Skocz do zawartości

[hamulce] tarczowy Avid BB5


sowix1

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Zasatanawiam sie nad zakupieniem hamulców tarczowych do roweru i potrzebuję coś w miarę taniego i dobrego. Co możecie polecić? - znalazłem na allegro te avidy bb5 - co o nich myślicie? Moja waga to 80 kg

Napisano

Tak wiem, widziałem - chodzi mi czy na wagę 80 kg będą dobre a przede wszystkim o to czy się je opłaca kupić lub o jakieś inne

Napisano

Pytanie zadałeś bardzo ogólne, więc powiem tak: Właśnie przesiadłem się z BB5 na Juicy 3. Co prawda J3 są właśnie co zainstalowane ale jeszcze nie testowane.

 

Cechy BB5:

Plusy:

 

  • Banalnie prosta obsługa techniczna. To jest linka i pancerzyk, który możesz wymienić sam i to naprawdę niewielkim kosztem. Możesz także wozić ze sobą zapasowe elementy i w razie wielodniowej wycieczki wymienić je na miejscu. Hydraulika nie jest już taka piękna. Z niewiadomych przyczyn przewody i oliwki avida są naprawdę drogie, a dodatkowo potrzebujesz zestaw do odpowietrzania (znów nie wiem dlaczego tyle kosztuje zestaw złożony z 2 strzykawek i kawałka rurki) no i płyn. No i potem cała zabawa z odpowietrzaniem. Na trasie zdecydowanie łatwiej wykonać wymianę linki.
  • Mechaniki nie zagotują się.
  • Mechaniki możesz podłączyć do klamkomanetek lub klamek, a hydrauliki mają tylko klamki.

Minusy

 

  • Co jakiś czas zabawa z wymianą pancerzy i linek lub ich czyszczenie. W hydraulikach możesz jeździć nawet kilka lat bez analogicznej zabawy.
  • BB5 mają dziwnie małe klocki hamulcowe. Ich powierzchnia jest na oko 2 razy mniejsza niż w przypadku innych modeli Avida. Nawet BB7 ma dużo większe klocki. Brak też na rynku jakichkolwiek zamienników i jesteś skazany na oryginały.
  • W mechanikach porusza się tylko jeden klocek, więc podczas hamowania tarcza jest doginana w kierunku nieruchomego klocka. Przez to ustawianie BB5 jest upierdliwe.
  • Musisz ręcznie dostosowywać odległość klocków od tarczy - hydrauliki robią to samodzielnie
  • Ustawianie zewnętrznego klocka odbywa się w BB5 na zasadzie naciągu linki, więc wraz ze ścieraniem się klocka układ będzie chodził coraz ciężej (coraz mocniej będziesz naciągał sprężynę odbijającą tę część z klockiem). Co prawda jest regulacja naciągu tej sprężyny (podobnie jak w V-kach), ale już na starcie wykręciłem ja na maxa, więc potem nie miałem pola do manewru.

Ogólnie BB5 są całkiem fajne i są uznawana za jedne z najlepszych mechaników na rynku, ale mają kilka wad jako mechaniki.

 

Jeśli kupisz komplet BB5 tanio (tak powiedzmy do 100-120zł), to można się zastanowić. W przeciwnym razie poszukałbym na allegro tanich hydraulików. Komplety J3 chodzą już ok 300 zł, a z doświadczenia wiem, że apetyt rośnie w miarę jedzenia i nie ma sensu kupować czegoś co za rok wymienimy.

Napisano

No akurat zestaw do odpowietrzania ze względu właśnie na tę prostotę można zrobić samemu zdaje się :)

Naprawdę nie ma żadnych zamienników klocków bb5?! O, to news dla mnie, dziwne w sumie.

Napisano
Naprawdę nie ma żadnych zamienników klocków bb5?! O, to news dla mnie, dziwne w sumie.

Nic mi o tym nie wiadomo.

Swoją drogą to, że dla BB5 Avid wymyślił specjalny kształt klocków, podobnie jak tarcza 185, podczas gdy cała reszta świata produkuje 180 jest przykładem nieprzyjemnej polityki tej firmy. Avid w wielu momentach zdecydowanie przegina też z cenami akcesoriów (zestaw do odpowietrzania 130zl, zapasowy przewód 60zł za metr, oliwka 15zł, adapter 50zł). Gdyby nie to że dostałem J3 naprawdę tanio, to brałbym SHIMANO. Polityka cenowa S jest zdecydowanie bardziej ludzka i płaci się za produkt a nie za to, że nie ma zamienników. Gdy przechodziłem na większą tarczę to miałem wybór pomiędzy 180 SHIMANO (70 zł za tarczę i adapter) lub 185 AVID (130zł za tarczę i 50 za adapter), a to oznacza, że zmiana na większą tarczę od AVIDa kosztowała by mnie... 80% ceny nowego hamulca! (ceny z czasów gdy zmieniałem tarczę)

Napisano

Prawda, widać to. No i do shimano są dostępne różne modele różnych film, jeśli chodzi o przewody itp, a można kupić każdy chyba oryginalny element, klamki, zaciski, niedrogo i są dostępne, mówię o hydraulice, a do avida to nie widziałem..

  • 4 tygodnie później...
Napisano

Używałem - polecam. Dobrze wyregulowane sprawiały mniej kłopotów niż hydrauliczne BR-M485, W dodatku lepiej też hamowały (z większą siłą). No chyba, że znajdziesz J3 w super cenie:)

Napisano

Modulacja zależy w dużym stopniu od klamki w tym przypadku, a jej braku raczej bym mu nie zarzucał, nie jest też najsilniejszym hamulcem na rynku kolego! Chyba nie porównywałeś go ze zbyt wieloma sprawnymi modelami hydraulicznymi.. To, że działa lepiej od niektórych z nich, jeszcze nie prowadzi do takich wniosków... Mimo tego, że jest dobry.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...