Skocz do zawartości

[opory toczenia] Porównanie


bruce95

Rekomendowane odpowiedzi

W temacie tym zamieszczam informacje na temat oporów toczenia poszczególnych modeli opon. Wiedza ta zebrana jest z zagranicznych for. Chciałem po prostu tą wiedzę uporządkować i umieścić w jednym miejscu. Część informacji z tekstu i wykresów może się dublować, ale postanowiłem nie łączyć wszystkiego w tekst, aby moć porównywać poszczególne opony z danego testu mając pewność że były testowane w takich samych warunkach. Niestety tylko co do 2 testów udało mi się znaleźć informację na temat ciśnienia opon podczas pomiarów i były to 2 bary(1 wykres) oraz 2,5 bara dotyczące tekstu pod spodem i opony dublujące się uzyskały identyczne wyniki. Jeśli znajdziecie test opon którego nie zamieściłem to wklejajcie.

 

No i wyjaśnienie pojęć z tekstu:

-RR, rollwiderstand oznacza opory toczenia

-flattening height oraz puncture height oznacza wysokość opony od felgi (jeśli się myle proszę o poprawienie)

-thorn oznacza bodajże odporność na kolce/ciernie f to najniższa odporność, nie wszystkie opony zostały poddane temu testowi

-cc, am, en oznacza poszczególne dyscypliny jak cross country all mountain oraz enduro

-wide to szerokość

-

Myślę że pozostalych skrótów nie muszę tłumaczyć. :)

 

Oto cytat umieszczony nad tekstem na mtbr który wyjaśnia pozostałe rzeczy:

puncture height is flattening height:

the higher the number, the better.

they test it with a hetchet which falls down from test to test which higher and higher height., for example test 1 40cm, test 2 45cm, test 50 et cetera. the shown value is the first height the tire flattens.

they test also for thorn proofness with a metal thorn. i will edit that soon too. thorn test isnt available for all tires.

class a is highest resistance, class f lowest.

the fields of use:

cc is cross country race

am is all mountain

en is enduro

 

RR measurement:

(bad english incoming!)

Rolling resistance: All tires are set up with 2,5 bar. Then they are set up on the testing role without load. Then they are accelerated on 20 kilometers per hour. Now the resistance is set to zero to eliminate air resistance and bearing friction. Then the wheel gets loaded with 50kg. After a short time the tire runs again with 20km/h. The difference from unloaded and loaded run results gets the rolling resistance in watt.

movements in the carcass play a larger role than the tread.

 

 

Continental Mountain King 2.4 Protection

Rollwiderstand: 32,5 watt

puncture height: 65cm

thorn: d

cornering stability/ability:6/6 (more= the better)

traction: 6/6 (more= the better)

50% am 50% en

 

Continental Speed King 2.1 Supersonic

Rollwiderstand: 29,6 watt

puncture height: 40cm

thorn: e

cornering stability/ability:3/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

90% cc 10% am

 

Continental Speed King 2.3 Supersonic

Rollwiderstand: 27,9 watt

puncture height:50cm

thorn: e

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

10% cc 90% am

 

Continental Race King 2.2

Rollwiderstand: 23,9 watt

flattening height: 55cm

thorn: f

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

85% cc 15% am

 

Continental Diesel Protection

Rollwiderstand: 43,5 watt

flattening height: 75cm

thorn: c

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

100% ed

 

Continental Explorer 2.1 Supersonic

Rollwiderstand: 28,5 watt

flattening height: 40cm

thorn:c

cornering stability/ability:3/6 (more= the better)

traction: 3/6 (more= the better)

100% cc

 

Continental Rubber Queen 2.4"

RR: 42,7 watt

flattening height: 75cm

thorn: d

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 6/6 (more= the better)

100% ed

 

Continental Rubber Queen 2.2"

RR: 29,8 watt

flattening height: 70cm

thorn: c

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

85% am, 15% ed

 

Geax Gato 2.1

RR: 28,4 watt

flattening height: 50cm

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

wide 47,8/50,8mm

 

