Skocz do zawartości

[marzenia] Rower waszych marzeń ... !!!!!!!


Gość Tymoteusz

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Osprzęt to osprzęt, zawsze można dobrać to co lekkie i najlepsze.

 

Ja podchodze inaczej do tego, mój wymarzony rower musi mieć przemyślaną konstrukcję, a taką wydaje mi sie pomysł bika na 26 i 28 calach :)

 

łaczy ona bowiem zalety wielkich kół (29-calowców coraz modniejszych) i tradycyjnych 26 cali.

 

Poniżej moja własna przeróbka i niżej oryginał. Wole też rame nieco niżej ze wzmocnieniem rury podsiodłowej.

 

90e087ac537e6fe9.jpg

 

90e087ac537e6fe9m.jpg

 

Można zbudować tak ten rower, by pozycja bikera była identyczna jak w rowerze 26 -calowym!

Jedyne co sie zmienia to kształt tylnich widełek - ich końcówka musi być nieco dalej i nieco wyżej.

 

Długośc widełek była by 420+25 = 445 mm.

Rozstaw wiekszy o 20 mm tylko.

 

A co uzyskujemy w zamian?

Zachowujemy zalety tradycyjnego bika, a dostajemy zalety wielkich kół:

 

- czyli wieksze koło robi nam za tylni amortyzator! Fulle są ciezsze często o ponad 1 kg, tymczasem wieksze koło to tylko około 0,1 kg wiecksza masa bika!

Za amorka, bowiem łatwiej sie na większym kole podjeżdza, zjeżdża i pokonuje przeszkody - mniejszy kąt natarcia. Rózne przeszkody dają nam mniej w kość.

- rower jest bardziej stabilny, bowiem obniża sie środek ciężkości względem osi kół;

- koło tylkie ułatwia utrzymanie prędkości;

- można stosować mniejsze oponki na tyle (np: zamiast 2-2,1 tylko 1,9-1,95) bowiem wieksze koło i tak ma większą powierzchnie styku z podłożem, lepiej napędza. A mniejsze opony 28 calowe, to mniej wiecej taka sama masa opony jak przy 26 calach. A wieć równie łatwo przyspieszać.

 

 

 

Czym sie rózni mój pomysł od pomysłu GF na 29 calach?

Tym że jest bardziej praktyczny.

Bowiem bardzo łatwo dostać opony i dętki na 28 cali niz na 29 cali.

No i 29 cali z grubymi oponami to już przegięcie wg. mnie. 28 cali z oponami 1,9 to i tak gigantyczny obwód, wiekszy niż w szosowych28 calowcach.

 

A czemu nie dawać 28 cali z przodu? BO to mija sie z celem!

Niepotrzebnie zwiększa mase i daje jeszcze wiekszy rozstaw kół.

Duże koło z przodu ANI nie jest kołem napędowym, wiec nie musi byc duże,

ANI nie musi tez pełnić roli amortyzacji, bowiem przód i tak już by miał amorka!

W zupełności wiec starczy 26 cali.

 

W takim układzie można by jeżdzić na kołach:

- przód 26 cali i opona 1,95-2,1 + amorek;

- tył 28 cali i opona 1,8-2

 

 

Sam chciałem taki rowerek złożyć, a mianowicie kupić crossa na 28 calach z tarczówkami, i z przodu dac potem 26 cali. Ale to zmieniło by geometrie niestety, wiec moze ktoś kiedyć zacznie takie coś produkowac :)

 

http://www.bikeworld.pl/rower/artykul/458/3/

 

 

--

http://img174.imageshack.us/img174/2860/orebajpgnt4.jpg

Napisano

Hmm mi sie jakos nie widzą te pomysły z roznymi kołami... dlaczego? Bo jak masz duze koło z tyłu to na podjezdzie jest lepiej...ale na zjezdzie latwiej bedzie o OTB i odwrotnie... no chyba ze przemyslana geometria by to zlikwidowała :).

Napisano

Czemu niby łatwiej o OTB na zjeżdzie?

Przecież środek ciężkosci masz niżej względem osi, a po drugie pozycja bikera jest dokładnie taka sama jak w standardowym 26.

