Ecia Napisano 28 Stycznia 2006 Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2006 Mojej stalowej epopei ciąg dalszy ... Otóż od dłuższego już czasu nurtuje mnie pytanie: co kryje się pod tajemniczą nazwą Kona Cromoly Butted/ Kona Double Butted Cromoly (kiedyś było jeszcze Tripple Butted)? Ramę na tych rurkach posiada model Lava Dome, który - do tej pory obecny na rynku brytyjskim - w 2006 roku ma wkroczyć do Europy i do Stanów. Przewaliłam tony stron internetowych w poszukiwaniu jakichkolwiek danych na temat tego materiału - i nic :029: ... Nawet na brytyjskich forach rowerowych nieliczne pytania o ten rower/ramę pozostają bez odpowiedzi... A moje konkretne pytanie brzmi: jakie to są faktycznie rurki i jakiej one są jakości? Czy można je porównywać np. z Authorem Tritonem? A może z czymś innym? Chodzi mi głównie o ramki z ostatnich lat ('05-'06)... O Explosif i Unit nie pytam, bo to inna bajka i tu jest w zasadzie wszystko jasne. Może ktoś akurat przypadkiem posiada jakieś info na ten temat... może ja coś jednak przegapiłam w necie, a może w jakimś katalogu... może jakaś recenzja gdzieś, jakiś test... cokolwiek ... Jednym zdaniem: ktokolwiek widział, ktokolwiek wie coś na temat Kona Double Butted Cromoly ... Pozdrówko zdesperowane . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BART_osz Napisano 28 Stycznia 2006 Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2006 Ja tak moze od siebie co bym mogl o "Double Butted Cromoly" napisac Zaczne od butted To "butted" i ilosc tego "buttowania" - to nic innego jak okreslenie ile roznych srednic moze miec rurka z ktorej wykonana jest rama - a dokladnie ile razy grubosc scianki rury zmienia sie na calej jej dlugosci. Pojedynczo cieniowana jest zazwyczaj rura podsiodlowa w ktora wkladamy sztyce od siodelka - jej grubsza czesc ( grubsze scianki ) znajduje sie zawsze w czesci styku z komora (moge napisac komora ?? ) gdzie znajduje sie suport - dzialaja tam spore sily dlatego grubsze scianki beda lepiej sobie z tymi silami radzic. Podwojnie cieniowana to rurka ze sciankami cienszymi w srodkowej czesci a grubszymi na zewnatrz, potrojnie cieniowana to prawie to samo z tym ze grubosc scianek na koncach rurki jest inna a nie jednakowa jak w podwojnie cieniowanej - takie zastosowanie maja rurki na ktorych konce dzialaja rozne sily. Po co sie "buttuje" ?? ( juz lubie to slowo ) . Ano po to by przedewszystkim zaoszczedzic na wadze - w srodkowej czesci rury dzialaja mniejsze sily niz na jej koncach dlatego srodkowa sekcja rurek moze miec ciensze scianki. "buttowane" rurki lepiej tez pracuja - sily dzialajace na rurki "buttowane" lepiej rozkladaja sie na calej jej dlugosci niz w przypadku rury o jednakowej grubosci scianki. Co ciekawe cieniowane rurki stosuje sie tylko w glownym trojkacie ramy i jej glowce.I to wsio . Jak dobrze wyszukalem to rama tej "Lava Dome" jest zrobiona z materialu oznaczonego 4130 cromoly steel. Czyli stopu zelaza z chromem , molibdenem i magnezem. Dobrze wykonany taki stop ( tu by sie mozna rozpisac co to znaczy dobrze wykonany stop na pare stron a4 jak ktos sie zainteresuje polecam np: podstawy metaloznawstwa Przybylowicza - biblia karzdego metalurga na studiach a i pewnie potem w pracy - albo cos o krysytalizacji metali ) jak pisza na necie powinien miec bardzo dobre wlasciwosci i bedzie miedzy innymi bardzo odporny na nacisk jednostkowy na mm2 - do tytanu mu bedzie sporo brakowac ale zle z nim nie bedzie - na pewno wiecej zniesie taki stop niz stop alu. Taki mini wywod strzelilem a w sumie to chcialem napisac ze taka rama stalowa powinna zniesc bardzo duzo - stal to naprawde trwaly material - zwlaszcza jak bedzie prowadzona przez taka kobietke jak Ty ktora malo wazy .Gdzies na necie jak szukalem jakiegos info o tej ramie i wynalazlem ze rower na tej ramie ( chiba 18 cali ) wazy okolice 28 funtow - czyli jak na rame stalowa to chyba bardzo przyzwoicie . Pisze chyba bo waga rowerow i ich odchudzanie jakos