jgorzyns Napisano 11 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2007 Witam, wożę się z zamiarem kupna nowej korby DeoreXT HollowtechII w celu podmiany plastycznego Suntour'aXC i napotkałem w poszukiwaniach na kwestię, której nikt jak widzę specjalnie nie porusza... Otóż chodzi mi o długość ramienia korby. Shimano w swojej ofercie korb XT z 2007 roku ma aż 4 wersje - 165/170/175/180mm i ztego co się zorientowałem powszechne są 175mm i ew. 180. Jaka długość jest standardem? albo ewentualnie jak to sobie dobrać? Za krótka - źle, za długa - też nie dobrze, bo mniejszy prześwit między pedałem a ziemią... Moja obecna - o ile dobrze pomierzyłem (od środka gwintu na pedał do środka osi suportu) to właśnie 175mm, ale najprecyzyjnieszy pomiar to nie był. Nie wiem teraz jak się do tej kwestii ustosunkować? Może to drobiazg, którym nie warto sobie specjalnie głowy zaprzątać...? Jeśli ten element się dopasowuje do czegoś to to będzie do roweru Kelly's Magic 2005, rama 21,5" (od osi suportu do końca rury podsiodłowej), a mój wzrost to 179cm. Z góry dzięki za uświadomienie w tej materii i pozdrawiam Forumowiczów - dzięki Wam to miejsce jest najlepszą kopalnią wiedzy! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tichy Napisano 11 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2007 Bo ja wiem.. tak ogólnie to internet jest całkiem niezłą kopalnią wiedzy ;> można użyć wyszukiwarki: http://www.google.com/search?q=bicycle+crank+length kliknąć pierwszą odpowiedź z brzegu i poczytać... http://www.nettally.com/palmk/crankset.html jakąś następną... http://www.machinehead-software.co.uk/bike...calculator.html i jeszcze jedną... http://www.sheldonbrown.com/cranks.html i tak do skutku, tzn. aż się poczujesz dostatecznie poinformowany Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukas_Mako Napisano 11 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2007 jako taki standard przyjmuję się długość 170-175mm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
hudy Napisano 11 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 11 Sierpnia 2007 A wrenchscience (co to jest pogooglać można, ale chyba większość zna), liczy długość korby w następujący sposób: zewnętrzna długość nogi (od biodra do ziemi) [mm]*0,185. Po odpowiednim zaokrągleniu uzyskamy długość korby. A korby są produkowane w długościach od 165mm do 180mm co 2.2mm. W zależności od producenta rzecz jasna, ale mi się udało wypatrzeć właśnie taką rozpiętość. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lobster Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 której nikt jak widzę specjalnie nie porusza... Wręcz przeciwnie ! Długość korby jest niezwykle istotnym parametrem w wyczynowych rowerach XC oraz szosówkach. Kiedyś na forum zagłebiałem się w temat, podawałem rózne sposoby wyliczania długości, różne "szkoły" dobieranai korby itd, jak poszukasz może znajdziesz, chyba że po awarii forum ten temat zniknął, jak wiele innych... Generalnie jest tak jak hudy pisze, ale poszukaj w w googlech, bo w necie jest sporo informacji na ten temat... Zajżyj też tutaj: http://www.xsystems.co.uk/machinehead/cycling.html http://www.machinehead-software.co.uk/bike...crank_calc.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzegorz1974paszek Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 Teoria -teorią a najlepiej by było gdybyś porzyczył od kogoś 170mm i trochę pojeżdził .Podobno lepsza jest korba za krótka od za długiej.Ja mam 168 wzrostu 2 korby do wyboru:170 i 175mm .Czasami je zamieniam ale itak zawsze wracam do 170mm .A Armstrong też jeżdził na 170mm i jak wiemy nie narzekał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