Jedyne co sie zmienia to

zobacz link

http://img174.imageshack.us/img174/2860/orebajpgnt4.jpg

 

wiec nie siedzisz wyżej, czy bardziej do przodu, a niżej względem osi - a niższy punkt ciezkości powinien tylko pomóc przy zjezdzie, bo rower jest bardziej stabilny ...

Pewno podchodzisz do tego tak, że do 26 calowca wkładasz 28 calowe koło i tył ci sie podnosi - ja zakładam inaczej! Pozycja bikera i cała geometria bez zmian! a wręcz obniża sie środek ciezkości względem osi - a im on niżej, tym wieksze zjazdy można wzaliczać.

 

GF uważa, że 29 calowce jeżdza szybciej na podjazdach o 6%, a na trasach MTB o 3 %, wynikało by z tego, że na podjazdach o 6% lepiej, a na zjazdach i płaskim tak samo jak 26, co w sumie dawało by te 3% lepiej średnio.

A wg. mnie, 26+28 jest jeszcze bardziej przemyślaną konstrukcją niż 29.

 

Zobacz sobie na te grafike, zielony kolor - to wyżej położony środek ciezkości i wywrotka na twarz.

Niżej masz wieksze koło, i przy tak samo położonym bikerze, nie ma to wpływu na jego zjazd.

 

18b426b92ee49c59m.jpg

Napisano

Chyba juz wiem jaki chce miec sprzet...

Santa cruz nomad!

Chyba sie zakochalem...

Oddal bym chyba wszystko zeby miec bika na tej ramie!

Wygladalo by to mniejwiecej tak: nomad + talas + X.0 + juicy7 + jeszcze nie wiem :)

Sadzicie ze warto poswiecic nerke? :)

Napisano

Chyba juz wiem jaki chce miec sprzet...

Santa cruz nomad!

Chyba sie zakochalem...

Oddal bym chyba wszystko zeby miec bika na tej ramie!

Wygladalo by to mniejwiecej tak: nomad + talas + X.0 + juicy7 + jeszcze nie wiem :)

Sadzicie ze warto poswiecic nerke? :)

a wiesz o tym ze w santa cruzach z vpp odbijaja korby na malej zebatce?

to choroba wszystkich ram z systemem vpp. i nie pomoga inteligente tlumiki.

zabawne jest to ze odbijanie korb bylo dawno dawno temu zmorą rowerow z amortyzacja. tzw "choroba dziecięca". no a teraz wraca w wielu "firmowych" mutacjach.... :)

Napisano

Moim rowerowym marzeniem jest to, żeby mój rower działał super,miał amorka porządnego no i cały osprzęt wymieniony z szitmano

Napisano

a wiesz o tym ze w santa cruzach z vpp odbijaja korby na malej zebatce?

to choroba wszystkich ram z systemem vpp. i nie pomoga inteligente tlumiki.

zabawne jest to ze odbijanie korb bylo dawno dawno temu zmorą rowerow z amortyzacja. tzw "choroba dziecięca". no a teraz wraca w wielu "firmowych" mutacjach.... :)

O qva nie dobrze... Wiec pozostaje mi szukanie innych ram :035:

Napisano

Sory ale nie rozumiem :)- wytlumaczcie mi w jakim sensie odbijają? :)

przy najezdzie na przeszkode kolo unosi sie do gory uginajac na tym na co najezdzasz. ugiecie wahacza powoduje skrocenie lancucha i szarpniecie za korby. a to wybija z rytmu.

efekt zminimalizowany na wiekszych tarczach z przodu - odczuwalny przy malej zebatce.

maja go jednozawiasowce z wysokim punktem obrotu wahacza (np gdy os obrotu wahacza znajduje sie na wysokosci duzej tarczy mechanizmu korbowego lub wyzej), mialy stare ramy LTS I GTS czterozawiasowe gt, maja ten problem ramy z vpp. szarpniecie za korby jest mniejsze lub wieksze ale jest.

test vpp santa cruza nomada, reigna gianta i prototypu karpiela - w bikeboardzie bodajze ostatnim. tam opisane to teoretycznie i sprawdzone praktycznie.

ich rada? "jezdzic jak najwiecej na wiekszych tarczach z przodu i nauczyc sie podjezdzac na malej" :) jak dla mnie chore :) dla mnie jakosc pracy tego zawieszenia nie rekompensuje tego problemu. dlatego vpp to nie dla mnie.

