Skocz do zawartości

[DIY] Budowa Frame JIG


Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie.

Jakiś czas temu opublikowałem na tym forum informację o powstaniu mojego bloga na którym miałem przedstawić krok po kroku budowę przyrządu do budowy ramy. Jednak ze względu na brak czasu na zarządzanie "back-end'em" bloga, całość będę publikował tutaj, w tym temacie.

Wszelkie komentarze, pytania i uwagi - mile widziane :thumbsup:

 

Pliki PDF i *.STEP można pobierać z mojego konta Dropbox pod tym linkiem

 

Stelaż przyrządu.

 

Stelaż mojego przyrządu stanowią profile aluminiowe z rowkiem 8mm. Zdecydowałem się na wersję „light” ponieważ jego cena jest niższa o ok 30-40%. Profile w wersji „light” są wystarczające do tego typu konstrukcji. Reszta elementów wykonana jest z aluminium 7075, a w newralgiczne gwinty wkręcone są wkładki gwintowe HELICOIL®.
 

W pierwszej części wykonamy „kręgosłup” naszego przyrządu.

Lista części(nazwa części odpowiada nazwie rysunku) ;

-1szt. PRO120X40LX1250
-1szt. PRO4040LX700
-3szt. SRUBA_IMBUS_M8X55
-3szt. PODKLADKA_M8

Sposób montażu:
podstawa-frame-jig.png
podstawa-frame-jig1.png

 

Profil PRO120X40LX1250 i PRO4040LX700 należy skręcić ze sobą trzema śrubami M8(polecam skręcać to na bardzo równym blacie). Aby uzyskać precyzyjny przyrząd który będzie idealnie odwzorowywać zamierzoną geometrię(ramy) należy zwrócić baczną uwagę na prostopadłe połączenie elementów składowych/profili. Dla ułatwienia zakupu potrzebnych surowców, poszczególne elementy posiadają nazwę pod którą są dostępne u dostawców,np: PRO120X40LX1250 to profil PRO120X40L o długości 1250mm.

 

 


Mocowanie rury sterowej.

 

Lista części(nazwa części odpowiada nazwie rysunku) ;

-2szt. DIN 7 8m6x14 st

-1szt. DOCISK_KG

-1szt. DOCISK_KG_1

-1szt. DOCISK_KG_2

-2szt. KOLEK_5X20_m6

-1szt. NUTM8STS

-1szt. PODKLADKA_M8

-1szt. QSML-M5-4

-1szt. SRUBA_IMBUS_M6X16

-2szt. SRUBA_IMBUS_M6X30

-1szt. SRUBA_IMBUS_M8X30

 

Sposób montażu:

CZ2.1.png

CZ2.2.png

 

Bardzo ważne jest w tym przypadku wykonanie elementów DOCISK_KG_1 i DOCISK_KG_2

ponieważ otwór fi5 elementu DOCISK_KG będzie przechodził przez oś symetrii naszej ramy. Niedokładności tych elementów przełożą się bezpośrednio na pogorszenie geometrii budowanej ramy.

 

Edytowane przez silesianbikepl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocowanie rury sterowej cz2.

 

Lista części(nazwa części odpowiada nazwie rysunku) ;
-1szt. DOCISK_KG
-1szt. DOCISK_KG_3
-1szt. PRO4040LX400
-1szt. SRUBA_IMBUS_M6X16
-1szt. SRUBA_IMBUS_M6X35

 

Sposób montażu:

CZ3-1.png

CZ31.png

 

Elementy montujemy jak pokazano na rysunku powyżej. Całość przykręcamy do profilu PRO4040LX400.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocowanie rury sterowej cz3.