Hutchinson Cobra Air Light 2,25

RR: 26,8 watt

puncture height: 60cm

thorn: d

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 3/6 (more= the better)

wide 52,7/52,3

 

Hutchinson Python Ng Mrc Medium 2.25

Rollwiderstand: 36,4watt

flattening height: 70cm

thorn: b

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

15% cc 85% am

 

Hutchinson Barracuda Tubeless Light

Rollwiderstand: 35,4watt

flattening height: 70cm

thorn: d

cornering stability/ability:3/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

100% am

 

Hutchinson Toro 2.15

Rollwiderstand: 37,6watt

flattening height: 60cm

thorn: c

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

30% cc 70% am

 

Hutchinson Piranha Mrc Medium 2,3

Rollwiderstand: 40,8 watt

flattening height: 70cm

thorn: b

cornering stability/ability:3/6 (more= the better)

traction: 2/6 (more= the better)

50% cc 50% am

 

IRC Mibro 2.25

Rollwiderstand: 22,3 watt

flattening height: 50cm

thorn: c

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 3/6 (more= the better)

 

IRC Trailbear 2.25 (2004 tested, got the "bang for the buck" award! (costs about 10€ here in germany)

Rollwiderstand: 32,5 watt

flattening height: 41,67cm

thorn: -

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

 

Kenda Nevegal 2,35"

Rollwiderstand: more than 50watt

flattening height: 43,3cm

cornering stability/ability: 6/6 (more= the better)

traction: 6/6 (more= the better)

 

Kenda Excavator 2.35

RR: 41,6

flattening height: 70

thorn: d

cornering stability/ability:6/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

 

Kenda Karma 2.2

Rollwiderstand: 41,3 watt

flattening height: 65cm

thorn: e

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

80% am 20% ed

 

Kenda Small Block Eight 2,1

Rollwiderstand: 34,2 watt

flattening height: 55cm

thorn: c

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

 

Maxxis Ardent 2.4" 60a Folding

RR: 36,3 watt

flattening height: 80cm

thorn: c

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

15% am, 85% ed

 

Maxxis Monorail Exception 2.1

RR: 26,3 watt

flattening height: 55cm

thorn: b

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 3/6 (more= the better)

100% cc

 

Maxxis Crossmark 2.1 Exception

Rollwiderstand: 27,4 watt

flattening height: 55cm

thorn: b

cornering stability/ability:3/6 (more= the better)

traction: 3/6 (more= the better)

100% cc

 

Maxxis High Roller 2.35 Tubeless

Rollwiderstand: over 45 watt

flattening height: 70cm

thorn: a

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 6/6 (more= the better)

100% ed

 

Maxxis Ignitor Exception 2.1

Rollwiderstand: 34,3 watt

flattening height: 36,7cm

thorn: -

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 6/6 (more= the better)

 

Maxxis Ignitor Exception 2.35

Rollwiderstand: 32,3 watt

flattening height: 55cm

thorn: -

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

 

Maxxis Larsen TT 2,3 Exception

Rollwiderstand: 36,6 watt

flattening height: 85cm

thorn: c

cornering stability/ability:3/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

50% cc 50% am

 

Michelin Mountain X´Treme 2.2 Tubeless

RR: 29,3 watt

flattening height: 80cm

thorn: c

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

 

Michelin Mountain Dry² 2,3:

RR: 28,7 watt

flattening height: 75cm

thorn: c

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

All Mountain tire

 

Nokian Nbx 2.3 (rozbieżność)

RR: 29,1

flattening height: 55

thorn: d

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 3/6 (more= the better)

 

Nokian Nbx 2.3 (rozbieżność)

Rollwiderstand: 26,8 watt

flattening height: 35cm

thorn: -

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

 

Onza Ibex Dh 2,4

RR: 41,8watt

flattening height: 80cm

thorn: c

cornering stability/ability:6/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

wide 54,7/61,6mm

 

Onza Canis 2,25

RR: 36,9 watt

flattening height: 65cm

thorn: c

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

wide 51,6/54,3mm

 

Ritchey Zmax Premonition 2.25 Wcs

RR: 35,2 watt

flattening height: 67,5cm

thorn: f

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

100% am

 