Napisano

VPP odbija o 17 st. a system Maestro Gianta "tylko" o 9 st. na tej samej przeszkodzie.

 

Jednoziawiasowce i 4-zaw. mają swoje minusy wiec nie tylko w wiekszej wadze, ale róznych takich detalach, jak odbijanie, mniejsza trwałość, mniejsza sztywność itd.

Dlatego bym obtował za kołem 28 calowym z tyłu, waga rośnie może o 50-100 g a ni o 1000-1500 g,

sztywnośc jak w szytwniaku, nic nie odbija itd.

 

Tylnie widełki w MTB maja zazwyczaj koło 425 mm, w GF 413 mm, w kolarkach też około 413 mm (mimo 28 calowych kół), a GF 29 cali ma 440 mm.

 

To co jest wadą 29 calowców to duży rozstaw i tym samym mniejsza zwrotność, przez co zatracają pozytywy dużych kół. GF 29 cali ma rozstaw 110-111 cm dla średniego rozmiaru.

 

Gdyby zastosowac tylko 1 duże koło to rozstaw wynióśł by 108-109 cm a wiec pratkycznie tyle samo co klasyczny 26-calowiec :rolleyes:

 

 

ps. czy ktoś z was nie wie, jak GF liczy te 29 cali? Cześc osób mówi, że to opony na obręcze 28 calowe, tylko przez to, że sa duże (grubość) to nazwał je 29 calowymi ...

 

a przeciez inne firmy robią duże opony na 28 cali i nie nazywają tego 29-kami, jak np:

http://allegro.pl/item124908500_gruba_opon..._28_x_1_90.html

 

28 cali na 1,9

 

Czy może jednak stosuje tez nieco wieksze obręcze od tych 28-mek.

 

Bo jeżeli koleś zrobił opony na 28 cali, tyle że grube i wciska to jako nowość - 29 cali, to jest to zwykła żenada, bowiem wtedy każdy crossowiec może sobie szybko zrobić tzw. 29-calowca ....

Napisano

to jest jakis absurd.........

 

poczytaliscie bikeboard, i nagle z dnia na dzien systemy wirtualne kojarza sie wam jednoznacznie negatywnie z "odbijaniem" korb.

 

Tobo, przesadza juz w krtoryms watku, a spodziewam sie, ze nie mial mozliwosci zweryfikowania swoich opinii w praktyce.....

 

Cofanie sie korb to wynik wydluzania sie dystansu pomiedzu osia korbowodu a osia tylnego kola. Wystepuje w niemal 100% ram z tylnym zawieszeniem. Nie jest domena zmiennopunktow. Uniknieto tego zjawiska w min. systemach i-drive i pochodnych.

 

Nomad jest rowerem znakomitym. Rowerem plasujacym sie pomiedzy enduro a fr, stad kompromis- troszke mniej aktywne zachowanie przy niskich przeloseniach, kosztem lepszej pracy w zakresach bliskich zjazdowym.

 

Proponuje wiecej czytac i wiecej jezdzic i nie budowac nic nie wartych (powtarzanych i nieprzemyslanych) opinii na forum, na ktorym wiele osob szuka porady- kompetentnej i obiektywnej.

 

PS. BO BYL ot -

 

ROWERU MOICH MARZEN NIEMA.......ja marze o co najmniej 2 dwu dniowych wyprawach w gory kazdego miesiaca.....a rowerow mam az nadto......

 

tyle motyle

Napisano

Dzieki wszystkim za opinie. Przeczytalem bB i chyba jednak nie przestane "chciec" tej ramy :)

Wg mojego rozumowania na podjazdach(mala zebatka korby) wybiera sie w miare latwo przejezdna trase wiec zawieszenie tylne tylko w malej czesci jest wykorzystywane co na pewno nie powoduje az 17 stopni odbicia...