nigdy specjalnie mnie nie interesowalo . A tutaj jeszcze znalazlem jak wyglada przekroj rurek po butowaniu fotke robilem z kasiazki wiec nie jest ideal Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ecia Napisano 28 Stycznia 2006 Autor Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2006 Hehe, dzięki za wykład . Wprawdzie nie do końca o to mi chodziło (tzn. nie o definicję "buttowania" ), ale nie szkodzi - to też się przyda, i nie tylko mnie, jak tuszę . Zawsze to krok naprzód w moim pędzie do wiedzy na temat tejże ramy :001: . Co do materiału: spodziewałam się, ze to nie będzie nic innego, jak 4130... ale jak to się ma np. do Tritona? I od czego w ogóle zależy jakość rurek CrMo 4130 - czy zawsze jest porównywalna, czy jednak jakaś specjalna obróbka (jaka - poza cieniowaniem?) może tu mieć wyraźny wpływ na parametry? Pozdrówko wdzięczne i wciąż głodne wiedzy ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szakq Napisano 28 Stycznia 2006 Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2006 dodam tylko taki oftopicowy watek ze tylnie widelki wramach tez sie cieniuje a nie tylko rurki glownego trojkata a co do cr-mo 4130 to sadze ze kadze takie bedzie takie samo jak kazde inne chyba ze jest tez jakas wersja luz wygrzewania takiego zelastwa jak np T4 T6 T10 itp w przypadku alu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
BART_osz Napisano 28 Stycznia 2006 Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2006 I od czego w ogóle zależy jakość rurek CrMo 4130 - czy zawsze jest porównywalna, czy jednak jakaś specjalna obróbka (jaka - poza cieniowaniem?) może tu mieć wyraźny wpływ na parametry? Rurki z CrMo 4130 czy to z roweru kony czy np z haro powinny miec te same wlasciwosci. Ich jakosc bedzie zalezala od np: operacji jakie sie na takiej ramce przeprowadza - a wlasciwie od operacji jakie zostaly przeprowadzone na rurkach z ktorych ta rama zostala zrobiona - stal mozna odpuszczac, wyzarzac, przesycac ... bla bla. Sama szybkosc schladzania moze juz zmienic wlasciwosci. Jaki po kolei jest proces tworzenia stopu CrMo 4130 , moze ktos bedzie wiedzial ale ja nie mam pojecia - jak bysmy pokopali na necie to moze i bysmy znalezli caly proces krok po kroku . W kazdym przypadku zeby uzyskac CrMo 4130 ten proces zawsze bedzie taki sam - droga bedzie jedna do uzyskania stopu 4130. Wiec jego wlasciwosci powinny byc zawsze takie same. W przypadku ram z tematu - Cromoly Butted albo Double Butted Cromoly - roznica powinna byc tylko w tym "buttowaniu" i w niczym innym bo to caly czas bedzie ten sam material - CrMo 4130. Ewentualnie na gotowym 4130 mozna pewnie jeszcze cos kombinowac - ale kazda taka dodatkowa operacja pewnie by byla w nazwie zaakcentowana dodatkowa literka albo numerkiem . Pewnie zamieszalem :lol: Ja tylko nie wiem o co biega z tym tritonem ?? dodam tylko taki oftopicowy watek ze tylnie widelki wramach tez sie cieniuje a nie tylko rurki glownego trojkata ja w takiej madrej knidze o ramach wyczytalem ze cieniowane sa stosowane tylko w duzym trojkacie ale kto wie - skoro mowisz ze w tylnim tez to pewnie masz racje PozdrUFka juz wreszcie weekendowa ja jeszcze odliczam 15 minut i juz mnie w pracy nie ma :030: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ecia Napisano 28 Stycznia 2006 Autor Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2006 Ja tylko nie wiem o co biega z tym tritonem ?? Author w latach 2004 i 2005 wprowadził ramę Sectora zbudowaną z CrMo 4130, który to materiał określił jako "Author Triton Cromoly". Naczytałam się po różnych forach - w tym również na naszym - opinii o tych rurkach i były nader pozytywne (ponoć były to rurki fabrykowane przez Fuji). Niektórzy wręcz twierdzili, że teraz ta rama jest lepsza, niż wcześniejsza wersja (wcześniej do 2002 r Sector był na rurkach Nitanium Ritcheya). Stąd właśnie moje obecne pytanie: jak się ma 4130 do 4130 - tzn. w tym wypadku 4130 Authora do 4130 Kony? Bo może sekret tkwi właśnie w jakiejś szczególnej obróbce? Notabene: na www.rower.com pojawiły się recenzje użytkowników, z których wynika, że w tych nowych Sectorach pękają rury podsiodłowe... dlatego przestałam się tymi ramami interesować. Ale może Kona jest lepsza ?... Pozdrówko bez orientacji ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