Ritchey Zmax Intuition 2.0 Wcs

RR: 38,2 watt

flattening height: 45cm

thorn:d

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

100% cc

 

Schwalbe Nobby Nic 2.4 triple

Rollwiderstand: 28,0 watt

flattening height: 70cm

thorn: a

cornering stability/ability:6/6 (more= the better)

traction: 6/6 (more= the better)

(update bike 4/08)

100% am

 

Schwalbe Furious Fred 2.0

Rollwiderstand: 19,9watt

flattening height: 42,5cm

thorn: e

cornering stability/ability:2/6 (more= the better)

traction: 2/6 (more= the better)

 

Schwalbe Racing Ralph 2.25 triple 2007

Rollwiderstand: 26,2 watt

flattening height: 65cm

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

85% cc 15% am

 

Schwalbe Racing Ralph 2.25 Evo TUBELESS 2008

Rollwiderstand: 19,8 watt

flattening height: 80cm

thorn: b

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

 

Schwalbe Smart Sam 2.1

Rollwiderstand: 28,9 watt

flattening height: 55cm

thorn: b

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

100% cc

 

Schwalbe Fat Albert (alte Version)

Rollwiderstand: 34,4 watt

flattening height: 78cm

thorn: no information

cornering stability/ability:6/6 (more= the better)

traction: 6/6 (more= the better)

 

Schwalbe Little Albert light (old test from 2004!)

Rollwiderstand: 32,1 watt

flattening height:-

thorn: -

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

 

Schwalbe Big Betty 2.4 triple

Rollwiderstand: 32,2 watt

flattening height: 110cm

thorn: c

cornering stability/ability:6/6 (more= the better)

traction: 6/6 (more= the better)

(comment in the bike-test: big betty should have been rated 7/6 in traction and cornering stability)

15% am 85% ed

 

Schwalbe Fat Albert 2.4" Front And Rear

RR: 29,9 watt

flattening height: 83,75cm

thorn: b

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

45% am, 55% ed

 

Schwalbe Rocket Ron 2,25 (stats: 436g weight, available in 2.1" and 2.4" and 2.1"/2.25" tubeless)

RR: 24,7 watt

flattening height: 52,5cm

thorn: c

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction:5/6 (more= the better)

85% cc, 15% am

 

Specialized The Captain 2

Rollwiderstand: 39,2 watt

flattening height: 85cm

thorn: c

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

50% cc 50% am

 

Specialized Resolution 2.1

Rollwiderstand: 38,5 watt

flattening height: 65cm

thorn: d

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

25% cc 75% am

 

Specialized Purgatory 2.2 S-Works 2bliss

RR: 37,2 watt

flattening height: 70cm

thorn: d

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

85% am, 15% ed

 

Specialized Fast Trak Lk 2,0

RR: 26,6 watt

flattening height: 65cm

thorn: a

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 3/6 (more= the better)

wide 50,6/49,5mm

 

Specialized Sauserwind 2bliss 2.0

RR: 38,7 watt

flattening height: 60cm

thorn: d

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

wide 49,4/50,9mm

 

Vredestein Black Panther Xtrac 2,0

RR: 25,6watt

flattening height: 55cm

thorn: c

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

wide 49,3/48,8mm

 

Vredestein Spotted Cat 2,0

RR: 23,5watt

flattening height: 55cm

thorn: c

cornering stability/ability:3/6 (more= the better)

traction: 2/6 (more= the better)

wide 50,7/51,0mm

 

Vredestein Tiger Claw 2,1

Rollwiderstand: 26,2 watt

flattening height: 67,5cm

thorn: c

cornering stability/ability:4/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

45% cc 55% am

 

WTB Mutano Raptor (tested as all-mountain. maybe because of that only 2/6 cornering points)

Rollwiderstand: 30,7 watt

flattening height: 65cm

thorn: d

cornering stability/ability:2/6 (more= the better)

traction: 3/6 (more= the better)

 

WTB Wolverine 2.2

RR: 25,9 watt

flattening height: 65cm

thorn: d

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 4/6 (more= the better)

95% cc, 5% am

 

WTB Dissent 2.3

RR: 43,4

flattening height: 62,5

thorn: d

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 5/6 (more= the better)

 

WTB Prowler Ss 2.3

RR: 41,5

flattening height: 75

thorn: d

cornering stability/ability:5/6 (more= the better)

traction: 3/6 (more= the better)

 

Tekst ten pochodzi stąd oraz z mtbr, lecz nie mogę zamieścić linku ponieważ Administrator tego zabrania...