Wg mnie nomad to i tak jedna z najlepszych "uniwersalnych" ram.

EOT

Pozdrower, ide spac :)

Napisano

Moj wymarzony rower zostal niedawno za.. skradziony.Teraz jezdze na mazeniu nr 2 moze nie do konca.Co powiecie na to przyjmuje kazda konstruktywna krytyke.

Rama-merida mats 90

Przerzotka- przod Shimano LX

Tyl XT

Manetki -Shimano LX

Hamulce- Hayes Nine

Kierownica -BBB Inca Karbon

Wspornik kierownicy- Face Prodigy

Stery-FSA Orbit

Korba- Race Face Prodigy

Suport- FSA Platinium

Kaseta- Sram PG990

Kola- Vuelta Rodi Excalibur(to do codziennego uzytku) jesli pomykam w teren zmieniam na sun rimsy

Opony Kenda Flame lub opcjonalnie Continental Explorer

Wspornik siodla -Amoeba Husar

Amortyzator -Judy 4 z blakada skoku w manetce

Pedalki Spd Rithey V3

Pozdrowienia dla wszystkich i milego likendu

Napisano

riker tego "błedu" nie mają czasem nawet najtańsze makrokesze o ramie Y za 500 zł :D

gdyż zawias jest przed osią suportu i jest na sztywno kobra-tylnie koło :)

(no ale pewno takiej budowy wymagał vpp a nie innej)

 

Kiedyś dawno temu miałem takiego Y i nigdy mi się pedał nie cofał :P

 

A cofanie się pedału to niestety głupia sprawa, bo najmocniej czuje się to na małej tarczy, wieć jak na podjeździe wybije nas z rytmu (przez ten pedał) na jakimś kamieniu, to można się wręcz zatrzymać, a potem pod góre strasznie cięzko znów ruszyc :)

 

Zdarzyło mi sie jechać na takich cofających pedałach, choć na tanim rowerze :)

 

Szkoda , że gazety nie robią testów jak w Top Gear

ja najkiejś trasie testowej (np: 70% teren z górkami, 30% asfalt płasko) z róznymi rowerami i powiedzmy 3 róznych bikerów by to sprawdzało + poziom ich tętna dla sprawdzenie, czy dali z siebie wszystko.

 

Wtedy można by choć w przybliżeniu powiedzieć, który rowerak jest lepszy z fullów, jakie sa to róznice w porównaniu z HT itd.

 

:P

 

Na na swojej trasie testowej testuje wszystko co sie da :)

Napisano

Mój rower marzeń to składak:

napęd: w całości Shimano klasy XTR :)

sztyca, mostek itp. : tylko Ritchey

koła: obręcze Mavic, a oponki Michelin :)

Napisano

A moim rowerkiem marzen już jest Scot Scale... obojętnie jaki one są po prostu piękne ;)

A nr. Drugi to Kelly's Imagine 2006 (którego moge mieć B) ) oraz Kelly's Sabotage (Nie DSC) :)

Napisano
Bo jeżeli koleś zrobił opony na 28 cali, tyle że grube i wciska to jako nowość - 29 cali, to jest to zwykła żenada, bowiem wtedy każdy crossowiec może sobie szybko zrobić tzw. 29-calowca ....

 

Koła w 29 calowcach to są oczywiście obręcze 28 cali + opona szeroka która ma wysoki profil i stąd ten dodatkowy cal średnicy. Do większości rowerków crossowych nie wsadzisz opony szerszej niż 1,9 a czasem nawet 1,75 nie wchodzi z tyłu. Dochodzi jeszcza inna geometria i amor. Ja właśnie mam zamiar wstawic conti vapor 28x2,1 do mojego focusa, wygląda na to że się zmieści. Dochodzi teraz problem amora bo po taniości myślałem o suntour 8100 ale ten widelec zdechnie na takim kole i ostrzejszej jeździe więc myśle co by tu wsadzic (reba 29 za droga :))

 

Apropo tematu jestem fanem nomada ;) ale intense spider 29 tez bym przygarnął (to chyba pierwszy full na 29)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...