji (1.5g/cm3 przeciwko 2.8 w przypadku aluminium) i mimo przestrzennej, a nie litej konstrukcji.

Niemniej - szczęki są "inne" i jest to wystarczający powód, żebym chciał dowiedzieć się czegoś więcej. Skąd ta fotka?

 

Do 1415 Chrisa:

Mini Link nie uspokoił się po 6 miesiącach urlopu, czyli intensywnej jazdy, głównie na długich dystansach. Może sprawdzę, co warta jest nowa propozycja Power Cordz.

2 dni temu przysłali mi maila z ofertą zakupu ich nowych kabli. Pancerze 4mm - 18g/metr, 5mm - 20g/m. Zdjęcia i opis nie dają jednak pojęcia,

co to dokładnie jest. Wygląda na to, że dla uzyskania takiej wagi całość musi być wykonana z tworzywa. System nazywa się Prime.

Póki co jednak wyjeżdżam na 1.5 roku do pracy i zabieram tylko zimowy rower.

Co do zdjęć koronek: jeżeli słusznie się domyślam, chodzi o pokazanie wspomnianego zużycia. Na jednym zdjęciu obok siebie: srebrny Recon po 3500km i KCNC po 5040.

4d8cdf66ac3aaf74m.jpg

Jak już znajdziesz 60, to dodatkowe 10 też powinno się wyskrobać. Byłoby poniżej 5600 ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za zdjecia.

 

W szosie uzywam aluminiowych pancerzy niro 4mm 18g/m, hamulcowe 20g/m. Po kilkuset km ich dzialanie nie rozni sie od standardowych pancerzy.

Zaciekawiles mnie ta kaseta. Dla mnie, do tej pory kaseta alu to bylo wielkie NIE.

Moglbys porownac jej kulture dzialania do jakis stalowych wyrobow spod znaku S?

Na ich stronie mozna znalezc niezbyt wiele informacji. Orientujesz sie czy sa jakies roznice w traktowaniu zew. powierzchni kasety srebrnej i zlotej?

Waga kusi, wyglad tez (zlota), jak rowniez ciekawosc sprobowania czegos nowego. Aczkolwiek nie chcialbym pogorszyc pracy napedu, obecnie uzywam reda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Złotego Recona nie miałem, więc 100% pewności nie ma, ale z ich informacji wynika, że wykończenie jest jednakowe - powłoka ceramiczna. Mogę ją uznać za trwałą zgodnie z obietnicą producenta. Nie mogę niczego porównać ze sprzętem "S", bo zawsze używałem jedynie Campy. I jak wyżej: KCNC akceptowalne, nie zastanawia się nad zmianą biegu, ale ma ciaśniej i jest to słyszalne. Natomiast Recon chodzi praktycznie identycznie jak Record 10. Lepiej nie trzeba. Podejrzewam, że inne systemy działają porównywalnie, bo Campagnolo 10 zostało wyposażone w nowe rampy, dzięki skorzystaniu z wygaśnięcia patentu Shimano, więc różnica jest tylko w profilowaniu łańcuchów.

 

Grzegorz, bardzo dzięki za ciekawy link. Magnez sporo wyjaśnia. Do spółki z rekordowością projektu. Myślę jednak, że hamulce muszą być na poziomie użytkowości zastosowanych w tym projekcie gum. Biorąc pod uwagę moje doświadczenia z tym materiałem i uwagi, jakie z grubsza wysnułem wcześniej. Za godzinkę wrócę do kompa i pokontempluję dokładniej.

 

Dobre wieści Lookas. Im więcej konkurencji, tym lepiej dla klientów. Taka myśl mi przychodzi: niewielu jest ludzi, dla których cena nie gra roli. Zamierzyłem na kolejny urlop kupić 2-3 kasety Recon hurtem, bo tak sobie wyliczyłem, porównując stosunek trwałości do ceny i wagi tej kasety i Recorda. Jestem otwarty na nowe oferty, ale póki co przy tym zostanę, bo Recon jest wykonany z PA9 i powłoka ceramiczna działa. Po Ceradurze spodziewam się więc podobnych osiągów, a cena jest 3.5 razy wyższa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak... biedni ci zarzucą, że się z nich nabijasz :icon_wink: . 4 gramy za 1000 złotych, w detalu, który wytrzyma sezon przy założeniu, że jeździec nie ma za dużo czasu na rower. Ciężko, ale jak się wpadnie w szpony nałogu, to się przed żoną i dziećmi zatai...

Edytowane przez Jażem
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...