 

Wykresy:

rollwiderstand08.jpg

55208d1107889123-scientific-essay-about-rollingresistance-rollwid.eclipse7.03.jpg

234840Rollwiderstand.jpg

 

Dodatkowo zamieszczam wykres ukazujący wpływ ciśnienia opony na opory toczenia:

mtb_tyre_pressure_rolling_resistance.jpg

 

Oraz porównanie oporów na różnych dętkach:

schlauchreifen oznacza opona dętkowa

Eclipse-Rollwiderstand.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam, jestem świeżak.

Lecz rowery "to jet to" :)

 

Przechodzę do sedna sprawy, pragnę pomóc forumowiczom.

W "Magazyn Rowerowy" 6/2012, w czerwcowym wydaniu był test opon do XC i Maratonu (38 modeli, z czego 27 o średnicy osadzenia 26" ).

Tutaj macie link poglądowego zobaczenia:

Nie wiem, czy są informacje o tym teście w internecie. Ja mam gazetkę :)

 

Jak chcecie to mogę wstawić zdjęcia z tabelkami i oponami ;)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Ta wartość "flattening height" oznacza wysokość, z jakiej musi spaść młot pomiarowy, aby spowodować dobicie opony do obręczy - najwyraźniej konstrukcja opony może być bardziej lub mniej odporna na przebicie dętki przez dobicie opony na np. krawężniku. Wysokość młota jest zwiększana w kolejnych próbach, aż opona zostanie "dobita".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na mtbr.com chłopaki zawzięli się i uaktualniają listę przebadanych laboratoryjnie opon pod kątem oporów toczenia :D

Link do najnowszego zestawienia z 7/1/2013 r. znajdziecie na str. 13 (ostatniej obecnie) http://forums.mtbr.com/wheels-tires/tire-test-results-german-bike-magazine-419392-13.html. Wcześniejsze, ze dwie strony wcześniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Testy z niemieckiego magazynu są wykonywane na twardym wałku, czyli odpowiadają powierzchni typu asfalt. Zastanawiające jest to że Racing Ralph w wersji Evo ma mniejszy opór toczenia niż Furious Fred (też Evo bo tylko taka wersja występuje). Jeździłem na obydwu i jeśli chodzi o asfalt to mam przeciwne obserwacje, co oczywiście nie znaczy że RR jest wolny - po prostu twardym FF jest pierońsko szybki.

Myślicie że może mieć znaczenie to, że RR był testowany w wersji UST?

 

Natomiast jeśli chodzi o testy z Magazynu Rowerowego 2012: wydanie archiwalne MR 2012/06 z testem 38 opon MTB dostępne jest przez e-kiosk.pl, cena 7.90. Dzisiaj sobie nabyłem, sam test nie jest jakiś bardzo ciekawy ale można przejrzeć jak ktoś jest na etapie wyboru opon. Do wyników z lab. dołączają punktację z wrażeń z jazdy w terenie.

 

S.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślicie że może mieć znaczenie to, że RR był testowany w wersji UST?

 

Dokładnie tak - wersja tubeless ma z jakiś powodów mniejsze opory toczenia + wpływ większego rozmiaru - to też zmniejsza opory toczenia przy tym samym ciśnieniu.

 

Spójrz na skan tabelki z oporami toczenia różnych dętek na początku wątku - na początku jest uszczelniacz (sealant), potem dętki latex, potem butylowe, potem coraz zwyklejsze, różnica przekracza 20%.

 

Poszukaj w materiałach Schwalbe o wpływie rozmiaru na ciśnienie i opór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 4 tygodnie później...
  • 7 miesięcy temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...