macrianus2 Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 podepne sie pod temat: mam obecnie korby 170mm z blatami 28x38x48 i jestem do tego ukladu przyzwyczajony. niestety korba dobiegla do kresu swojego zywota. ktory model lx'a, bo na takiego nastepce sie zdecydowalem, bedzie najbardziej zblizony? do wyboru sa: -korba 170mm i blaty 44x32x22 -korba 175mm i blaty 44x32x22 lub 48x36x26 uzylem kilku roznych metod i kalkulatorow: wlasciwa dla mnie dlugosc wychodzi z przedzialu 165-170, wiec sadze, ze nie ma sensu kupowac 175, ale inne zestawienie blatow troche mnie niepokoi. czy jesli sie do nich nie przyzwyczaje to bedzie mozliwosc zalozenia blatow o innym (wiekszym) rozmiarze do tych korb? (np. tych z trekingowego lx'a 48x36x26) ps. wlasnie zauwazylem, ze w interesujacym mnie zestawieniu dostepna jest korba deore: blaty 48x36x26 i ramie 170. faktem jest, ze lx jest lepszy i tylko nieznacznie drozszy, ale deore tez zle nie jest, a oferuje idealna dla mnie konfiguracje. na co sie zdecydowac? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 Najbardziej zbliżony jes ten ostatni , bardziej odczuwa się różnicę w wielkości tarcz, niż ramion korby (przeważnie korby o ramionach 175 mm stosuje się ramach równych i większych niz 17". Jeśli jeździsz turystycznie Deore powinno wystarczyć . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin_ostrów Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 Poszukaj na http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/ , fajną tabelkę widziałem opisującą w przybliżeniu rozmiar ramy , długość mostka i korb w zależności od wzrostu bikera. W skrócie od około 170 do 190 cm polecają 175. M Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukas_Mako Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 w lx jest sprawa o tyle ładna że jak zjesz już zębatki to możesz zawsze sobie je wymienić na inne np na mniejsze, ceny zębatek są ludzkie i można je dostać w miarę bez problemów<net> wstyd się przyznać ale nie wiem czy deorka ma wymienne więc nie powiem czy warto brać jeśli ma wymienne jak jak najbardzeij powinieneś ją brać pod uwagę ja sie przesiadłem z 26x36x48 na lx 22-44 i powiem CI szczerze pasuję mi nawet nie tęsknie za bardzo tyle że właśnie ja zjem środek to wezmę sobie 36 miałem 170 teraz mam 175 i chociaż być mnie podpalał nie powiedziałbym Ci że czuję różnice Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
macrianus2 Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 Najbardziej zbliżony jes ten ostatni , bardziej odczuwa się różnicę w wielkości tarcz, niż ramion korby (przeważnie korby o ramionach 175 mm stosuje się ramach równych i większych niz 17"generalnie wiekosc tarcz dobiera sie do zastosowania roweru, a dlugosc korb to warunkow fizycznych bikera. dla mnie korby 175 sa niewskazane (zbyt dlugie moga wymusic zbyt szeroki zakres ruchu kolan i w efekcie ich uszkodzenie; pomijam fakt, ze spowoduja spadek kadencji). byc moze uszkodzenie kolan to bardzo pesymistyczna perspektywa, ale wole nie ryzykowacPoszukaj na http://www.cyfronet.krakow.pl/rowery/ , fajną tabelkę widziałem opisującą w przybliżeniu rozmiar ramy , długość mostka i korb w zależności od wzrostu bikera. W skrócie od około 170 do 190 cm polecają 175. bez sensu sa takie tabelki: dla doboru korb istotne sa wymiaru nog, a dwoch bikerow o tym samym wzroscie moze miec spore roznice, coz mowic o bikerach o roznicy wzrostu 20cm. w lx jest sprawa o tyle ładna że jak zjesz już zębatki to możesz zawsze sobie je wymienić na inne np na mniejsze, ceny zębatek są ludzkie i można je dostać w miarę bez problemów<net>wstyd się przyznać ale nie wiem czy deorka ma wymienne więc nie powiem czy warto brać jeśli ma wymienne jak jak najbardzeij powinieneś ją brać pod uwagę ja sie przesiadłem z 26x36x48 na lx 22-44 i powiem CI szczerze pasuję mi nawet nie tęsknie za bardzo tyle że właśnie ja zjem środek to wezmę sobie 36 miałem 170 teraz mam 175 i chociaż być mnie podpalał nie powiedziałbym Ci że czuję różnice deorka ma wymienne. chyba wszystkie od acery wzwyz maja (alivio i deore na pewno). a propos roznicy miedzy korbami 170 i 175: ile masz wzrostu i jak dlugie nogi? ponawiam najwazniejsze dla mnie pytanie: czy do lxa moge wstawic dowolnej wielkosci zebatki dedykowane tym korbom czy tylko takie, jakie sa montowane fabrycznie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grzegorz1974paszek Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 Wstawisz dowolne dedykowane do tego modelu i każde inne w tym standardzie-ew.małe szlifowanko. Np.gdy chciałem wstawić zębatki z lx do truvativa to był problem ze średnią zębatką. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukas_Mako Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 mam 188 wzrostu a nogi coś koło 90 możesz wstawiać jak chcesz inaczej nie planowałbym zmiany środkowego blatu na 36, po zmianie będę miał 22-36-44 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin_ostrów Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 Lukas Mako , będziesz miał 14 zębów różnicy między tarczami , w związku z tym założyłbym się o duże piwo że przednia przerzutka będzie miała problem... macrianus2 , tabelkom nie do końca wierzę , także napisałem " w przybliżeniu". Tak przy okazji jestem praktycznie pewien że gdybym Ci założył jedno ramię 170 a drugie 175 to w życiu byś się nie skapnął M PS mam 181 cm i jeżdzę na korbie 180mm 42/32/22 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 po zmianie będę miał 22-36-44Tak jak napisał "marcin_ostrów" przy wrzucaniu będziesz miał problem bo np. przy wrzucaniu z 36 na 44 przerzutka będzie haczyła prowadnicą o tarczę 36z , z powodu jej większej średnicy - żeby tego uniknąć trzeba przerzutkę ustawić wysoko , a wtedy będzie bardzo wysoko nad tarczą 44z .... , do tego prowadnica może trzeć o łańcuch ... czy do lxa moge wstawic dowolnej wielkosci zebatki dedykowane tym korbom Tak, pod warunkiem, że będzie to zestaw : 48/36/26 , 44/32/22 - innych kombinacji nie obsłuży przerzutka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
macrianus2 Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 Wstawisz dowolne dedykowane do tego modeluw takim razie spokojnie wezme 170 44x32x22, a jesli mi nie spasuja to w ostatecznosci wymienie tarcze. raz jeszcze dziekuje wszystkim za pomoc Tak, pod warunkiem, że będzie to zestaw :48/36/26 , 44/32/22 to jest oczywiste (przynajmniej dla mnie ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tichy Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 Mam podejrzenie że niektóre przerzutki dadzą radę obsłużyć "nietypowe" kombinacje, zapamiętałem na przykład że w autor artykułu "Cycling Cadence and Bicycle Gearing" ma takie zestawienie tarcz: 52 48 24. To jest ekstremalny przykład, niemniej o ile mi wiadomo praktyka wymiany środkowej tarczy na większą jest częsta. Takie zestawienie doczekało się nawet specjalnego określenia: "half-step plus granny". na goglach jest o tym całkiem sporo: http://www.google.com/search?q=half-step+plus+granny P.S. jest nawet link do wątku o przerzutkach do takich kombinacji: http://www.cyclingforums.com/showthread.php?t=157081 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
macrianus2 Napisano 12 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2007 tichy, nawet jesli taki uklad zadziala to zastanawia mnie jego sens. np. 52-13 i 48-12 daja taka sama wielkosc przelozenia. doprowadza wiec on z jednej strony do dublowania okreslonych wielkosci przelozen (zapewne nie wszystkich, bo gora zapewne nie jest zestopniowana co 1 zab) z drugiej do powstania ogromnej luki w wielkosci przelozen pomiedzy mlynkiem, a srednia zebatka. pomijam juz fakt, ze nawet jesli osiagnieto w ten sposob zageszczenie przelozen w pewnym, najczesciej wykorzystywanym zakresie, to w praktyce wykorzystanie tego wymagaloby ciaglego zmieniania jednoczesnie z przodu i z tylu. jesli autorowi tego artykulu z tym dobrze to jego sprawa, patrzac na kwestie obiektywnie jest to bez sensu. ps. osobiscie kiedys myslalem o zastosowaniu u siebie z tylu kasety o duzej rozpietosci, np. 11-32 lub nawet 11-34 (najlepiej 9tki), a z przodu usunieciu mlynka i zestawieniu zebatek 32-48. dla moich zastosowan zakres przelozen i ich rozpietosc bylyby wystarczajace, ale ostatecznie postawilem na ciasniejsze zestopniowanie osiobiegowej kasety 11-28 (nastepna zapewne bedzie 11-26) i trzy tarcze z przodu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tichy Napisano 13 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2007 Dałem ten przykład żeby pokazać że (niektóre) przerzutki dadzą radę obsłużyć duży skok, w tym przypadku 24 zęby. Co do sensowności takich zestawień to wkleiłem zapytanie do google, można poklikać. Generalnie to się najlepiej sprawdza w jeździe turystycznej nie-w-górach. Sam halfstep wymyślono w czasach kiedy większość kaset miała 5-6 koronek. Ja tu Was nie namawiam do takich zestawień, napisałem co napisałem bo odradzacie 22-36-44 ze względu na problem z przerzutką. Mi chodziło o to że są takie które obsłużą dużo dziwniejsze kombinacje. Ja bym się zastanowił nad np. 24-36-44. 22 przy szerokiej kasecie (do mtb wszystkie są takie) to imho przesada. Co do dwu tarcz to uważam że (wyłączając kilkudniowe wypady w góry) to dobry pomysł. Ciekawe jest zestawienie które ma w jednym ze swoich rowerów Sheldon Brown: 50-28 i kasetę dziewiątkę 12-28 http://www.sheldonbrown.com/gear-theory.html#multirange to oczywiście do roweru "turystycznego" http://sheldonbrown.org/hetchins/index.html. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