K ] T [ K Napisano 28 Stycznia 2006 Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2006 Ecia :!: Ja proponuje przeczytac ten atykol ( frag. dotyczacy stopow ) http://www.rower.com/archiwum.php?art=1239 ( niewiem czy znany ale mi baaaardzo wiele wyjasnil ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ecia Napisano 28 Stycznia 2006 Autor Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2006 Dzięki, czytałam już kiedyś ten artykuł . Niestety, na moje pytanie on nie do końca odpowiada... Ale i tak dzięki. Pozdrówko poszukujące . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szakq Napisano 29 Stycznia 2006 Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2006 W sumie z tego co sie orientuje to nitanium ritchey nie bylo zwyklym stopen 4130 tylko mial jakis tam dodatem ktory zapobiegal oslabieniom materialy przy spawach-ile w tym prawdy a ile maketingu sam nie wiem Tak przy okazji to w sumie mozna by sie zastanowic czym rozni sie rama zbudowana z aluminium 7005 od ramy zbudowanej np z aluminium easton 7005... ?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
riker Napisano 29 Stycznia 2006 Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2006 moze chodzi o dodatkowe dodatki do stopu, sposob obrobki no i cala zabawe w manipulacje. Z tego samego materialu mozna wytworzyc zupelnie inne rury - o innej charakterystyce i roznych wlasciwosciach. Np. Marin stawia na domieszki magnezu w 3cieniowanych stopach a przektoj rur jest rowniez nietypowy - wielokatny. Madrych nie ma....... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Napatos Napisano 29 Stycznia 2006 Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2006 Coś mi się widzi Eciu, że zanim kupisz ramkę, to posiądziesz taką wiedzę, że będziesz mogła wykładać jakieś materiałoznawstwo, czy ramoznawstwo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bialykom Napisano 29 Stycznia 2006 Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2006 albo sama cos zespawa : ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ecia Napisano 29 Stycznia 2006 Autor Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2006 Hehe, jeszcze trochę i wykrakacie . Ale to wszystko dlatego, że chcę sprowadzić ryzyko popełnienia błędu przy zakupie do minimum: w założeniu to ma być rama na lata... Z jednej strony chciałoby się, żeby było jak najtaniej, ale z drugiej - najważniejsze, żeby było dobrze. Mam do myślenia ... Pozdrówko wlaczące z myślami . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marc1n Napisano 29 Stycznia 2006 Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2006 albo sama cos zespawa : )Rycerz jej juz pospawa, ona da tylko projekt Co do rurek Kony, to raczej dokładniejszych danych będzie cieżko sie o nich dowiedzieć. Amerykanie zazwyczaj mało co podają....nawet wagi rowerów w katalogach wszędzie b.d. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cwb2 Napisano 29 Stycznia 2006 Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2006 hehe respekt za wiedze z zakresu materiałozanstwa (mogę się przyznać, że ja na egzamie ostro ściągłem ^_-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość santiago78 Napisano 14 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 14 Lutego 2006 ritchey nitanium nie ma nic wspolnego z 4130. zawiera domieszki niklu i tytanu. zupelnie inna szkola jazdy. o ile rama ritchey niti to wydatek ok 3kpln, to juz stary author sector byl okazja nad okazje. steel forever, pozdrawiam. p.s. przy okazji zapraszam do "mojego watku" http://www.bikemaraton.pl/forum/index.php?showtopic=1002 (obeznani w temacie pewnie juz widzieli Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ecia Napisano 15 Lutego 2006 Autor Udostępnij Napisano 15 Lutego 2006 ritchey nitanium nie ma nic wspolnego z 4130. No, to jest chyba oczywiste . A twój temat - owszem, jak najbardziej jest mi znany :lol: . A propos: Ziona miałam na oku, ale już nie było mojego rozmiaru ... Teraz rozmyślam intensywnie nad Bizango lub - alternatywnie - Orłowskim ... Pozdrówko stalomaniakom . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kiedyś ksywa gary Napisano 16 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2006 QUOTE(szakq @ 28.01.2006, 14:23) dodam tylko taki oftopicowy watek ze tylnie widelki wramach tez sie cieniuje a nie tylko rurki glownego trojkata ja w takiej madrej knidze o ramach wyczytalem ze cieniowane sa stosowane tylko w duzym trojkacie ale kto wie Jeśli chodzi o tylny trójkąt to jest on wykonany ze stali cro-mo ale tylko w ramach oznaczonych:cro-mo albo 100% cro-mo albo full cro-mo. Ramy o oznaczeniu "cro-moly/cromoly" mają tylko głowny trójkąt ze stali cro-mo,natomiast tylny trójkąt może być np.z hi-ten. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ecia Napisano 16 Lutego 2006 Autor Udostępnij Napisano 16 Lutego 2006 Niekoniecznie - Kona Hahanna, kiedy jeszcze była stalowa, miała właśnie tak zrobioną ramę, jak piszesz: tylne rurki z HiTenu. Ale już Lava Dome z tego samego okresu to było pełne CrMo, a nazywało się to Kona Cromoly Tripple Butted (wtedy jeszcze tripple - choć tylne widły nie butowane). Teraz jest Kona Cromoly Double Butted... ale w specyfikacji na stronce Kony piszą, że to jednak pełne CrMo. Takie ramki z mieszanej stali Author określał mianami: Trimoly (główny trójkąt CrMo, tył HiTen) i Sinmoly (tylko rura podsiodłowa CrMo, reszta HiTen). I to było uczciwe postawienie sprawy ... Teraz, niestety, nagminnie spotykamy się z niedomówieniami... tylne widełki często gęsto wykonane są z innego materiału, niż front ... gdy tymczasem firmy szumnie ogłaszają, że rama jest np. z Reynoldsa 853 i dopiero w szczegółowje specyfikacji można (choć też nie zwasze) doczytać się, co jest grane :029: ... Pozdrówko z westchnieniem ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szakq Napisano 16 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2006 a co do cieniowanych tylnich widelek to na 99% kellys sabotage takie posiada w cr-mo sie nie orientuje niestety... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radosuaf Napisano 16 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 16 Lutego 2006 Marin jeszcze robi coś na CrMo... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ecia Napisano 16 Lutego 2006 Autor Udostępnij Napisano 16 Lutego 2006 O Marinie wiem, ale z pewnych przyczyn, o których już pisałam (jeśli nie w tym, to w innym moim wątku o stali) ich ramki mi nie pasują... Obecnie łażę po necie w poszukiwaniu okazji; a gdyby się nie trafiła - będę zbierać na realizację marzenia w postaci Orłowski Custom Frame ... ale to już chyba nie na ten sezon... choć, kto wie ... Pozdrówko tropiące ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Gość Napisano 17 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 17 Lutego 2006 Witam Znalazłem coś takiego : (wygląda jak by była pod piastę Rohloffa i miała dodane haki pod normalną piastę i hamulec tarczowy) http://cgi.ebay.de/Voodoo-Cycles-Wanga-Rah...1QQcmdZViewItem Jednak po pierwsze cena - ok 1330 zł po przeliczeniu + ok. 80 zł przelew + ok. 80 zł przesyłka Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ecia Napisano 17 Lutego 2006 Autor Udostępnij Napisano 17 Lutego 2006 Dzięki! To interesująca propozycja, normalnie te ramy są sporo droższe ... Szkoda, że to nie Bizango - ale jest się nad czym zastanawiać... Pozdrówko z wdzięcznością . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radosuaf Napisano 17 Lutego 2006 Udostępnij Napisano 17 Lutego 2006 A Rocky Mountain? http://www.ultrasport.cz Albo Cove Handjob? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.