Jak ocenić rower do 2000zł - miniporadnik na jedną kartkę
Swego czasu popełniłem taką ściągawkę dla początkujących szukających dla siebie pierwszego porządnego roweru. Sporo podobnych opracowań da się znaleźć w necie, ale tu priorytetem miała być jak największa przejrzystość i krótka poręczna forma (drukujemy i idziemy na spacer po sklepach). Może komuś się przyda, trochę ją usprawniłem dodając numerki/literki, pod którymi producenci kryją często klasę podzespołów. Oczywiście nie ma tu wszystkiego (choćby komponentów SRAM i RST) ale jest to, co jest u nas najpopularniejsze.
Przerzutki: Tourney (TZ, TX, TY) <Altus (190, 191, 280, 310,311, 370)<Acera (360,390)<Alivio (410,430, 431)<Deore (pięćsetki)
Manetki: Tourney (ST-EF40, ST-EF51, RS35 Revoshift) < ST-EF 65, altus (310) < acera (360, 390) < alivio (410, 430) < Deore (pięćsetki)
Amortyzator MTB: Zoom, Suntour m2xxx,m3xxx< XCT<XCM<XCM HLO<XCR, Rock Shox 28
Amortyzator cross/trekking: Zoom, Suntour m3xxx<Cr 7< Cr 8 < Nex/NVX < Nex HLO/NVX HLO < NCX
Korba: Prowheel, Cyclone, Falcon, Suntour XCC < Shimano 131/171 (tourney), Suntour XCT < Shimano 311 (altus), Suntour XCM, Suntour NEX < Shimano acera/alivio (361,391,430,431), Suntour XCR, Suntour NCX
Biegi:
3x7 - pod ten standard produkowane już są praktycznie tylko części najniższej jakości. Często (choć nie zawsze) oznacza też wolnobieg, czyli niższą wytrzymałość osi tylnego koła i problemy ze znalezieniem jakichkolwiek lepszych części.
3x8 - obecny standard w lepszych rowerach
3x9 - fajny bonus, standard w jeszcze lepszych rowerach
Hamulce:
v-brake - zupełnie wystarczające w trekkingach i crossach w tym budżecie.
tarczowe mechaniczne (np. Tektro novela, Shimano 375, tam gdzie mimo tarczy jest stalowa linka) - opinie na ich temat są bardzo podzielone. Niewątpliwą zaletą jest fakt, że w przyszłości taniej i łatwiej przejść z nich na hydrauliki opisane poniżej (około 300zł wydatku).
tarczowe hydrauliczne - standard w rowerach górskich od około 2 tys PLN, w tańszych rowerach należy uważnie ocenić, czy nie wstawione zostały kosztem całej reszty. Zapewniają lepszą kontrolę w głębokim błocie i na trudnych zjazdach. Trzeba mieć jednak więcej umiejętności, by je samodzielnie serwisować niż przy V-kach.
Fajne bonusy:
Opony: Schwalbe, Geax, Continental, Maxxis
Obręcze: Rigida (Ryde), Alexrims, Mach, WTB. (Oczkowane/kapslowane zazwyczaj mocniejsze)
Suport/korba: Standard octalink zamiast kwadrat - oferuje sztywniejsze połączenie i mniej problemów z luzowaniem się. Rozpoznawalny po "-8" na końcu nazwy korby albo suporcie BB-ES25.
Waga: Zdecydowana większość wag podawanych przed producentów i sklepy jest mocno przekłamana. Dlatego zaleca się kierowanie tym parametrem tylko i wyłącznie wtedy, gdy potwierdzony został przez użytkowników, którzy faktycznie rower zważyli (uwaga na różnicę rozmiarów). Zazwyczaj jednak podobnie wyposażone rowery w tym budżecie mają też podobną rzeczywistą wagę.
1 komentarz
Rekomendowane komentarze