Lista części(nazwa części odpowiada nazwie rysunku) ;

-WALEK_K 1szt
-POSREDNI_K 1szt
-SRUBA_IMBUS_M8X25 4szt
-PODKLADKA_M8 4szt
-NUTM8STS 4szt
-wkładka Helicoil pod gwint M6 1szt
-DIN 7 8m6x14 st 2szt
-SRUBA_IMBUS_M5X16 2szt
-PODKLADKA_M5 1szt
-LACZE 1szt

Do elementu POSREDNI_K przykręcamy WALEK_K przy pomocy klucza płaskiego "6". Następnie do tego samego elementu wkręcamy wkładkę gwintowaną Helicoil pod gwint M6. Resztę montujemy jak pokazano na rysunkach poniżej 

cz4.1.thumb.png.eac489e316d6086d27d3f868

cz4.2.thumb.png.b8d1a11b9b29f262ae72ef4a

Następnie całość mocujemy do PRO4040LX400 w dwóch miejscach(rysunki poniżej): 

1)przekładając WALEK_K przez PRO4040LX400 (w przygotowanym do tego wcześniej otworze), przykręcamy śrubę SRUBA_IMBUS_M5X16 z podkładką PODKLADKA_M5. 

2)mocujemy element LANCZE śrubami SRUBA_IMBUS_M8X25, następnie wkręcamy śrubę SRUBA_IMBUS_M6X25 z podkładką PODKLADKA_M6 w miejsce gdzie jest wkręcona wkładka Helicoil.

cz4.3.thumb.png.b65b160507e7ebd633e06f01

cz4.4.thumb.png.fee1a5b0c16db58ce11a4893

cz4.5.thumb.png.5671a6848410d8dbe10eeadb

cz4.6.thumb.png.5041bd37918258168a448a43

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocowanie rury podsiodłowej i mufy suportu. Cz. 1.

 

Lista części(nazwa części odpowiada nazwie rysunku); 

-160x120x18 1szt.

-DIN 7 8m6x14 st 2szt.

-NUTM8STS 3szt.

-PODKLADKA_M8 3szt.

-SRUBA_IMBUS_M5X16 1szt.

-SRUBA_IMBUS_M8X25 3szt.

-WALEK_K 1szt.

Do elementu 160x120x18 przykręcamy WALEK_K przy pomocy klucza płaskiego "6". Następnie do tego samego elementu wkręcamy wkładkę gwintowaną Helicoil pod gwint M6. Resztę montujemy jak pokazano na rysunkach poniżej 

cz5.1.thumb.png.dbb85a839e97b6e8b241f5a2

cz5.2.thumb.png.0743f0b8a9611148b9823743

cz5.3.thumb.png.2a5f36c6543e3b8eedf8e8d1

Następnie całość mocujemy do PRO120X40LX1250 (rysunek poniżej): 

cz5.4.thumb.png.da8bd78936dbc5419b4cba44

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocowanie rury podsiodłowej i mufy suportu. Cz. 2

 

Lista części(nazwa części odpowiada nazwie rysunku);
 

-40x40x40 1szt.
-100x40x15 1szt.
-DIN 7 8m6x14 st 2szt.
-LACZE 1szt.
-NUTM8STS 4szt.
-PODKLADKA_M5 1szt.
-PODKLADKA_M6 1szt
-PRO4040LX700bezotw 1szt.
-SRUBA_IMBUS_M5X16 1szt.
-SRUBA_IMBUS_M6X16 1szt.
-SRUBA_IMBUS_M6X25 4szt.
-SRUBA_IMBUS_M8X20 2szt.
-SRUBA_IMBUS_M8X25 2szt.
-WALEK_PRECYZYJNY 1szt.

 

Ważne by montaż zacząć od przykręcenia elementu WALEK_PRECYZYJNY do 40x40x40 śrubą SRUBA_IMBUS_M6X16. Następnie do elementu 100x40x15 wciskamy kołki DIN 7 8m6x14 st. Element 40x40x40(już z wałkiem) skręcamy z elementem 100x40x15 za pomocą śrub SRUBA_IMBUS_M6X25. Następnie całość mocujemy do profilu PRO4040LX700bezotw używając do tego śrub SRUBA_IMBUS_M8X20 i nakrętek rowkowych NUTM8STS.