macrianus2 Napisano 13 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2007 50-28 i kasetę dziewiątkę 12-28 [...]to oczywiście do roweru "turystycznego" ponownie jest spora dziura pomiedzy duza a mala zebatka. moim zdaniem w turystyku przydatny jest duzy zakres przelozen, niekoniecznie gesto zestopniowanych, ale tez bez wyraznych dziur. co do samego half-stepu to odnosze wrazenie, ze jego zasadniczym celem bylo stworzenie roweru raczej sportowego, o ciasno zestopniowanych przelozeniach gornego zakresu, uzywanych do szybkiej jazdy, ale z "zaworem bezpieczenstwa" w postaci mlynka na wypadek jakiegos stromego/dlugiego podjazdu. mialo to swoje wady w postaci rzeczonej "dziury" w przelozeniach, ale faktycznie w przypadku kaset 5- lub 6- biegowych mialo sens. dzisiejsze 8- i 9tki moga spokojnie zapewnic wystarczajaco geste zestopniowanie przy braku takich dziur i nie liczac bardzo specyficznych zastosowac/upodoban half-step imo raczej stracil racje bytu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tichy Napisano 13 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2007 Nie ma dziury. Użyłem sekretnej wiedzy Starożytnych Egipcjan i odkryłem że przełożenie 50/24 w przybliżeniu odpowiada 28/14 (kaseta 12-28). Gdzie Ty tu widzisz dziurę ? w dodatku sporą... DOPISKA: przypominam po raz drugi że te przykłady nie mają nikogo przekonać do jakiś half-stepów. To był przykład na to że da radę mieć większy "skok" między tarczami niż te "fabryczne" i przerzutki to obsłużą. Dyskusja o halfstepach to już podwójny offtop Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lukas_Mako Napisano 13 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2007 [OT] Tak jak napisał "marcin_ostrów" przy wrzucaniu będziesz miał problem bo np. przy wrzucaniu z 36 na 44 przerzutka będzie haczyła prowadnicą o tarczę 36z , z powodu jej większej średnicy .. racja !! w ogóle nie wziąłem tego pod uwagę, można by kombinować, ale ja bez kombinacji bym wolał, dzięki za uświadomienie bo bym kupił.... marcin stoję CI piwo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
macrianus2 Napisano 13 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2007 Nie ma dziury. Użyłem sekretnej wiedzy Starożytnych Egipcjani odkryłem że przełożenie 50/24 w przybliżeniu odpowiada 28/14 (kaseta 12-28). Gdzie Ty tu widzisz dziurę ? w dodatku sporą... spora dziure daje fakt, ze 50/24 daje duze wykrzyzowanie lancucha i jako takie w zasadzie nie powinno byc uzywane. a jesli chodzi o wiedze starozytnych egipcjan to znali oni chyba tylko tzw. zurawia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tichy Napisano 13 Sierpnia 2007 Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2007 Afaik w przypadku napędu 2-rzędowego nie musisz oszczędzać dwu skrajnych, jak to ma miejsce w 3-rzędowym. Wystarczy nie wrzucać mała-najmniejsza i blat-największa. Jak się ma łańcuch rohloffa to już w ogóle można sobie pozwolić na wolną amerykankę (pozostaje wtedy tylko kwestia ocierania o wózek). W razie gdybyś odczuwał samarytańskie uczucia do rowerzystów którzy źle sobie dobrali napęd to e-mail Sheldona Browna jest publicznie dostępny i możesz mu napisać że ma niewłaściwą konfigurację zębatek, na pewno będzie wdzięczny. P.S. jak duża jest ta dziura ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nikodem Napisano 24 Października 2007 Udostępnij Napisano 24 Października 2007 mam pytanko czy jeżeli przejdę na korbę Stylo która ma długość 175 to będzie bardzo źle? lubię wysoką kadencje mam 170cm wysokość od ziemi do krocza wynosi 80cm +/-0,5cm wciąż rosnę jestem chudy(52kg) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.