 

Cz6.1.thumb.png.344683f58972aa4832457283

Następnie całość mocujemy do 160x120x18 w dwóch miejscach(rysunek poniżej):  
 

1) Przekładając WALEK_K przez PRO4040LX700bezotw (w przygotowanym do tego wcześniej otworze), przykręcamy śrub SRUBA_IMBUS_M5X16 z podkładką PODKLADKA_M5.  
2) Mocujemy element LACZE śrubami SRUBA_IMBUS_M8X25, następnie wkręcamy śrubę SRUBA_IMBUS_M6X25 z podkładką PODKLADKA_M6 w miejsce gdzie jest wkręcona wkładka Helicoil.

Cz6.2.thumb.png.4dd51f497c30e7022666250a

 

Mocowanie rury podsiodłowej i mufy suportu. Cz. 3

 

Lista części(nazwa części odpowiada nazwie rysunku); 

 

-DIN 7 8m6x14 st 2szt
-DOCISK_KG_1 1szt
-DOCISK_KG_2 1szt
-dociskbottombracket 2szt
-fi31.7x49 1szt
-GN 705-16-E-ZB 2szt
-KOLEK_5X20_m6 2szt
-NUTM8STS 1szt
-PODKLADKA_M8 1szt
-QSML-M5-4 1szt
-SRUBA_IMBUS_M6X16 1szt
-SRUBA_IMBUS_M6X30 2szt
-SRUBA_IMBUS_M8X30 1szt

 

Sposób montażu:

 

CZ7.1.thumb.png.2949c81e30a887eeb8c1d913

CZ7.2.thumb.png.d0b683b6970eb05afbbe01a7

 

Całość montujemy na profilu PRO4040LX700bezotw.

 

Następnie na WALEK_PRECYZYJNY nakładamy elementy GN 705-16-E-ZB i dociskbottombracket

 

CZ7.3.thumb.png.70ba8f82b9f159a26c8d6a8a

CZ7.4.thumb.png.14a4cc36d7a17c890faaceb3

 

Edytowane przez silesianbikepl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mocowanie tylnego trójkąta

 

Lista części(nazwa części odpowiada nazwie rysunku); 

-95,78x40x25_tyl 1szt
-160x80x18 tyl 1szt
-DIN 7 8m6x14 st 6szt
-DOCISK_KG_2 1szt
-KOLEK_5X20_m6 4szt
-NUTM8STS 5szt
-PODKLADKA_M8 2szt
-PRO4040LX400tyl 1szt
-SRUBA_IMBUS_M4X12 2szt
-SRUBA_IMBUS_M6X20 2szt
-SRUBA_IMBUS_M6X30 2szt
-SRUBA_IMBUS_M8X30 5szt
-tyl2 1szt
-tyl2docisk 1szt
-wkładka Helicoil pod gwint M4 2szt

 

Do elementu tyl2 wkręcamy wkładki Helicoil M4 następnie za pomocą dwóch śrub SRUBA_IMBUS_M4X12 mocujemy element tyl2docisk.

W następnej kolejności do elementu 95,78x40x25_tyl wkładamy 2x KOLEK_5X20_m6 i  przykręcamy go do tyl2 dwoma śrubami SRUBA_IMBUS_M6X20.

 

Cz8.1.thumb.png.273afa6375c0d604557c0fd8

 

Następnie do elementu 95,78x40x25_tyl po wciśnięciu kołków KOLEK_5X20_m6 za pomocą śrub SRUBA_IMBUS_M6X30 przykręcamy element DOCISK_KG_2, po czym wciskamy kołki DIN 7 8m6x14 st.

Całość przykręcamy do PRO4040LX400tyl za pomocą SRUBA_IMBUS_M8X30 i NUTM8STS .

 

Cz8.2.thumb.png.3b64a30c9aa0317f58f5610b

Cz8.3.thumb.png.1006e3c3c6aed8a948291819

 

Następnie do elementu 160x80x18 tyl wciskamy kołki DIN 7 8m6x14 st i całość przykręcamy do PRO4040LX400tyl za pomocą SRUBA_IMBUS_M8X30 i NUTM8STS.

 

Cz8.4.thumb.png.e30060612b08128ca2c9fa74

Cz8.5.thumb.png.fbedbea4230cfa0e5d21a9e0

Cz8.6.thumb.png.822ba87dc7de10a2720ab373

 

Całość przykręcamy do PRO120X40LX1250 za pomocą SRUBA_IMBUS_M8X30 i NUTM8STS.

 

Cz8.7.thumb.png.271a7df72f56004bb8506f42

Cz8.8.thumb.png.ab1cf38f52dac1a9d2559501

That's all folks smile.png
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy konstrukcja tego przyrządu jest zgodna z jakmś oprogramowaniem? Z tego co pamiętam rattleCAD uwzględnia kilka typów przyrządów m.in. kilka rodzajów DIY podając nastawy poszczególnych elementów. I jeszcze jedno - nie to żebym marudzł czy coś, bo realizacja przednia, ale gdzie sztuciec?

Edytowane przez Tofi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

kolego Tofi, niestety nie wiem jak się ma sprawa z rattleCAD ponieważ zakupiłem BikeCAD PRO i na tym się teraz koncentruję. W bikecadzie możesz sobie wyciągnąć dodatkowe miarki, które można wykorzystać przy ustawianiu JIGa. Jednak z tego co wiem nie można tam zaimportować geometrii JIGa. Jednak jeśli używasz SolidWorksa, Catii, czy tam innego podobnego oprogramowania CADowskiego , spokojnie możesz to sobie zamodelować i pościągać miarki. Złożenie w pliku STEP znajduje się pod linkiem, który zamieściłem w pierwszym temacie. Gdyby ktoś chciał w innym formacie to proszę o info na PRIV.

 

 

I jeszcze jedno - nie to żebym marudzł czy coś, bo realizacja przednia, ale gdzie sztuciec

 

Wydaje mi sie że mówiąc "sztuciec" miałeś na myśli gotową sztukę :). Także poszczególne elementy JIGa powoli będę  wpuszczał na produkcję, surowce już przyszły, teraz tylko produkcja. Poza tym kończę pisanie programów (elementy będą wykonywane na frezerce i tokarce CNC). Wszystko zależy jakie będzie obłożenie produkcyjne w firmie gdzie to będzie wykonywane.

 

Ten JIG to tylko początek, docelowo chcę wykonać ramę hardtail do enduro. Prawdopodobnie będzie ona wykonana na rurach COLUMBUSA. Całość będzie (mam nadzieję ;) ) przypominać Eccentrica z NSa, bo własnie na tej geo chce się wzorować (jest to moja pierwsza miłość - w tedy jeszcze NS - CORE - a jak wiadomo stara miłość nie rdzewieje ;) ).

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby była jasność :icon_cool:

JIG "powinien" być uniwersalny i ten z założenia taki będzie(jeśli byś chciał wykonać tandem musiałbyś jeszcze zrobić jeden zestaw "Mocowanie rury podsiodłowej i mufy suportu" oraz prawdopodobnie zastosować dłuższy profil 120x40).

Ten JIG który tutaj opisałem jest tylko i wyłącznie do budowy samej ramy. Widelec to całkowicie inna bajka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Bywaja ramy z dokładana sekcją pod wideł, ale jak napisał silesian to jest generalnie zupełnie inny patent.

 

fork_jig0.jpg

 

Jak znam życie, te co maja dodatkowo na wyposażeniu forks jig poprostu maja ją dodaną. Nie wydaje mi się aby to była integralna część całego jig'a.

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...